Informatievaardigheden NCP-20503 Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Philosopher’s Index Combineren van zoekacties met Booleaanse operatoren Klik met muis = verder gaan.
WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK:
Business Source Premier Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Ga naar > Wegwijzer. 2 HOMEPAGE gemeenteraad Delft.
Webwijzer Medische Bibliotheek
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Catalogus van de UvA Zoektermen combineren Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
Mediatheek R5. Faciliteiten en dienstverlening (1/2): de collectie Fysieke collectie: boeken en naslagwerken / tijdschriften / AVM / scripties Digitale.
LITERATUUR ONDERZOEK.
Bibliotheekinstructie
Literatuuronderzoek doen
Literatuuronderzoek Bachelor scriptie
Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur
Philosopher’s Index Zoekresultaten uitbreiden door te zoeken in meerdere databases tegelijk Klik met muis = verder gaan.
Informatievaardigheid bij INHolland
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Workshop Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Al doende leren training docenten
1 WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK (collectie bewegingswetenschappen) DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK: Studeren in de bieb Openingstijden Boeken lenen Kopiëren,
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer, Wouter Gerritsma en Nelly Roefs 13 september 2011.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Sociale geografie (GEO-10306), 16 november 2012 Marja DuizendstraalMarco van Veller Joke WebbinkHein Lucas.
Informatievaardigheden YAS Inleiding in de Dierwetenschappen 25 en 27 september 2012, Marja Maclaine Pont & Annemie Kersten.
Een werkstuk maken.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden Marja Duizendstraal Hans Fransen Marco van Veller Corrie van Zeist.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma September 2009.
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden Marja Duizendstraal Liza Bruggenkamp Marco van Veller Corrie van Zeist.
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Informatievaardigheden YAS BSc-project Animal Science & Aquaculture Annemie Kersten & Marianne Roseboom Bibliotheek Wageningen UR.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Bibliotheek Instructie
Informatievaardigheden YLS BSc-project Animal Science & Aquaculture Annemie Kersten, Marianne Roseboom Bibliotheek Wageningen UR Marc Verdegem Lsg.
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Bibliotheek Wageningen UR Overal dichtbij. Bibliotheek Wageningen UR: Overal dichtbij Hoe kan ik: “off-campus” toegang krijgen tot tijdschriften en databases?
Catalogus van de UvA Zoekresultaten uitbreiden Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
Workshop Informatievaardigheden
ERIC Zoekresultaten uitbreiden Verder = klikken. Een zoekresultaat uitbreiden kan op verschillende manieren Gebruik meer zoektermen:  Synoniemen of verwante.
4/15/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Informatiekunde 2014.
ATLA Religion Database + ATLAS Combineren van zoektermen Klikken = verder gaan.
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Sociological Abstracts Combineren van zoektermen met Booleaanse operatoren Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Inhoud van deze handleiding Wat is Limo Werken in Limo Om optimaal te werken: meld je aan in LIMOmeld je aan in LIMO Thuiswerken = gebruik de EZProxyEZProxy.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
1 Philosopher’s Index Handleiding Philosopher’s Index.
WELKOM IN DE MEDIATHEEK
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Transcript van de presentatie:

Informatievaardigheden NCP Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer

Informatievaardigheden Programma vanochtend  Introductie (toets, korte samenvatting, inleiding op het literatuuronderzoek voor het project)  Start literatuuronderzoek/zoekopdracht voor het project  Verder doorwerken modules

Informatievaardigheden Opdrachten in de FORUM-bibliotheek  Je hebt de FORUM-bibliotheek bezocht en de opdrachten uitgevoerd  Je weet hoe boeken, tijdschriften enz. geplaatst zijn in de bibliotheek  Je weet hoe je boeken kunt lenen (en verlengen)  Het verslag van de opdrachten in de FORUM-bibliotheek moet uiterlijk 5 oktober 2012 ingeleverd zijn

Informatievaardigheden Toets  Toets op vrijdag 5 oktober van uur (van uur is er die ochtend nog tijd om modules door te werken en om vragen te stellen over het literatuuronderzoek)  Indeling groepen voor de toets staat op het rooster (in BlackBoard en op EduWeb)  Legitimatie meebrengen (bv WUR card)  Gesloten vragen, digitale toets  Tijdens de toets kan internet (en Blackboard) niet gebruikt worden

Informatievaardigheden Wat weet je aan het eind van de cursus?  Je weet welke documenttypen er zijn, en wanneer je welk type gebruikt  Je weet welke bibliografische bestanden beschikbaar zijn om naar informatie te zoeken  Je weet wanneer je in welk bestand moet zoeken  Je weet hoe je in de verschillende bestanden moet zoeken  Je weet hoe je een goede zoekvraag moet opstellen

Informatievaardigheden Wat weet je aan het eind van de cursus?  Je kent een aantal criteria om de gevonden informatie te beoordelen  Je weet wat plagiaat is, en dat dat strafbaar is in de wetenschappelijke wereld  Je kent de weg in de Digitale Bibliotheek en je weet welke informatie waar te vinden isDigitale Bibliotheek

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project  Onderzoek uitvoeren in twee- of drietallen  Omschrijving onderwerp, vaststellen concepten, bedenken trefwoorden/zoektermen  Kiezen geschikte bibliografie  Opstellen van een goede zoekvraag  Zoeken (vinden) en beoordelen publicaties  Opstellen literatuurlijst volgens de “regels”  Opdracht uitwerken analoog aan het document “Zoekopdracht Ecologie II” (zie bij Assignments in BB)

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Geef een duidelijke omschrijving van je onderwerp DUS NIET: Ik zoek informatie over zure regen MAAR: De kwaliteit van de loofbossen in Gelderland is de afgelopen 50 jaar sterk achteruitgegaan. Zijn o.a. de toegenomen luchtvervuiling en zure regen hier oorzaken van?

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Deel je vraag op in een aantal “concepten”, bijvoorbeeld: - loofbossen - achteruitgang - luchtvervuiling, zure regen - Gelderland Bedenk per concept een aantal zoektermen

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Concepten  loofbossen  achteruitgang  luchtvervuiling, zure regen  Gelderland Zoektermen  loofbossen, loofbomen, loofhout, broadleaves  achteruitgang, decline, forest decline, bosschade  luchtvervuiling, air pollution, zure regen, acid rain, acid deposition  Gelderland, Veluwe

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Besluit in welke wetenschappelijke bibliografie je gaat zoeken, maak daarbij gebruik van de portals, bv de portal Nature Conservation of de portal Nature Management Voor dit onderwerp zijn b.v. Scopus, “Biological Abstracts”, CAB-Abstracts geschikte wetenschappelijke bibliografiën Als extra bibliografie kan Groen Kennisnet gebruikt worden (

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Stel je zoekvraag op, maak daarbij gebruik van Booleaanse operatoren (AND, OR, NOT) Voorbeeld: (loofbossen OR loofbomen OR loofhout OR broadleaves) AND (decline OR achteruitgang OR bosschade OR forest damage) AND (air pollution OR acid rain OR luchtvervuiling OR zure regen) AND (Gelderland OR Veluwe) Tip: formuleer je zoekvraag in Notepad, daar is deze gemakkelijker aan te passen

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Voer een zoekactie uit in de Catalogus en in een Bibliografie. Per bestand moet de zoekvraag mogelijk wat worden aangepast, wel of niet met NL en/of EN termen zoeken, gebruik van jokers/wildcards kan per bestand verschillen Als je veel informatie vindt kun je de vraag inperken (bv. op publicatiejaar), als je weinig info vindt moet de vraag wat algemener maken

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Voorbeeld van zoekvraag in de Catalogus (loofbos* OR loofbomen OR loofhout OR broadlea*) AND (decline OR achteruitgang OR bosschade OR “forest damage”) AND (“air pollution” OR “acid rain” OR luchtvervuiling OR “zure regen”) AND (Gelderland OR Veluwe) Tip: kijk of je via de gevonden informatie op ideeën voor andere zoektermen komt

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Deze vraag levert in de Catalogus geen resultaten op en je zal de vraag dus moeten aanpassen, daarvoor heb je 2 opties: - binnen een concept met meer termen zoeken, bv eerste concept uitbreiden met een aantal specifieke boomsoorten, bv OR Quercus OR Betula OR Fagus, en/of laatste concept vervangen door Nederland OR Netherlands - een concept weglaten, bv het concept over achteruitgang

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Je zoekvraag in de Catalogus kan dan worden: (loofbos* OR loofbomen OR loofhout OR broadlea* OR Quercus OR Fagus OR Betula) AND ("air pollution" OR "acid rain" OR luchtvervuiling OR "zure regen") AND (Nederland OR netherlands) Deze vraag levert 13 resultaten op, waarvan een aantal voldoet aan de vraag13 resultaten

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project Zoekvraag voor Biological Abstracts (via OvidSP) (broadlea*) AND (decline OR forest damage) AND (air pollution OR acid rain OR acid precipitation) AND (Netherlands) Deze vraag levert geen resultaten op, je moet je vraag aanpassen, bv: (broadlea* OR deciduous) AND (decline OR forest damage) AND (air pollution OR acid rain OR acid precipitation)

Informatievaardigheden Literatuuronderzoek voor het project  De gevonden informatie moet je beoordelen op bruikbaarheid voor je verslag  Correcte literatuurlijst maken  Verslag van het literatuuronderzoek (analoog aan het document “Zoekopdracht Ecologie II”) mailen naar (onderwerp mail: NCP-20503, in de filenaam de namen van de studenten vermelden), moet uiterlijk 12 oktober zijn ingeleverd  Zo nodig docenten Informatievaardigheden om hulp vragen (via mail)

Vragen?