Postmoderne poëzie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Vrouwen kijken in de spiegel..
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
IndividueelGezamenlijk ActiefHardlopen Muren (voetbal tennis) Basketballen Skaten Voetbal, tennis, basketbal…. Verstoppertje Tikkertjes Stand in de mand..
Waarom Dress for Success?
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
Kinderen met een visuele handicap
Poëzie December.
Innovatie in Communicatie Of het creeren van voorwaarden voor verandering.
Als een goed voorbeeld van een ondersteunende factor vanuit de digitale hoek heb ik zelf een PowerPoint gemaakt voor het Thema Bloemen zaden vruchten.
De Zwarte Kraai Bewerkt door Jan, Stef, Hendrik en Stijn Les 4.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
Veiligheidssignalisatie
Fictieanalyse-proza.
CHINA Sfeerbeelden met 32 Chinese wijsheden MUZIEK uit THAILAND.
Kleuren Kleuren.
Het kost niet zoveel iemand een glimlach te schenken,
Jongerenbijbel.
Prisoner’s Dilemma een experiment.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Het eerste epeisodion Vs
Woord van Leven Augustus 2011.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
D’n Gouwe Straolpiep D’n Gouwe Straolpiep Vorige winnaars 2001 Harry Caris 2002 Frans Jassen 2003 Dion Jeacqx 2004 Maurice Meisters 2005 Marcel Houben.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Mens versus Natuur.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
Oud worden in deze tijd..
Toelichting van het thema Waarom dit thema? Nieuwe slogan Gemeente Hove: “Want het dorp is een wereld” gebaseerd op werk van onze beroemde dorpsgenoot.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Het postmoderne in films en romans. "De postmoderne roman bestaat niet, er bestaan wel een aantal romans die postmoderne kenmerken vertonen." (Vervaeck.
Martinus Nijhoff en het modernisme.
"De jaren zestig" in de Nederlandse literatuur Poëzie en werkelijkheid
DE VEILIGHEIDSSIGNALISATIE
De woorden die we vandaag leren…. bezoeken het toneel het toneelstuk modern het figuur dagdromen de omslagdoekde piano Woordenschat groep 5, thema 6,
Postmodern proza En andere tendensen in het proza na 1985.
De incoherence turn in de literatuurwetenschap
UNIVERSELE WETTEN en BELGISCHE WETTEN: Een wereld van verschil…
oefening Planning bespreken
Hugo Claus En de literatuur in de periode 1975 – 1985.
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Enkele trends in de hedendaagse poëzie. 1. Poëzie: hot or not?
In dit winkelcentrum hebben vrouwen de mogelijkheid een echtgenote te kiezen uit verschillende mannen...
Moderne literatuur 2 hoog/laag u Skleněná Louka Literaire avond.
Hoorcollege Interpretatie Inleiding Literatuurwetenschap
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Correctie schrijfopdracht
Bronnen bekijken.
De incoherence turn in de literatuurwetenschap
Angst en Psychose: een Lacaniaans perspectief
Verstoppertje spelen in het bos
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Stiftgedichten.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
De kunst van het Interpreteren
Beyoncé danst Rosas.
POSTMODERNISME.
Postmoderne poëzie Van Bastelaere & Duinker.
Postmodern proza Verhelst & Mutsaers.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Graphic novel: Friend or foe?
In de Nederlandse Literatuur
Transcript van de presentatie:

Postmoderne poëzie

1. Inleiding

Pomo als scheldwoord Ontstaan: Verenigde Staten, eind jaren ’50 “lage cultuur” “cultuurrelativisme”

Pomo als scheldwoord Ontstaan: Verenigde Staten, eind jaren ’50 “lage cultuur” “cultuurrelativisme” In de loop van de jaren zeventig: invloed Amerikaanse & Franse filosofen (o.a. Jacques Derrida (1930 – 2004) en zijn “deconstructionisme” ) “intellectualistisch”

Pomo als toverwoord wordt overal voor gebruikt "vaag”

VL versus NL NL: bijna geen pomo manifesten, afstand van het etiket "postmodern" VL: minder reserve, meer manifesten / theoretischer, academischer O.a. Dirk van Bastelaere en Erik Spinoy Het tijdschrift R.I.P. (1982) Twist met ons (1987) Yang (1964 – heden) versus meer toegankelijke poëzie (bijv. Herman de Coninck)

Pomo volgens Vaessens & Joosten De AUTEUR staat centraal De TEKST staat centraal (mo) De LEZER staat centraal (pomo)

Pomo volgens Vaessens & Joosten Thomas Vaessens en Jos Joosten, Postmoderne poëzie in Nederland en Vlaanderen (2003) Modernistische leesstrategie – vooronderstellingen: De tekst is coherent, vertoont samenhang De tekst representeert een subject De tekst is authentiek en een bron van bijzondere kennis Postmoderne gedichten dwarsbomen die vooronderstellingen

Pomo volgens Vaessens & Joosten Postmoderne leesstrategie / deconstructie: blootleggen van het spel van verglijdende betekenissen tonen van mogelijkheden, tegenspraken en dubbelzinnigheden

Het postmoderne discours versus “Grenzen” ontmaskeren, blootleggen, verleggen, openbreken, ongedaan maken, vernietigen, in vraag stellen, bekritiseren, ironiseren,… “Binaire opposities” (wit – zwart / goed – slecht / mooi – lelijk / man – vrouw / zelf – de ander (“de Ander”) / mens – dier /hoge cultuur – lage cultuur /...)

Het postmoderne discours versus INTER- Intertekstualiteit Intermedialiteit

Het postmoderne discours versus ANTI-/DE-/DIS- Anti-essentialisme Destructie/deconstructie chaos, wanorde Disseminatie “différance” nevenschikking, opsomming Discontinuïteit Fragmentatie Versplintering, “versplinterd ik CON- Essentialisme Constructie orde, samenhang Eén betekenis 1 taalteken => 1 betekenis metafoor Continuïteit

Het postmoderne discours versus MEER-/POLY-/MULTI- Meerzinnigheid Polyinterpretabiliteit Eclecticisme ÉÉN Eenduidigheid

Voorbeeld Peter Verhelst […] Nein. Er wil geen orde zijn, vertelt de lichtkrant, willekeurig splitst het mozaïek zich op en genereert een eindeloze ketting van wat mogelijk/onmogelijk kan zijn terwijl we dankbaar knikken knikken Verhemelte (1992)

2. Dirk Van Bastelaere

Dirk Van Bastelaere (1960) Betrokken bij R.I.P. en Twist met ons Tegen o.m. de nieuw-realistische poëzie “de theoreticus van de postmoderne poëzie” Interteksualiteit (hoge en lage cultuur), scepticisme, ironie, versplintering, metapoëzie... De voorbode van iets groots (2006)

2. Arjen Duinker

Arjen Duinker (1956) Postmodernisme? Weinig of geen poëticale stellingnames Misschien vier vergelijkingen (2002) Nevenschikking, opsomming => Geen eenheid/coherentie => Fragmentarisme Niet één stem, maar meerdere

Arjen Duinker (1956) KLIMOP! ER GROEIT KLIMOP! ik ben ver weg geweest ER GROEIT KLIMOP TEGEN DE MUUR! OOOH! ZO GROEN! Rode oever (1988)