Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om met artistieke interventies in bedrijven en organisaties aan de slag te gaan. Bedoeld effect: meer duidelijkheid over wat kunstenaars moeten kunnen, dus betere trainingen en begeleiding, dus betere projecten…
3 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Partners 1. Denemarken: Artlab traint m.n. musici/zangers in ondernemerschap en werken in bedrijven 2. Denemarken: Kunstgreb, getrapt trainingsprogramma voor kunstenaars die bedrijven helpen met innoveren 3. Zweden: TILLT, al > 10 jaar interventies in bedrijven, EU: Creative Clash 4. Spanje: C2+I, klein bureau op snijvlak kunst, wetenschap en bedrijven 5. Finland: KOKOS, LLL-onderdeel Theaterschool, kunstenaars in samenleving 6. België: KEA, onderzoeksbureau
4 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Stand van zaken 2-jarig project, net over helft 1 e jaar: Onderzoek naar trainingsmodellen Onderzoek naar raamwerk modellen Onderzoek naar competenties: In 5 landen kunstenaars, intermediairen en bedrijven/organisaties gevraagd naar benodgde competenties, totaal meer dan 50 vragenlijsten ingevuld.
5 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Vandaag Nog een testpanel: jullie. Kijken naar resultaten nu vanuit 3 perspectieven: kunstenaars, bedrijven/organisaties, intermediairs. En dan het geheel. Later in project volgt verdieping, bijv. naar soorten interventies, beginners/gevorderd, enz….
6 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Verschillende perspectieven: 1. Bedrijven/organisaties over wat kunstenaars moeten kunnen: richten zich vooral op managen van het proces, het begrijpen van het bedrijf/organisatie en wat daar speelt 2. Intermediairen: richten zich vooral op projectmanagement, interactieve vaardigheden en het oplossen van moeilijke situaties 3. Kunstenaars: benadrukken vooral het open staan voor wat er gebeurt, goed kunnen luisteren en het begrijpen van wat er speelt in het bedrijf/de organisatie
7 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence About personal qualities: Motivated, interested, involved Open-minded. Empathic Respect for business people Self-confident, persuasive Mature Critical thinking, questioning Resistant Not self-centred “You must be driven by the fact that you truly want to motivate and teach people/organisations from completely other backgrounds. That you want to make an impact, with the professional skills you got and how to implement and make these skills useful for the individual and for teams. If you are just there for the extra money – I am sure it will be revealed – fast,- do not get into this business” Vibeke Krogsgaard, artist
8 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Skills Artistic skills and artistic professionality, Social skills Communication and listening skills Ability to translate art to business environments To understand the business language Cooperation skills Project management skills, leadership Analytical skills “In my opinion an artist should be working at least for 5 years in his own art-territory to became a specialist in his own profession (art skills).[...] After that I believe an artist must have talent to communicate with all sorts of different people from different backgrounds and has the talent of asking questions. And the artist must have the awareness to recognize the “real” question from organisations. “
9 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Knowledge About the business/organisation Understanding of its position and needs About techniques and organisational behaviour. How to use artistic tools in businesses/organisations Process management and facilitation
10 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence 10 SKILLS Artistic (technical) skills, Creativity Communication skills Listening skills, social skills Cooperation skills Project management skills Analytical skills ATTITUDE open-minded. not self-centred. motivated, interested, involved empathic respect for business people self-confident, persuasive mature critical thinking, questioning resistant KNOWLEDGE About the business/organisation Understanding of its position and needs About techniques and organisational behaviour. How to use artistic tools in businesses/organisations Process management and facilitation
11 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Vragen: 1.Is dit het? Wat mist? Wat kan anders, andere presentatie? 2.Welke factoren hebben invloed op wat je nodig hebt als kunstenaar: Opleiding Ervaring Soort opdracht Karakter organisatie/bedrijf Rol intermediair ???
12 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Intermediair/kunstenaar Wie doet wat? Mogelijke taken: acquisitie bedrijf/organisatie vraag in kaart brengen matchen vraag – kunstenaar(s) bepalen scope/omvang/duur/proces begeleiden proces trainen kunstenaar evaluatie/follow up
13 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Soorten intermediair Continuüm tussen Full service provider: beheert de klant, proces, zet kunstenaar in. Makelaar tussen vraag (bedrijf/organisatie) en aanbod (kunstenaar). Kunstenaar eigenaar rest van het proces
14 - Cultuur-Ondernemen:stimulating entrepreneurship and economic independence Interventie kunstenaar Vaardigheden en/of proces? Question, process and result are defined. Artist as temporary tool. Developing skills, instrumental, functional. Fits in ordinary processes. Open process, open result, artist only. Question is undefined. Intervention brings disorder.