GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische Communicatie
Structuur van de presentatie Inleiding De 3 onzekerheidsreductie-strategieën Onzekerheidsniveau en sociale aantrekkelijkheid Hypotheses Methodologie Resultaten Discussie en reflectie
Inleiding Sociale netwerksites: wat? Computer Mediated Communication (CMC) 1. Tekst 2. Visueel 3. Auditief 4. Audiovisueel
De 3 onzekerheidsreductie-strategieën Offline zijn er drie strategieën om mensen te leren kennen: 1. Actief 2. Passief 3. Interactief 1 ste onderzoeksvraag: Welke wordt het meest gebruikt op sociale netwerksites?
De 3 onzekerheidsreductie-strategieën Kern onzekerheidsreductie-strategieën: Onzekerheid verminderen Mentale modellen bouwen CMC-partners: Interactieve strategie
Onzekerheidsniveau en sociale aantrekkelijkheid De audiovisuele kenmerken hebben gevolgen voor: 1. Onzekerheidsreductie-strategieën 2. Sociale aantrekkelijkheid 2 e onderzoeksvraag: Hebben de onzekerheidsstrategieën gevolgen voor de sociale aantrekkelijkheid? Hoe dan wel (niet)?
Hypotheses H1: Interactieve ORS zullen het meest effectief zijn in het verminderen van het onzekerheidsniveau, gevolgd door actieve en passieve ORS. H2: Leden van een sociaal netwerk die een laag onzekerheidsgehalte aanvoelen bij een ander lid zullen deze persoon meer sociaal aantrekkelijk vinden.
Hypotheses H3: Gelijkenis is één van de belangrijkste voorspellers van de sociale aantrekkelijkheid. H4: Er zal een positief effect zijn op het onzekerheidsgehalte dankzij de gelijkenissen. H5: Het effect van een lage onzekerheid door sociale aantrekkelijkheid is contingent jegens de informatiezoeker’s waargenomen informatie.
Methodologie SNS: Hyves: 2006: online enquête Leeftijdscategorie: 10jr – 62jr 704 participerende leden Onzekerheidsreductie-strategieën: items 2. 4 categorieën Sociale aantrekkelijkheid: 1. 5 items 2. 5 categorieën
Resultaten Passieve strategie: meeste gebruikt op SNS 3 strategieën: positieve correlatie aan een laag niveau van onzekerheid Meest effectieve is wel de interactieve strategie voor lage onzekerheid Genderverschil? Leeftijd
Resultaten 1 ste doel: nagaan welke onzekerheidsreductie- strategie het meest gebruikt wordt op SNS CMC met minder auditieve kenmerken: overwegend interactief meer op tekst gebaseerd SNS: overwegend passief meer open en meer audiovisuele kenmerken SNS moedigt mensen aan om informatie te plaatsen over henzelf in tegenstelling tot CMC met minder kenmerken.
Resultaten 2 e doel: nagaan hoe onzekerheidsreductie-processen op SNS aan sociale aantrekkelijkheid zijn gerelateerd passieve strategie komt meeste voor op SNS, maar interactieve strategie is beter voor onzekerheid te verlagen hogere sociale aantrekkelijkheid op SNS bij een laag niveau van onzekerheid
An empirical study of the factors affecting social network service use Empirisch onderzoek: hoe gaan individuele kenmerken de aanvaarding van SNS beïnvloeden? Sociale identiteit Altruïsme Tele-aanwezigheid Waargenomen gebruiksniveau Waargenomen nuttigheid Waargenomen aanmoediging
Discussie Zitten jullie veel op een sociaal netwerk? Welk juist? Hebben jullie er al eens over nagedacht welke strategie jullie het meest gebruiken? (actief, passief, interactief) Zijn jullie akkoord met het feit dat de uiterlijke kenmerken kunnen bijdragen aan een bepaalde soort strategie? Sociale aantrekkelijkheid? Kunnen jullie jezelf hierin thuisvinden? Vinden jullie een SNS nuttig? Bemoedigend? Wat vinden jullie van tele-aanwezigheid?
Bronnen Antheunis, M.L., Valkenburg, P.M., Peter, J. (2009). Getting acquainted trough social network sites: Testing a model of online uncertainty reduction and social attraction, Computers in Human Behavior. Kwon, O. & Wen, Y. (2009). An empirical study of the factors affecting social network service use, Computers in Human Behavior.
Dank u voor uw aandacht!