GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Hier de titel van de presentatie
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Jaarvergadering Ladies Circle Nederland 13 mei 2006
Begeleiders in Beeld.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Persoonlijk worden.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Marketing & Communicatie Barry Jung & Alexander van der Mije.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
De woonbuurt als domein van bedrijfshulpnetwerken? Bart Sleutjes Urban and Regional research centre Utrecht (URU) Faculteit Geowetenschappen, Universiteit.
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Beïnvloeding Reisgedrag
Theorieën over slachtofferschap
recipients’ impressions of senders’ likability
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Dossier Empowerment.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Lezen Nu Nederlands.
Les 5 Afsluiting Politiek Start Arbeid. Agenda Korte overhoring Presentatie Leerdoelen Wat is arbeid? Formele en informele arbeid Waarom werken we? Huiswerk.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Micro- and macro-level consequences of IJ in cross- cultural joint ventures Luo, Y. (2006). Human Relations, 59(8),
Kennismanagement & Sociale media
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Groepsdynamica.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Gezondheid en paddenstoelen Nieuwe producten? 17 maart 2016, Johan Baars.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Mediagedrag van Millennials
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
VOOR CONTENTPARTNERS.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
PERSONAL BRANDING HET NUT VAN .. HOE? TIPS
Transcript van de presentatie:

GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische Communicatie

Structuur van de presentatie  Inleiding  De 3 onzekerheidsreductie-strategieën  Onzekerheidsniveau en sociale aantrekkelijkheid  Hypotheses  Methodologie  Resultaten  Discussie en reflectie

Inleiding  Sociale netwerksites: wat?  Computer Mediated Communication (CMC) 1. Tekst 2. Visueel 3. Auditief 4. Audiovisueel

De 3 onzekerheidsreductie-strategieën  Offline zijn er drie strategieën om mensen te leren kennen: 1. Actief 2. Passief 3. Interactief  1 ste onderzoeksvraag: Welke wordt het meest gebruikt op sociale netwerksites?

De 3 onzekerheidsreductie-strategieën  Kern onzekerheidsreductie-strategieën:  Onzekerheid verminderen  Mentale modellen bouwen  CMC-partners: Interactieve strategie

Onzekerheidsniveau en sociale aantrekkelijkheid  De audiovisuele kenmerken hebben gevolgen voor: 1. Onzekerheidsreductie-strategieën 2. Sociale aantrekkelijkheid  2 e onderzoeksvraag: Hebben de onzekerheidsstrategieën gevolgen voor de sociale aantrekkelijkheid? Hoe dan wel (niet)?

Hypotheses H1: Interactieve ORS zullen het meest effectief zijn in het verminderen van het onzekerheidsniveau, gevolgd door actieve en passieve ORS. H2: Leden van een sociaal netwerk die een laag onzekerheidsgehalte aanvoelen bij een ander lid zullen deze persoon meer sociaal aantrekkelijk vinden.

Hypotheses  H3: Gelijkenis is één van de belangrijkste voorspellers van de sociale aantrekkelijkheid.  H4: Er zal een positief effect zijn op het onzekerheidsgehalte dankzij de gelijkenissen.  H5: Het effect van een lage onzekerheid door sociale aantrekkelijkheid is contingent jegens de informatiezoeker’s waargenomen informatie.

Methodologie  SNS: Hyves: 2006: online enquête  Leeftijdscategorie: 10jr – 62jr  704 participerende leden  Onzekerheidsreductie-strategieën: items 2. 4 categorieën  Sociale aantrekkelijkheid: 1. 5 items 2. 5 categorieën

Resultaten  Passieve strategie: meeste gebruikt op SNS  3 strategieën: positieve correlatie aan een laag niveau van onzekerheid  Meest effectieve is wel de interactieve strategie voor lage onzekerheid  Genderverschil?  Leeftijd

Resultaten 1 ste doel: nagaan welke onzekerheidsreductie- strategie het meest gebruikt wordt op SNS  CMC met minder auditieve kenmerken: overwegend interactief  meer op tekst gebaseerd  SNS: overwegend passief  meer open en meer audiovisuele kenmerken  SNS moedigt mensen aan om informatie te plaatsen over henzelf in tegenstelling tot CMC met minder kenmerken.

Resultaten 2 e doel: nagaan hoe onzekerheidsreductie-processen op SNS aan sociale aantrekkelijkheid zijn gerelateerd  passieve strategie komt meeste voor op SNS, maar interactieve strategie is beter voor onzekerheid te verlagen  hogere sociale aantrekkelijkheid op SNS bij een laag niveau van onzekerheid

An empirical study of the factors affecting social network service use Empirisch onderzoek: hoe gaan individuele kenmerken de aanvaarding van SNS beïnvloeden?  Sociale identiteit  Altruïsme  Tele-aanwezigheid  Waargenomen gebruiksniveau  Waargenomen nuttigheid  Waargenomen aanmoediging

Discussie  Zitten jullie veel op een sociaal netwerk? Welk juist?  Hebben jullie er al eens over nagedacht welke strategie jullie het meest gebruiken? (actief, passief, interactief)  Zijn jullie akkoord met het feit dat de uiterlijke kenmerken kunnen bijdragen aan een bepaalde soort strategie? Sociale aantrekkelijkheid?  Kunnen jullie jezelf hierin thuisvinden?  Vinden jullie een SNS nuttig? Bemoedigend?  Wat vinden jullie van tele-aanwezigheid?

Bronnen  Antheunis, M.L., Valkenburg, P.M., Peter, J. (2009). Getting acquainted trough social network sites: Testing a model of online uncertainty reduction and social attraction, Computers in Human Behavior.  Kwon, O. & Wen, Y. (2009). An empirical study of the factors affecting social network service use, Computers in Human Behavior.

Dank u voor uw aandacht!