Social Media Fleur van Scharenburg 1
Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2
Snelcursus Social Media Social Media = online platformen waar gebruikers de inhoud verzorgen en er op kunnen reageren Sociale netwerken (Facebook, LinkedIn, Hyves, Google+) Blogs en microblogs (Blogs & Twitter) YouTube, Wikipedia, FourSquare, Augmented Reality 3
Online sociale netwerken Profielensites, die gebruikers aan elkaar koppelen Om in contact te blijven met vrienden Voor het delen van berichten, foto’s, video’s, links, etc. 4
Sociale netwerken - Facebook Wereldwijde netwerksite > 800 miljoen actieve gebruikers (350 mobiel) Gemiddelde gebruiker heeft 120 vrienden Gemiddeld dagelijks upload 250 miljoen foto’s Facebooktaal -Vind ik leuk - Pagina’s -Status- Chat -Verslag- Apps -Prikbord 5
Facebook 6
Sociale netwerken - Hyves Nederlandse netwerksite (9,7 miljoen Nederlandse Hyvers) – Dalende populariteit Gemiddelde leeftijd 29 jaar Gemiddelde gebruiker heeft 101 vrienden Dagelijks 2,2 miljoen krabbels en foto’s Hyvestaal - WieWatWaar - Buzz - Krabbels- Hyves 7
Hyves 8
Sociale netwerken - LinkedIn Grootste professionele online netwerk ter wereld > 120 miljoen leden in meer dan 200 landen > 2 miljoen Nederlandse leden LinkedIntaal -Profile - Jobs -Connections- Recommendations -Groups 9
LinkedIn 10
Sociale netwerken - Google+ Sinds juni 2011 Antwoord van Google Sociaal cement? Google+-taal - Circles Hangouts - Google+ pagina’s 11
Google + 12
Blogs en microblogs - Blogs Site waarop regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen In omgekeerd chronologische volgorde Vaak mogelijkheid om te reageren Veel gratis online diensten, bijvoorbeeld Blogger en WordPress Vast publiek, volgers Abonneren (bijvoorbeeld Google Reader, Outlook) 13
Blog 14
Blogs en microblogs - Twitter Microblog, korte berichten (max. 140 tekens) Gemiddeld meer dan 200 miljoen tweets per dag Vrouwen tweeten 12% meer dan mannen Zoeken (info realtime) Twittertaal -Tweet - Mentions -Volgen- #Hashtag -Timeline - Trending topics -RT 15
Twitter 16
Andere voorbeelden van Social Media YouTube – video’s delen en bekijken Wikipedia – online encyclopedie waar iedereen aan kan bijdragen FourSquare – mobiele service waarmee je kunt inchecken op plekken waar je komt Augmented Reality – een laag over de werkelijkheid met extra informatie (camera voor nodig) 17
Social media gebruiken De sociale netwerken gebruiken Privacy Ga bloggen Buzz monitoring Social media binnen intranet Tips 18
De sociale netwerken gebruiken Privé Gebruik Facebook, Hyves, Google+ om contacten (vrienden, familie, kennissen) te onderhouden Vind oude klasgenoten terug, houd contact met familieleden aan de andere kant van de wereld Zakelijk Gebruik LinkedIn om je zakelijke netwerk te vergroten en onderhouden Vind een baan of een geschikte kandidaat voor een functie 19
Privacy Misschien een open deur, maar toch Wat eenmaal op internet staat krijg je er zeer moeilijk of niet meer af Veel bedrijven googelen tegenwoordig mogelijke kandidaten voor een functie Ook dieven zijn online (openbaar Twitteraccount: “Morgen gaan we lekker 3 weken op vakantie”) Pas de instellingen aan (zie notities) 20
Ga bloggen (1/2) Waarom? – Je passie, kennis en ervaring delen – Het laat zien dat je een expert in je vak bent – Gevonden worden en vertrouwen opbouwen – Mogelijkheid om feedback te krijgen – Positief effect voor resultaat zoekmachines. 21
Ga bloggen (2/2) Tips – Je kunt eigenlijk niet te veel delen – Hou voorbeelden anoniem, wees zelf wel zichtbaar – Doe het regelmatig, maak een planning – Trek een jaar uit om van de blog een succes te maken – Als je een blog geschreven hebt en je hebt ook Twitter, tweet dan de link 22
Buzz monitoring Hou in de gaten wat er online over je (bedrijf) gezegd wordt. Of over je concurrenten. Googel jezelf/jouw bedrijf/concurrenten regelmatig Doe ook regelmatig een Twittersearch, of stel een kolom in Tweetdeck in Een Twittersearch kun je ook gebruiken om mogelijke klanten te achterhalen 23
Social Media binnen bedrijven Yammer (interne twitter) Social Media toepassingen binnen intranet – Bedrijfswiki – Voorbeeld Shell Forum om vragen te stellen Doorverwijzen naar experts Onderdeel maken van beloningsstructuur – Video’s als instructie of vermaak – Ook weer bloggen, zowel intern als extern 24
Tips Je kunt de verschillende Social Media koppelen. Zo kunnen je tweets verschijnen als status op Facebook, WWW op Hyves, update op LinkedIn, etc. Twitter: je kunt ook linken naar interessante content over je vakgebied Gebruik een externe applicatie, bijvoorbeeld Tweetdeck om het jezelf makkelijk te maken 25
Vragen? Hoe kunnen we de Highlights Facebook pagina gebruiken? 26