Markus. Het ontstaan van het Markusevangelie  Markus is het eerste evangelie.  Waarom Markus?  Het evangelie zelf vermeldt nergens zijn naam.  Is.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op TOV! Bekering.
Advertisements

1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Het evangelie van Matteüs Een evangelie van kracht.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Prekenserie Handelingen - deel 3 ‘...hoe Gods Woord zich verder verspreid: doorgeven en loslaten!’ Hand 12,24-25.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Evangelie der genade Vragen :
De Heilige Geest in het Oude Testament
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Wat is de bedoeling van Johannes?
Wie is God en wat is Zijn Naam
Jezus over het koninkrijk 1. Marcus 1: 14. Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde 15 Dit.
Genezing: een gevoelig onderwerp met radicale uitersten:
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
12 juni 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik... 1Kor. 12 – 14: over de plaats van 'het spreken in talen' hfst. 12: de minste van de charisma's hfst. 13: het.
Handelingen der Apostelen Een algemene introductie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Johannes 5 39 Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, 2.
Mattheüs: Jezus de Zoon van Abraham, van David Marcus: Jezus de dienstknecht, de obed-JHWH Lucas: Jezus is de Zoon van Adam Johannes: Jezus is de Zoon.
Bij het kolenvuur Johannes
Pasen & Pinksteren op één dag!
"Saulus, anders gezegd Paulus" Handelingen
NIET: waarom moest Christus sterven? Om op te kunnen staan en zó de dood te overwinnen! 2.
1Korinthe 6 : Korinthe 6 : Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig...
25 aug Zoetermeer 1. Galaten 1 11 Want ik maak u bekend, broeders, dat het evangelie, hetwelk door mij verkondigd is, niet is naar de mens. 1 2.
8 dec Zoetermeer 1. 1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd.
1 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4 donderdag 3 januari 2013 bespreking vanaf Kolosse 4 4.
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.. Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Welkom.
Werken bij Krusada op Bonaire
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Prekenserie Handelingen - deel 5 ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 19,20.
Genade schenken 1.
Verlangen naar licht.
Christen zijn in de maatschappij Hilversum, 9 november
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Waar gaat het nou toch om?!
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Ik wil jou van harte dienen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
Medicijnmeester met een missie
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Evangeliënkring Sliedrecht
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Op heterdaad... Johannes
15 december 2013 Rotterdam 1. Caesarea – een haven, een poort 2.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Er zijn twee leiders in de Grote Strijd. Een van hen moeten wij volgen. Als wij Jezus volgen, worden wij “strijdmakkers”. Wij vechten samen aan de winnende.
Les 9 voor 27 februari Veel veldslagen van de Grote Strijd vonden plaats gedurende de geboorte van de Christelijke Kerk. De eerste Christenen moesten.
Transcript van de presentatie:

Markus

Het ontstaan van het Markusevangelie  Markus is het eerste evangelie.  Waarom Markus?  Het evangelie zelf vermeldt nergens zijn naam.  Is hij misschien de jonge man uit 14: 51?  Eusebius ( ) deelt in zijn Kerkgeschiedenis het getuigenis mee van Papias, een bisschop uit Klein-Azië (ca. 130).  ‘Het evangelie van Markus kwam op de volgende wijze tot stand: Toen Petrus in het openbaar te Rome het woord verkondigde en door de werking van de Geest het evangelie boodschapte was er een groot aantal aanwezigen; ze vroegen aan Markus om deze dingen op schrift te stellen; want Markus was hem sinds lange tijd gevolgd en herinnerde zich heel goed wat hij gezegd had; nadat deze het evangelie had samengesteld gaf hij het aan hen die het van hem gevraagd hadden. Toen Petrus dat te weten kwam, verhinderde hij het niet maar moedigde het ook niet aan’.

Wie is Markus?  Zoek op: Handelingen 12: 12 en 25.  (Johannes) Markus is de zoon van een vooraanstaande vrouw in de gemeente van Jeruzalem.  Later fungeert hij als reisgezel van zijn neef Barnabas en Paulus.  Hij raakt betrokken bij een conflict met Paulus (zie Hand. 15: 37-40).  Vermoedelijk is het later tot verzoening gekomen, want Markus lijkt bij Paulus in Rome te zijn (2 Tim. 4: 11).  Ook Petrus vermeldt dat Markus bij hem in Rome is (1 Petr. 5: 13)

Argumenten voor Markus als auteur  A) Markus is het meest kritisch over Petrus.  Gezien Petrus’ hoge positie in de vroege kerk, is het onwaarschijnlijk dat iemand zulke negatieve dingen zou vertellen zonder Petrus’ instemming.  B) Petrus is prominent in het Markusevangelie:  Van sommige episodes lijkt Petrus de bron te zijn: zie 11: 21, 14: 72

Datering  Markus schreef zijn evangelie waarschijnlijk halverwege de jaren vijftig.  Petrus was in deze periode in Rome.  Het Lukasevangelie – dat afhankelijk is van Markus- eindigt bij Paulus’ gevangenschap in Rome – ergens rond 62.

Doelgroep  Vermoedelijk schrijft Markus voor gelovigen uit de heidenen die buiten Palestina leven:  Zie Mark. 5: 41 en 7: 3-4.  Dat past bij een doelgroep in Rome  Zie ook gebruik Latijnse termen: 12: 42, 15: 16

Thema’s  Het Markusevangelie heeft twee hoofdthema’s:  A) de uniciteit van Jezus  Jezus als de Zoon van God  B) de implicaties hiervan voor de lezers:  oproep tot discipelschap

Wie is toch Deze?  Lees de introductie van Markus (1:1).  ‘Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God’.  ‘Christus’ (Messias) heeft koninklijke accenten.  ‘Zoon van God’ duidt op Jezus’ bijzondere relatie met de Vader.  Zie 1: 11, 9: 7  Zelfs de demonen erkennen Zijn bijzondere identiteit: 1: 24, 5: 7  Heel het evangelie blijkt dat de machten van de duisternis het bijzonder op Hem gemunt hebben:  1: 13, 3: 27, 8: 33  Ook religieuze leiders kunnen instrumenten van het kwaad zijn: zie Mark. 3: 22, 8: en 10: 2 (let op het woord ‘verzoeken’)  Bijzonder is het getuigenis bij het kruis: Mark. 15: 39

Wie is toch Deze? (2)  De oppositie tegen Jezus heeft ook te maken met Zijn omgang met alles wat verdacht is  Zie Markus 5  Alle drie zijn ze ‘onrein’, maar Jezus heeft de macht om zulke mensen te veranderen.  Hoewel Markus duidelijk is over Jezus’ ware identiteit, lijken de mensen om Hem heen dat maar moeilijk te begrijpen. Hoe komt dat?  Jezus vermijdt Zelf de titels ‘Christus’ en ‘Zoon van God’. Hij verwijst altijd naar Zichzelf met de titel ‘Zoon des mensen’ (zie 2: 10, 28).  Dit begrip is ambigue: het kan gewoon ‘mens’ betekenen of verwijzen naar de ‘Zoon des mensen’ uit Daniël 7: (zie Mark. 14: 61-62)

Wie is toch Deze? (3)  Jezus wil niet dat er ruchtbaarheid rond Zijn persoon ontstaat.  Bij Markus treffen we in dat verband ook regelmatig ‘zwijgteksten’ op:  Mark. 1: 25, 34, 44; 5: 43  We noemen dit het ‘Messiasgeheim’.  Waarom?  Voor Markus zijn het niet de wonderen in de eerste plaats die Jezus’ identiteit onthullen, maar het kruis.  Met alleen de wonderen – zonder het kruis – begrijp je niet wie Jezus is.  Alleen het kruis laat zien dat Jezus de Zoon van God is die lijdt om anderen te verlossen.

De uniciteit van Jezus  Lees Mark. 2: 7-10  Hij vergeeft zonden  Lees Mark. 4:  Hij beheerst de natuur  Lees Mark. 6: 2-3  Hij onderwijst met macht  De vraag naar Jezus’ identiteit staat centraal in Mark. 8: 27-29…  …en bereikt een climax in Mark. 14: 61.

 Markus geeft ons twee contrastrerende beelden van Jezus:  Enerzijds de wonderdoende Jezus… (Mark. 1: 16-8:26)  …anderzijds de lijdende en stervende Jezus (Mark. 8: :8)  Zo wordt de paradoxale identiteit van Jezus openbaar: Jezus is de Zoon van God die lijdt om anderen te verlossen.  Dit wordt het meest duidelijk in Mark. 8: ‘Vergeleken met de andere evangeliën benadrukt Markus Jezus meer als de Zoon des mensen Die moest lijden’ (HSV- Studiebijbel)

Discipelschap  De navolging van Jezus is een ander belangrijk thema bij Markus.  16 En toen Hij bij de zee van Galilea wandelde, zag Hij Simon en Andreas, zijn broer, het net in de zee werpen, want zij waren vissers.  17 En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt.  18 En zij lieten meteen hun netten achter en volgden Hem.  19 En toen Hij vandaar wat verdergegaan was, zag Hij Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer, die in het schip de netten aan het herstellen waren.  20 En meteen riep Hij hen, en zij lieten hun vader Zebedeüs in het schip achter met de loonarbeiders en gingen weg, Hem achterna.

Trage leerlingen  Alhoewel Jezus’ oproep tot navolging gehoor vindt, blijkt al gauw de blindheid van Zijn volgelingen…  Van alle evangeliën is Markus degene die het meest de tekortkomingen van de discipelen schildert.  Zie Mark. 6: 52; 8: 14-21; 14: 37 vv.  En dat ondanks hun bevoorrechte positie…  Zie Mark. 4:  Hun inzicht is wie Jezus is, groeit langzaam.  Lees 8: en 8: 24

 Het kruis is niet alleen de sleutel om Jezus te kunnen duiden…  …het bepaalt ook de weg van het discipelschap.  Naarmate Jezus meer onthult over Zijn eigen lijden, vertelt Hij ook over het lijden van Zijn volgelingen.

PlaatsVoorzeggingVerwarringOnderwijs Caesarea8: 318: : Galilea9: 319: : Judea : : 42:45

 Discipel-zijn betekent dus:  …Jezelf verloochenen, het kruis opnemen en Jezus volgen…jezelf verliezen.  …de laatste willen zijn en dienaar van allen  Zo ga je in het spoor van Hem die niet kwam om gediend te worden, maar om te dienen (Mark 10:45)