Simon Beausaert, UCL en UM Maike Gerken, UM Dominik Froehlich, UM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
∩ CCR Amsterdam Center for Career Research Paul Jansen Amsterdam Center for Career Research ( Vrije Universiteit Amsterdam i.s.m.
Edushock leerfestival
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Human Capital & Strategic Personnel Planning
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
27 januari 2011.
Professionele ontwikkeling
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Aan de slag met competenties beoordelen
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Masterclass flexibilisering en nieuw leiderschap 29 september 2011
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Korte introductie tot het principe
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Groep Colruyt en ‘participatie’
ontdek wat jij kunt bereiken
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Operationeel personeelsmanagement: outplacement Laure Louage BaTPA3
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Werkend leren bij Gemeente Kerkrade Verslag van de onderzoeksresultaten Simon Beausaert, Maike Gerken, & Mien Segers Universiteit Maastricht, NL Université.
Jaap van Lakerveld Directeur
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Educational support & innovation
Werken in een woningcorporatie
Participatory Action Research
Jannes Huisman Senior coach
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Over de relatie tussen leeftijd, leren en inzetbaarheid van docenten in het hoger onderwijs Simon Beausaert, UCL en UM Maike Gerken, UM Dominik Froehlich, UM Mien Segers, UM

Of u dit nu wil of niet… de wereld staat niet stil… En…hoe vergaat het u en uw school?

Uw ervaringen? Wat doet u vandaag anders dan vorige maand? Gemiddeld per week, hoe vaak moet u een vraag, een opdracht, een probleem aanpakken waarbij u NIET op automatische piloot kan vliegen? Welke veranderingen, groot of klein, staan hoog op de agenda van uw organisatie?

Een dynamische omgeving vraagt om breed inzetbare docenten

Inzetbare docenten? Zijn in staat om permanent taken, rollen, functies adequaat op zich te nemen, in te vullen of te creëren door het optimaal gebruik van competenties (Van der Heijde & Van der Heijden, 2006, p. 453).

Inzetbaarheid als multi-dimensioneel construct (van der Heijden, Boon, van der Klink, Meijs, 2009, p. 20) Balans Beroepsgerelateerde expertise Flexibiliteit Anticipatie & optimalisatie Organisatiesensitiviteit

Hoe inzetbaarheid faciliteren en stimuleren? Een toenemende dynamiek met steeds nieuwe uitdagingen … hoe zorg je als docent dat ‘je hier klaar voor bent’?

Traditionele antwoord: Trainingen Volgens de American Society for Training & Development (ASTD), spendeerden U.S. organisaties in 2011 gemiddeld 3.2% van het salaris van een werknemer (=1.182 $ per werknemer) aan T&D (ASTD, 2013)’. ‘… the most prominent delivery method, with more than 60 percent of organizations and companies implementing it, continues to be (traditional) instructor-led classrooms, where participants are considered as “a container for a commodity called knowledge. (Rehm, 2013).

Een kritische blik op trainingsprogramma’s (1) Transfer of training onderzoek is weinig hoopgevend: vaak nauwelijks tot geen effecten van traditionele training op dagelijks handelen in de werkpraktijk Kritische succesfactoren: werkplek, nl. mogelijkheden tot gebruik van nieuwe KSA’s en social support. (2) De ontwikkeling en het aanbieden van trainingsprogramma’s kunnen de snelheid van veranderingen niet volgen

Op zoek naar krachtige hefbomen van inzetbaarheid

Op zoek naar krachtige hefbomen van inzetbaarheid Formele leeractiviteiten Inzetbaarheid Informele leeractiviteiten

Informele leeractiviteiten Het updaten van KSA (= leren) als onderdeel van het dagelijks professioneel handelen; niet voorgestructureerd, geen docent, geen certificatie Het pro-actieve en sociale karakter van informeel leren, i.e. op actieve wijze op zoek gaan naar bronnen van leren en meer specifiek naar “relevant others” als bron voor de doorontwikkeling van KSA’s

Feedback zoeken, hulp zoeken, en informatie zoeken Feedback zoeken betekent ‘…conscious devotion of effort toward determining the correctness and adequacy of behaviour for attaining valued end states’. (Ashford and Cummings ,1983) Hulp zoeken impliceert “the act of asking others for assistance, advice or support” (Hofmann, et al. 2009, p. 126) Informatie zoeken refereert naar het proactief zoeken van informatie

Onderzoek bij docenten Universiteit Maastricht

Onderzoeksmodel Formeel leren Inzetbaarheid Informeel leren Beroeps. expertise Flexibiliteit Anticipatie en optimalisatie Informeel leren Feedback supervisor Feedback collega Informatie zoeken Hulp zoeken

Participanten 209 docenten: 123 vrouwen, 86 mannen 0 – 200 uren formele leeractiviteiten Werk ervaring 74 1-5 jaar 37 6-10 jaar 47 > 20 jaar

Meetinstrument: Vragenlijsten (alpha’s matig tot heel goed) Achtergrondinformatie: geslacht, leeftijd, ervaring (in functie en organisatie), opleidingsniveau, part-/fulltime werk. Inzetbaarheid: 3 dimensies (Van der Heijde & Van der Heijden, 2006) Formeel leren: gepresteerde uren in afgelopen jaar Informeel leren: Feedback zoeken van leidinggevende, feedback zoeken van collega’s, hulp zoeken, informatie uitwisseling (gebaseerd op Kyndt, Dochy, & Nijs, 2009; Karabenick, 2003)

Occupational Expertise Anticipation & Optimization Predictors Dependents   Occupational Expertise Anticipation & Optimization Personal flexibility Step 1 Gender 0.09 0.05 -0.01 Age 0.00 -0.16 -0.10 Diploma 0.12 0.15* Years in organization -0.07 -0.15 Years in current position Full time vs. part time -0.03 0.04 Work experience 0.41* 0.16 0.44** Step 2 Formal learning 0.13 0.08 Step 3 Informal learning Feedback s. supervisor -0.12 -0.02 Feedback s. colleague 0.24** 0.29** 0.23* Information seeking 0.27** Help seeking 0.07 0.19** Model summary Step 1∆R² 0.14 0.02 Step 2 ∆R² 0.03 Step 3 ∆R² 0.19 0.20 No interaction effect found! Standardized regression coefficients (Beta) are reported. *p < 0.05 **p < 0.01; N = 209 teachers

Conclusies Rol van formeel leren beperkt. Vooral feedback seeking bij collega’s speelt een belangrijke rol (versus feedback seeking bij directeur/leidinggevende) als het aankomt op actieve en passieve flexibiliteit

Praktische implicaties Organisatie van formele leeractiviteiten? Inzetten op ondersteunen informeel leren. Voldoende mogelijkheid tot uitwisselen kennis? Kenniskaart Duale coachingtrajecten

Schoolbeleid als hefboom voor inzetbaarheid: Hoe? Bepaal het leerprofiel van jezelf of van je school en de implicaties voor inzetbaarheid

From learning 2 innovation www.fL2I.com App From learning 2 innovation www.fL2I.com

Bedankt voor jullie interesse! Contact: simon.beausaert@uclouvain.be Bedankt voor jullie interesse!