Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Het tweede werkstuk.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Van uitleggen leer je het meest
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentation Of Learning
…..overrompeld door verdriet
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Begeleiden, hoe doe je dat?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Return to Sender.
Visie & Strategie.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Spreuken: De nederige wijze.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
1ste Paasdag 2015 Het graf is leeg! Voorganger: Ds. Marijn Rohaan
Onze doelen en visie in beeld
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Woordjes leren.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte Leren van Feedback Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte

Programma Eigen ervaringen met feedback Wat is feedback precies? Hoe effectief is feedback? Leerbevorderende feedback Feedback en emoties De ouder als feedbackgever Hier komt de footer tekst

Eigen ervaringen Welke feedback heeft indruk op u gemaakt? (Dit kan zowel positieve als negatieve feedback zijn) Waardoor heeft deze feedback veel indruk gemaakt? Hier komt de footer tekst

Wat is feedback? Huidige situatie Gewenste situatie Feedback Feedback dicht het gat tussen waar de leerling staat en zou moeten staan Hier komt de footer tekst

Feedback - Voor wie ? Voor zowel slecht als goed presterende leerlingen. Geen enkele leerling doet alles meteen goed, en weet wat hij daarna moet doen. Het maken van fouten is niets anders dan het verschil tussen wat de leerling weet/kan en wat de leerling wil of ‘moet’ weten/kunnen. Zorgt voor kansen en opent de weg naar succesvolle schoolcarrière. Hier komt de footer tekst

Is feedback effectief? Hattie, 2012 Hier komt de footer tekst

Welke Feedback bevordert leren? Dat was een goede presentatie ! Mooie website zeg! Leidt tot glimlach en fijn gevoel. Bevordert het leren echter niet. De leerling prijzen en feedback op taak of proces zijn verschillend. Hier komt de footer tekst

3 Feedback vragen (Hattie, 2012) Feed-Up Heldere doelen Uitdagende doelen Hoe ziet succes er uit? Waar naar toe? Wat zijn mijn doelen? Wat heb ik gedaan? Welke vooruitgang heb ik geboekt? Volgende stap Wat kan ik doen om nog beter te worden? Feed-Forward Feed-back Heel veel leerlingen kunnen deze niet formuleren en komen alleen tot vage doelen als: een taak inleveren, een toets maken, een filmpje maken Deze doelen hebben ze vaak wel helder voor sportactiviteiten of hun sociale leven. Leraar moet heldere doelen stellen: wat moet je precies kunnen/kennen aan het einde van de les/blok of voor de toets. Volgende stap is ervoor te zorgen dat de leerling ook weet wat dat doel inhoudt en hoe succes op dat gebied eruit ziet. Want wie een helder doel heeft kan daar ook naar toe werken Werken aan zelfcontrole Kennis dieper verwerken of automatiseren Andere strategieën Intenties lln helder krijgen Vragen stellen/discussies Individuele feedback op taak/proces Hier komt de footer tekst Leraar geeft feedback

Deze vragen werken op 3 niveaus Taak: Hoe goed is de taak begrepen? Proces: Het proces dat nodig is om de taak te begrijpen of uit te voeren Zelfregulatie: Zelfcontrole, ondernemen van actie Hier komt de footer tekst

Feedback op de Taak ‘Je doel was om een chronologisch verslag te maken van gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Het begin is goed maar daarna loopt alles door elkaar heen. Bekijk wat je hebt geschreven, nummer de volgorde waarin dingen gebeurd zijn en herschrijf het stuk dan in deze volgorde.’ ‘Je hebt je dit keer vooral gericht op het mooi maken van het filmpje. En dat is goed gelukt. De volgende keer zou je je kunnen focussen op je Engelse uitspraak’. Feed- up Feed-back Feed- Forward Hier komt de footer tekst

Feedback op het Proces Toen je net een Frans woord niet wist, keek je me aan en wachtte je op het antwoord in plaats van het zelf uit te zoeken. Wat zou je nog meer kunnen doen om achter de betekenis te kunnen komen? Je opdracht is om deze 2 recensies met elkaar te vergelijken. Wat je kunt proberen is om te kijken waar ze overeenkomen en waar ze verschillen. Hier komt de footer tekst

Feedback op Zelfregulatie ‘Tijdens de les zie ik dat je voortdurend afgeleid bent door je buurman/vrouw’ Wat zou je kunnen doen om ervoor te zorgen dat je geconcentreerd kan werken? Je mailde me gisteravond dat je niet wist wat je voor de toets van vandaag moest leren en vroeg me zo snel mogelijk te antwoorden. Waarom kwam je daar pas gisteravond achter? Had je op Schoology gekeken? Heb je het aan andere leerlingen gevraagd? Wat kun je voor de volgende keer veranderen aan je voorbereiding op een toets? Hier komt de footer tekst

Feedback en Emotie Emoties liggen aan de basis van leren, falen en succes. ‘Ik heb mijn wiskundetoets verknald dus ik ben dom. Op de basisschool was ik ook al slecht in rekenen’ Ruimte voor emoties> benoemen, bespreken Positieve stemming > betere leerprestaties Leg de nadruk op kwaliteiten Bewustwording van kwaliteiten > Oplossen van problemen Hier komt de footer tekst

De ouder als feedbackgever Ouders geven hun kinderen ook voortdurend feedback. Wat kun je hiervan als ouder toepassen? Hier komt de footer tekst

Enkele situaties Je kind komt voor de derde keer thuis met een onvoldoende voor wiskunde en heeft het proefwerk in de tas. Je kind moet samenwerken met 2 anderen voor een project en je merkt dat hij/zij alles doet en de rest meelift. Dit levert een hoop stress op. Je kind kent thuis voor een grammatica-toets de regels uit zijn hoofd maar haalt toch een slecht cijfer. Je kind luistert tijdens het huiswerk maken naar harde muziek en beantwoordt tegelijkertijd een paar whatsapp berichten. De cijfers laten het wat afweten de laatste tijd. Hier komt de footer tekst

Bronnen Bos, W & Voerman, L (2010). Van 12-18. “Goed zo” is onvoldoende … Wat wel? over feedback waar leerlingen iets mee kunnen John Hattie (2012) Visible learning for teachers Routledge (New York & London) isbn 978-0-415-69015-7 Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81 Hier komt de footer tekst

Vragen? Mail naar mhoeks@gsf.nl of vandeguchte@uva.nl Hier komt de footer tekst