Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Zaal 3 14:00 uur Kimberley Bil, JOB Clair Rozemeijer, LAKS Drs. Metje Jantje Groeneveld, Hiteq Studiebijsluiter, hoe en waarom?
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
4. uitvoeren, monitoren en testen
Leren voor en door het werk
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Workshop ‘Competenties’
DRIVE! in het beroepsonderwijs
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Van Kroon naar ViP.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Begeleidingsplannen GGZ
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
De kubus van CSPE succesfactoren!
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Richtlijnen voor de casustoets
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Beter Onderwijs Nederland
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Bijeenkomst September 2015
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Toekomstgericht onderwijs
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Transities in de zorg Draagvlak, Bekendheid en Informeren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Drie vormen van gedrag:
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen! Referaat i.h.k.v. de Dag van de Associatie K.U. Leuven 2009: Waarderen van leren Saskia Weijzen

Korte kennismaking Studie: Onderwijskunde, Radboud Universiteit Nijmegen Lerarenopleiding basisonderwijs, Pabo Groenewoud Nijmegen Werk: Leerkracht basisonderwijs Onderwijskundig beleidsmedewerker Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Adviseur – trainer Interstudie NDO Thema’s: DRIVE in het beroepsonderwijs: ontwerp van betekenisvolle, vraaggestuurde leeromgevingen Duurzaam beoordelen Leven lang leren

START

Leren voor de toets of leren voor het leven?

Duurzaam leren Leren gericht op het worden van een goede, startbekwame beroepsbeoefenaar in deze tijd, op dit moment Leren gericht op het blijven ontwikkelen als beroepsbeoefenaar, afhankelijk van de eisen die nieuwe contexten en nieuwe inzichten stellen

Toetsen sturen het leren van studenten Als we duurzaam leren willen bevorderen, dan zal de (benaderings)wijze van beoordelen/toetsen daarbij moeten passen!

“Duurzaam beoordelen” Functies : Studenten ondersteunen in het beklijven van kennis en kunde Studenten leren om een leven lang te leren (leren is niet eindig), dus gericht op de toekomst

Wat zijn (in de wandelgangen) de meest gehoorde uitspraken van studenten en docenten over de huidige manieren van beoordelen?

Hoe kan duurzaam beoordelen worden gerealiseerd op een manier dat het duurzaam leren ondersteunt?

Het ontwerpen van leeromgevingen waarin duurzaam beoordelen centraal staat

leeractiviteiten toetsen Leerproces: beslissing toetsen leeractiviteiten

plaatje

Aanbeveling Zorg voor een leeromgeving waarin toetsen een natuurlijk onderdeel van het leerproces is: toetsen verschaffen informatie op basis waarvan het leerproces verder ingericht kan worden (formatieve functie) Gebruik de verschillende “natuurlijke” toetsmomenten met het oog op de uiteindelijk te nemen beslissing (summatieve functie) Zorg voor differentiatie in beoordelen (voorbeeld: ipsatief beoordelen) De beoordelingsnormen/-criteria zijn helder, haalbaar en betekenisvol voor de student

2. Communiceren over beoordelen

Denk eens terug aan uw eigen schooltijd Denk eens terug aan uw eigen schooltijd... Hoe heeft u beoordelen op school ervaren? Benoem deze ervaring in twee á drie woorden.

Fragment VO [YouTube nov 2008]

Aanbeveling Zorg voor een rijke communicatie over het beoordelingsproces en de beoordelingsresultaten. Waar gaat de student naar toe? (feed-up) Hoe heeft de student de taak uitgevoerd? (feed-back) Hoe gaat de student verder? (feed-forward) Betrek de student actief bij het verloop van het beoordelingsproces

3. Zelfsturen bij beoordelen

Pauw en Witteman [4 september 2007]

Aanbeveling Zorg voor een omgeving waarin studenten zichzelf leren beoordelen, door: - Het betrekken van de student bij het beoordelen (vooraf én achteraf) Leren centraal te stellen, i.p.v. ‘afrekenen’ Aandacht te hebben voor de ontwikkeling van beroepsbeeld en zelfbeeld

Een duurzaam beoordelingsprogramma cognitieve complexiteit betekenis DOEL herhaalbaarheid transparantie acceptatie vergelijkbaarheid eerlijkheid zelfsturing authenticiteit tijd & kosten onderwijsgevolgen Een duurzaam beoordelingsprogramma

Bedankt voor uw aanwezigheid en uw aandacht Bedankt voor uw aanwezigheid en uw aandacht! Ik ben graag bereid om met u mee te denken over wat duurzaam beoordelen voor uw eigen instelling/opleiding vraagt, en wat nodig is voor duurzame implementatie. Voor vragen of andere reacties kunt u mij altijd mailen: saskia.weijzen@interstudie-ndo.nl