Een positieve schoolomgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Verborgen vormen van pesten
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Jongeren, internet en seksualiteit
Themabijeenkomst Pesten
Kinderen online.
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Loverboys.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Workshop Knallende ruzie
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Welkom op onze thema-avond
First ID project Waterlant-Ydoorn
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
Interpreteren van data
Kinderen en hun sociale talenten
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
DIGITALE COLLAGE ESTHER
5 manieren van praten over de dood
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond pesten Welkom
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Hoe gaan we dat voorkomen?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Een positieve schoolomgeving Ouderavond 25 november 2014 Praktijkschool de Singel Een positieve schoolomgeving De week van respect Omgaan met elkaar, gewenst en ongewenst gedrag op school Pesten en Plagen Cyberpesten

Samen werken aan een positieve schoolomgeving Doen we met zijn allen; door hier aanwezig te zijn Doen we met zijn allen; door op de hoogte te zijn van de interventies, regels en afspraken die worden ingezet op school Doen we met zijn allen; door ons in te zetten voor thema’s op school, bijvoorbeeld „ de Week van Respect” Doen we met zijn allen; door elkaar, onze kinderen en hun leefomgeving serieus te nemen

Introductiefilm, de week van Respect Film op de gedeelde schijf

De week van respect bestond uit Introductiefilmpje en opening Over de streep 4 verschillende workshops Afsluiting

Omgangsafspraken? Omgangsafspraken zijn ze u bekend en wat vindt u er eigenlijk van?

Over het omgaan met elkaar in de schoolgids Een duidelijke en rechtvaardig optreden, rekening houdend met individuele verschillen Niet aan elkaar en aan elkaars spullen zitten We letten op fatsoenlijk taalgebruik, niet vloeken, geen racistische opmerkingen of schuttingtaal gebruiken, ook niet via sociale media met telefoons of computerapparatuur Aan pestgedrag en bedreiging, om met opzet het leven van medeleerlingen en medewerkers zuur te maken wordt meteen aandacht besteed en ingegrepen Er zijn afspraken ter voorkoming van seksuele intimidatie en machtsmisbruik Er zijn twee contact personen op school waar leerlingen, ouders en personeel met problemen terecht kunnen, Mevr. J. Kruidenier en Dhr. J. Luijk

De Singel, Rots en Water school Leerlingen leren binnen de methodiek dat ze altijd zelf een keuze kunnen maken tussen een harde „rotsopstelling” of een zachte „wateropstelling” dan wel een mengeling daarvan Rots en water bent u op de hoogte?

Over omgaan met elkaar en Rots en Water Elkaar op een respectvolle, rustige manier aanspreken Vooral oog hebben voor elkaars kwaliteiten en talenten Volop ruimte om elkaar te complimenteren

Wat is ongewenst gedrag, Plagen ,Pesten, Cyberpesten….

Plagen Gebeurt onbezonnen of spontaan Heeft geen kwade bedoelingen Duurt niet lang, gebeurt niet vaak en is onregelmatig Speelt zich af tussen „gelijken” Is meestal te verdragen of zelfs plezierig, maar het kan ook kwetsend of agressief zijn Meestal 1 tegen 1 De rollen liggen niet vast: nu eens plaagt de ene, dan de andere De pijn lichamelijk of geestelijk, is draaglijk en van korte duur. Soms wordt het als prettig ervaren (plagen is kusjes vragen!) De relaties worden na het plagen direct hervat De geplaagde blijft een volwaardig lid van de groep De groep lijdt niet onder plagerijen of vindt nadien meteen haar draai terug

Pesten Gebeurt met opzet: de pestkop weet vooraf wie hij of zij zal pesten, op welke manier en wanneer Wil iemand bewust kwetsen of kleineren Kan lang blijven duren, gebeurt meer dan eens, is systematisch. Houdt niet vanzelf op na een tijdje De strijd is ongelijk, de pestkop heeft altijd de bovenhand. De pestkop voelt macht, als het slachtoffer zich machteloos voelt De pestkop heeft geen positieve bedoelingen wil pijn doen, vernielen of kwetsen Meestal een groep (pestkop, meelopers, en supporters) tegenover een geïsoleerd slachtoffer Heeft een vaste structuur, de pestkoppen zijn meestal dezelfde en de slachtoffers ook De geestelijk en lichamelijke gevolgen van pesten bij niet vroegtijdig ingrijpen zijn ingrijpend en levenslang Het aangaan van evenwichtige relaties na een pestverleden, verloop moeilijk en traag De gepeste voelt zich eenzaam, geïsoleerd en zich niet meer bij de groep horen De groep lijdt onder een dreigend, onveilig gevoel. Iedereen is angstig het vertrouwen in elkaar is weg.

Cyberpesten Gebeurt vaak anoniem Cyberpesten ernstiger dan „gewoon pesten”, omdat de dader en het slachtoffer niet direct in contact met elkaar staan, alleen virtueel via de computer, het net verbonden zijn. Hierdoor worden de grenzen verlegd en gaat de dader verder. De dader voelt zich minder geremd, waardoor meerdere mensen het te weten komen Er is geen vast dader profiel, door zijn kennis van internet voelt de dader zich machtiger dan het slachtoffer en denkt dan, veilig achter zijn telefoon, computer enz. zijn slag te slaan Het slachtoffer voelt zich onveiliger dan bij gewoon pesten, want hij is nergens vrij; niet op het werk, school en thuis Door het medium internet is de impact van cyberpesten groter dan bij gewoon pesten, er zijn immers veel meer toeschouwers Cyberpesten is niet meer terug te draaien!

http://m.youtube.com/watch?v=wZAc1y6tTko

Zijn Pesten en Cyberpesten dan groepsprocessen?

Hoezo groepsproces, de pester doet het toch? de pester pest of zet anderen aan om te gaan pesten. de meelopers geven de pester de kracht, lef om te pesten en door te gaan met pesten, of opdrachten van de pester uit. de omstander, welke wel weten wat er gebeurt maar zich er niet mee bemoeien laten de situatie bestaan en daarmee keuren ze het proces stil zwijgend goed!

Tips Bent u actief op Social Media, deel dit met uw zoon/ dochter, wissel ervaringen uit Bent u niet of minder actief op Sociaal Media, zorg dat u in ieder geval op de hoogte bent van hetgeen er wordt aangeboden op het net en onderzoek wellicht samen met uw zoon/ dochter. Zij kunnen u wel vertellen hoe het werkt en wat er zoal te vinden is Wanneer de communicatie tussen u en uw zoon/ dochter moeizaam verloopt en ze minder vrij praten over de dingen die ze bezig houden (bv. pubertijd), geef ze de ruimte om zelf een manier te bedenken waarop ze echt belangrijke dingen toch bij u of een bekende melden (briefje, sms, whats app, teken enz.) Leg uw zoon/ dochter uit dat pesten een groepsproces is en dat ook wanneer je omstander bent je invloed kunt uit oefenen op de situatie, zoek medestanders die samen opkomen voor de gepeste of stelling innemen binnen de ongewenste situatie Pesten brengt hoe dan ook permanente schade toe aan het leven van het slachtoffer, kent u mensen die het overkomt of wil u er meer over weten praat hier dan over met mensen die u vertrouwd, maar ook op school, werk, club enz. en zoek deskundige hulp!

Informatie Brochure Pesten bij kinderen en volwassenen, www.psychischegezondheid.nl Cyberpesten interventie, interactieve film, www.itsuptoyou.nu Jongin; ww2.jongin.nl Landelijk platform over pesten voor iedereen: www.pesten.nl Pesten op school; www.pestweb.nl Rots en Water; www.rotsenwater.nl Melden van internet pesten en cyberpesten; www.meldknop.nl Mediawijsheid; www.kennisnet.nl

http://www.youtube.com/watch?v=7tZt0v-8rsg De Singel 25 november 2014