Literární vědy literaire theorie aktuální problémy moderní.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Thema HACCP
‘Het internet is vol, print ‘t ff uit alsjeblieft’ Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 2.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
College 2: Chaos Wat we vandaag gaan doen:
Een onderzoeksplan schrijven
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
De basis Les 1 Inleiding tot het bieden
Een lessenserie van drie lessen
Passie - Verrijzenis Arcabas
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
“Waarom zouden we Genesis 1 op de letterlijke manier lezen? Genesis 1 is geen krantenverslag.” 3.
Onderwijsconferentie
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
De FFT spectrumanalyzer
Marketing vandaag en morgen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Workshop Informatievaardigheden
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Wetenschapsfilosofie
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
Meervoudige intelligentie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Even voorstellen : Groep 3b
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Woord van Leven Juli 2014.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
De veelzijdigheid van literatuur literariteit.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

literární vědy literaire theorie aktuální problémy moderní

literaire theorie  Hand-out!  Kiene Brillenburg Wurth en Ann Rigney (red.), Het leven van teksten. Een inleiding in de literatuurwetenschap, Amsterdam, O. doel & inhoud

literaire theorie  Volgende week (29/9): “literatuur en wetenschap” (Martina) [Teksten balie FF bib]  Andere colleges: boek O. doel & inhoud

literaire theorie  Examen [schriftelijk]  Algemeen gedeelte: < boek [geen details!] en college  Individueel gedeelte: onderwerp naar keuze O. doel & inhoud

literaire theorie  Individueel gedeelte:  Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40] O. doel & inhoud

literaire theorie [p. 40] 1.Tekstanalyse 2.Tekstinterpretatie 3.Lezersonderzoek 4.Institutioneel onderzoek 5.Historisch onderzoek O. doel & inhoud

literaire theorie  Individueel gedeelte:  Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40]  En daarbinnen een bepaald onderwerp O. doel & inhoud

literaire theorie  Individueel gedeelte:  Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40]  En daarbinnen een bepaald onderwerp  Het betreffende hoofdstuk/de relevante passages in het boek grondig kennen O. doel & inhoud

literaire theorie  Individueel gedeelte:  Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40]  En daarbinnen een bepaald onderwerp  Het betreffende hoofdstuk/de relevante passages in het boek grondig kennen  Daarnaast minstens twee artikelen (of hoofdstukken uit boeken) over het onderwerp zoeken en bestuderen O. doel & inhoud

literaire theorie  Literatuurwetenschappelijke artikelen vind je onder meer op en via O. doel & inhoud

literaire theorie wetenschap >cultuurwetenschap > literatuurwetenschap 1. het vak

literaire theorie  De auteur van dit hoofdstuk, Ann Rigney, neemt een duidelijk wetenschaps- filosofisch standpunt in. Welk? 1.1. wetenschap

literaire theorie 1.1. wetenschap

literaire theorie  Constructivisme  Opgelet: meerdere betekenissen  < wetenschapsfilosofie: Kennis = een cultuurhistorische constructie [ligt dus niet voor eens en altijd vast, er kan over gediscussieerd worden] [GLOSSARIUM achteraan in het boek!] 1.1. wetenschap

literaire theorie  Constructivisme versus? 1.1. wetenschap

literaire theorie  Essentialisme  Fundamentele eigenschappen (‘de essentie’) van zaken, objecten, mensen, culturen, etc. kunnen eens en voor altijd vastgesteld worden 1.1. wetenschap

literaire theorie  Constructivisme versus essentialisme – discussie 1.1. wetenschap

literaire theorie  “Als je eenmaal erkent dat kennis het product is van menselijke inspanning, dan is het niet meer zo zinvol om te spreken over ‘dé waarheid’ in het enkelvoud.” [p. 20] 1.1. wetenschap

literaire theorie  Kan iedereen dan zomaar beweren wat hij/zij wil?? 1.1. wetenschap

literaire theorie  Kan iedereen dan zomaar beweren wat hij/zij wil??  [p. 20] neen  Meer dan een aanname  Een stelling moet anderen overtuigen volgens bepaalde normen 1.1. wetenschap

literaire theorie  ‘Vragen creëren studieobjecten.’ [p. 20] 1.1. wetenschap

literaire theorie Wetenschappelijk onderzoek: 1.Empirisch domein 2.Theorie 3.Methode 1.1. wetenschap

literaire theorie Wetenschappelijk onderzoek: 1.Empirisch domein 2.Theorie 3.Methode Voorbeelden 1.1. wetenschap

literaire theorie  Paradigma = ? 1.1. wetenschap

literaire theorie  Paradigma [p ]  Paradigmawissel = ? 1.1. wetenschap

literaire theorie  Paradigma [p ]  Paradigmawissel [p ] 1.1. wetenschap

literaire theorie 1.1. wetenschap

literaire theorie  Paradigma [p ]  Paradigmawissel [p ]  Paradigmawisseling in de literatuurwetenschap (in Nederland/Vlaanderen)? [p. 39] 1.1. wetenschap

literaire theorie  Auteur  Tekst  Lezer 1.1. wetenschap

literaire theorie Auteur  Intentie van de auteur  < biografie 1.1. wetenschap

literaire theorie Tekst  Intentie van de tekst  < biografie ; uitspraken zogenaamd alleen op basis van de tekst  structuralisme 1.1. wetenschap

literaire theorie Lezer  Intentie van de lezer  Reconstrueren intentie auteur/tekst onmogelijk, altijd inbreng van de lezer 1.1. wetenschap

literaire theorie Lezer  Tekstonderzoek: poststructuralisme, postmodernisme  Receptieonderzoek  Literatuursociologisch onderzoek 1.1. wetenschap

literaire theorie 1.1. wetenschap

literaire theorie Wetenschapsgebieden  [figuur p. 24] !  ‘Er zijn grensgebieden en overgangen.’ [p.24]  Voorbeeld: literatuursociologie 1.1. wetenschap

literaire theorie  [p. 25] Waarom is het ‘gekookte ei-model’ niet vruchtbaar? 1.1. wetenschap

literaire theorie  [p. 25] Waarom is het ‘gekookte ei-model’ niet vruchtbaar?  => onterecht natuurwetenschappen als maatstaf 1.1. wetenschap

literaire theorie  Waar zijn alfa’s goed voor [p ] – discussie 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Wilhelm Dilthey  [p. 28; 33; 34]  Begrijpen vs. verklaren 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Cultuurwetenschappen 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  In verband met cultuur neemt Ann Rigney eveneens een anti-essentialistisch standpunt in. Leg uit cultuurwetenschap

literaire theorie  Cultuur, smaak,… verandert  In de loop van de tijd  Afhankelijk van de plaats/samenleving  Afhankelijk van de sociale groep 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Cultuur, smaak,… verandert DYNAMIEK! 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Figuur p. 30: uitleggen verschillende dimensies  ‘accenten en invalshoeken’, geen gescheiden werelden  Grote lijnen 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Opm.: literatuurwetenschap < mediale dimensie, maar hangt sterk samen met semantische en/of sociale dimensie (en historische) 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Cultuurwetenschappen in een spanningsveld 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Diversiteit vs. wetmatigheid 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Dynamiek vs. voorspelbaarheid 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Interpreteren vs. kwantificeren 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  ‘De vraag blijft hoe ver je met cultuurkritiek kunt gaan, voordat je het domein van de wetenschap verlaat en dat van de polemiek – of van de kunst – betreedt.’ [p. 35] - discussie 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Voorbeeld: Rees, C.J. van, K.D. Beekman & H. Verdaasdonk (1975). ‘De knuppel in het hoenderhok. Antwoord aan De Haan.’ De Revisor II/5: cultuurwetenschap

literaire theorie  Hugo Verdaasdonk  Grondlegger institutionele sociologie in Nederland  Wetenschapsfilosofische opvatting: wetenschappers moeten een metastandpunt innemen 1.2. cultuurwetenschap

literaire theorie  Interdisciplinariteit  Wint aan belang (in Nederlandse/Vlaamse universiteiten) 1.3. literatuurwetenschap

literaire theorie  Figuur p. 39 (!!!) 1.3. literatuurwetenschap