Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

Intentie veranderen door bewustzijn
T a a l Meta-Model Van Virginia Satir naar John Grinder
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Inspirerende gedachten
Zodra treedt u binnen in de wereld van de magie... van de magie...
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Mijn tred is lichtvoetig, ik zie en begrijp en
Het Potlood.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Bezittelijk voornaamwoord
Daarom verheugt zich mijn hart en juicht mijn ziel,
Iedereen coach naar Jef Clement.

Hartelijk welkom in de kerk!
Ik had een droom verleden nacht,
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Spreuken: De nederige wijze.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Fijne Feestdagen! Klik om verder te gaan.
Volksuniversiteit Zwolle
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
LOB Waar ben je trots op?.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Transcript van de presentatie:

Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014 Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Met je ongekende vermogens je succes vergroten” Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014

Goed en Nieuw In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

T a a l Meta-Model Van Virginia Satir naar John Grinder The Structure of Magic Richard Bandler

NLP communicatie model en oppervlakte en diepte structuur Diepte structuur Transformatie Zintuiglijke ervaring Taal oppervlakte structuur

Noam Chomsky (transformatieve grammatica) Zintuiglijke ervaringen Woorden Weglaten, vervormen, generaliseren Weglaten, vervormen, generaliseren Robert Dilts schrijft: "Volgens Chomsky, kunnen zintuiglijke en emotionele ervaringen (dieptestructuren) worden uitgedrukt door verschillende woorden (oppervlakte structuren). Diepte structuren bereiken het oppervlak na een reeks van 'transformaties'. Deze transformaties fungeren als een soort filter op de op ervaring gebaseerde diepte structuren. Volgens Grinder en Bandler (1975) wordt bij de beweging van diepte structuur naar oppervlaktestructuur noodzakelijkerwijs de processen van weglating, generalisatie en vervorming gebruikt. “

Virginia Satir Virginia Satir (1916-1988) was pionier in de praktijk van gezinstherapie die uitgroeide tot ver buiten de wereld van de therapie.   Ze geloofde dat mensen in staat zijn tot verdere groei, verandering en nieuwe inzichten. Haar eerste doel was om relaties en communicatie binnen het gezin te verbeteren. Counseling sessies zijn er om de cliënt aan te moedigen om pijn en problemen onder ogen te zien, de huidige situatie te accepteren, en om innerlijke vreugde en vrede van de geest te ontdekken. Ze zei ooit: "Het gezin is een microkosmos. Door te weten hoe we de familie kunnen genezen, weet ik hoe ik de wereld kan genezen ".  Haar wereld invloed kan worden samengevat in haar universele mantra: Vrede van binnen, vrede tussen mensen, vrede onder de mensen.

Meta-Model Doel is om je dichter bij de realiteit (diepte structuur) te brengen. In de praktijk betekent dit vaak dat het probleem daardoor kleiner wordt. Probleem Bijv. ‘Die plant is lelijk’ Metamodelvraag 1 Bijv. ‘Zijn alle bla-deren van de plant lelijk?’ Metamodelvraag 2 Bijv. ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’ Metamodel- vraag 3 Bijv. ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt?

Metamodelvraag 1 Metamodel- vraag 2 ‘Die plant is lelijk’ Probleem ‘Die plant is lelijk’ Metamodelvraag 1 ‘Zijn alle bladeren van de plant lelijk?’ Metamodel- vraag 2 ‘Wat is er lelijk aan dat blad?’ Metamodel- vraag 3 ‘Wat maakt dat je dit blad lelijk vindt?

Vervormingen: Gedachtenlezen Het spijt me je met mijn verhaal te vervelen. Wat maakt het dat je denkt dat jouw verhaal mij verveelt?

We moeten dit doel bereiken voor het einde van het jaar. Generalisatie: Moeten We moeten dit doel bereiken voor het einde van het jaar. Wat gebeurt er als we die niet halen? Zijn er andere doelen die ook belangrijk zijn?

Er is geen communicatie hier Weglating: Nominalisatie Er is geen communicatie hier Wie communiceert niet met wie?

Het nieuws maakt me zo treurig! Vervorming: Oorzaak-Gevolg Het nieuws maakt me zo treurig! Hoe precies doe je dat? Word je ook wel eens vrolijk van het nieuws?

Als mijn baas eens wist hoe hard ik werk, zou hij dit nooit doen! Vervorming: Oorzaak-Gevolg Als mijn baas eens wist hoe hard ik werk, zou hij dit nooit doen! Hoe weet je dat je baas het niet weet? Wat zou je willen dat hij wel doet? Hoe zou je het je baas kunnen laten weten?

Mijn dochter heeft mij afgewezen Weglatingen: Hoe? Mijn dochter heeft mij afgewezen Hoe heeft ze je afgewezen? Wat heeft ze gedaan dat jij je afgewezen voelt?

Ik voel me niet op mijn gemak Weglating: Simpele weglating Ik voel me niet op mijn gemak Waarover voel je je niet op je gemak? Wat zou maken dat je wel op je gemak voelt?

Weglating: Simpele weglating Hij is nog erger! Erger dan wie? Is hij ook wel eens beter?

Mini-metamodel Hoe gebruik je het minimodel? 1 .Daag alle 'moetens' en 'niet kunnen' uit zodra je ze hoort. 'Wat gebeurt er als je het niet doet?' 'Wat weerhoudt je om het te doen?'   2. Vraag om alle zelfstandige naamwoorden specifieker te maken. 'Welke kinderen met name? 3. Vraag om alle werkwoorden te specificeren. 'Groot worden, hoe precies?'

De 7 W’s Wie? Wat”? Waar? Welke? Waarvoor? Wanneer? Welke manier? Hoe?