Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Nederland = buitenland? Afstand (niet onderschatten!) Taal (doceertaal dikwijls Engels, Engels enige buitenlandse taal) Cultuur (eindeloze reeks kleine verschillen) Onderwijssysteem (sterk verschillend) Studentenleven (anders!) Conclusie: échte buitenlandervaring
Waarom Nederland? Kwaliteit onderwijs omkadering faciliteiten Internationale oriëntatie + contacten Discipline (althans andere vormen) Projectmatig werken vs eruditie of geschiedenis
Het onderwijssysteem De lessen Toegankelijke docenten Kleinere groepen Interactiviteit Andere werkvormen Sterke klemtoon op ICT Ruimte voor persoonlijk initiatief
Het onderwijssysteem De leerstof: Sterk Angelsaksisch Weinig geschiedenis Doel- en prestatiegericht De methode: Dikwijls PGO-gekleurd Blokken ipv semesters
Het onderwijssysteem Studeren: Niet blokken maar begrijpen Wekelijkse opdrachten Groepswerk en andere taken Verplichte aanwezigheid monitoring
Het onderwijsysteem Examens Alternatieve vormen: papers en presentaties Permanente evaluatie Aandacht voor mondeling formuleren Tentamens over het hele jaar Snelle herkansing Puntenschaal op 10