Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Advertisements

VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
ouderavond 6 tvwo programma InleidingJaap Oudenaarden IBAnette van het Erve DecaanAlbert Wisgerhof.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
RYCKEVELDE 12 NOVEMBER 2009 Comenius Monitoring Day EUROPESE UITWISSELINGEN PEDAGOGISCHE IMPACT DOELSTELLINGENRESULTATEN 12/11/20091 Comenius Monitoring.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Ouderavond 10 september 2013.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Welkom. Onderwerpen Opbouw Tweede Fase Z- en I-uren Examen PTA LOB.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Hoofdlijn Communicatie
‘The world is your oyster’ Shakespeare
LEREN LEREN & PAL.
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Massaliteit en diversiteit bij rechten Onderwijsdag 2007.
Activerende werkvormen
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Training digitale didactiek
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Voorlichtingsavond 15 september 2015
Welkom in het vierde leerjaar!. Klaswerking  Streven naar zelfstandig werk: --> algemene uitleg --> zelfstandig aan het werk --> extra uitleg individueel.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Customize!.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
ZER Informatica Resultaten programma-evaluatie. 1 Programma-evaluatie 5 enquêtes: -Overgang secundair onderwijs – universiteit -Studenten die niet aan.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstudeerstage in het buitenland Opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
BACHELOR 3 B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie en keuzevakken.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
Samantha Glibert Joren Van Rymenant  Wie ben ik eigenlijk?
M.M. Boldingh SCHOOLJAAR Wat hebben we gedaan ?  Invoering Kleuterplein  Invoering werkvormen ontdekkend en ontwerpend leren  Invoering.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
DELF Junior op het Augustinianum
Wat ons algemeen opviel
Internationalisering info maart 2017
Oudertevredenheidsonderzoek:
11 oktober 2016 Studeren in het buitenland Erasmus+ programma Mogelijkheden buiten Europa.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Tilburg University Facts&Figures 2015.
Ouderavond 6 tvwo Welcome Dinsdag 12 september.
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Ouderavond klas 5 oktober 2017.
Keuzedeel internationalisering
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Taal en samenleving in Marokko 2018
Informatieavond.
Transparantie over Toegang master
Onderzoeksmaster Rechten
Transcript van de presentatie:

Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)

Nederland = buitenland?  Afstand (niet onderschatten!)  Taal (doceertaal dikwijls Engels, Engels enige buitenlandse taal)  Cultuur (eindeloze reeks kleine verschillen)  Onderwijssysteem (sterk verschillend)  Studentenleven (anders!)  Conclusie: échte buitenlandervaring

Waarom Nederland?  Kwaliteit onderwijs omkadering faciliteiten  Internationale oriëntatie + contacten  Discipline (althans andere vormen)  Projectmatig werken vs eruditie of geschiedenis

Het onderwijssysteem  De lessen Toegankelijke docenten Kleinere groepen Interactiviteit Andere werkvormen Sterke klemtoon op ICT Ruimte voor persoonlijk initiatief

Het onderwijssysteem  De leerstof: Sterk Angelsaksisch Weinig geschiedenis Doel- en prestatiegericht  De methode: Dikwijls PGO-gekleurd Blokken ipv semesters

Het onderwijssysteem  Studeren: Niet blokken maar begrijpen Wekelijkse opdrachten Groepswerk en andere taken Verplichte aanwezigheid monitoring

Het onderwijsysteem  Examens Alternatieve vormen: papers en presentaties Permanente evaluatie Aandacht voor mondeling formuleren Tentamens over het hele jaar Snelle herkansing Puntenschaal op 10