Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Informatieavond Gymnasium Dinsdag 11 december 2012.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
3 H/V, kiezen voor een profiel
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Presentatie schoolsysteem
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Management & Organisatie
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Projectweek Havo 3 Voorbereiden Keuzes maken Groeien.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Wet inburgering Heleen Veringa
Het gymnasium op het Ouderavond 26 april 2011.
Ouderavond Latijnkeuze 19 maart 2012 Welkom Frans van der Leeuw, afdelingsleider.
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Economie in de bovenbouw
Interpreteren van data
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
3 H/V, kiezen voor een profiel
Welkom.
Domeinen en stokpaardjes
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Het gymnasium op het Ludger
Keuze klas Havo 1 Kunst en cultuur ( tekenen handvaardigheid muziek)
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Welkom ik maak me sterk.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
Les 1: instap in de profielen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Het gymnasium Wat en waarom?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Ouderavond A3-G3 19 september 2017
Welkom op deze voorlichtingsavond
Les 1: instap in de profielen
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Talentontwikkeling op het VWO
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Het gymnasium. De moeite waard?

Drie vragen:

Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?

Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium? Is het gymnasium geschikt voor uw kind?

Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium? Is het gymnasium geschikt voor uw kind? Zo ja, dan Lyceum de Grundel?

Misverstanden

Misverstand 1: Het gymnasium is alleen voor hoogbegaafden

Misverstand 2: Het gymnasium is hartstikke moeilijk

Misverstand 3: Het gymnasium is alleen voor ‘stuudjes’

Misverstand 4: Het gymnasium is alleen voor ‘talenleerlingen’

Misverstand 5: Je hebt klassieke talen nodig als je geneeskunde wilt studeren

Wat is het gymnasium?

Wat is het gymnasium? Griekse taal en cultuur Latijnse taal en cultuur

Wat is het gymnasium? Griekse taal en cultuur Latijnse taal en cultuur Overige vakken: gelijk programma, in klas 1 uur minder voor Nederlands, Engels, wiskunde

Waarom gymnasium?

Waarom gymnasium? Iets ‘speciaals’ Leren genieten De wereld van nu beter begrijpen Algemene ontwikkeling

Waarom gymnasium? Doorzettingsvermogen Stiptheid Analyseren Extra’s Staat goed op cv Bezit voor het leven

Voor wie is het gymnasium?

Voor wie is het gymnasium? Aanleg: goed verstand, stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfstandig

Voor wie is het gymnasium? Aanleg: goed verstand, stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfstandig Affiniteit: interesse voor klassieken, interesse voor taal, nieuwsgierig zijn

Voor wie is het gymnasium? Aanleg: goed verstand, stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfstandig Affiniteit: interesse voor klassieken, interesse voor taal, nieuwsgierig zijn Ambitie: uitdaging, >6, per se gymnasiumdiploma

Het gymnasium. De moeite waard!

1. Wat is het gymnasium? Als een leerling op het gymnasium zit, houdt dat in dat die leerling Latijn en/of Grieks heeft. In de eerste klas Latijn, in de tweede en derde klas Latijn en Grieks, in de bovenbouw Latijn of Grieks of beide. Het eindexamen bestaat net als bij andere vakken uit een schoolexamen en een centraal examen, beide bepalen ze voor 50% het diplomacijfer. Leerlingen in de onderbouw die Latijn en Grieks hebben, krijgen een uur minder Nederlands, wiskunde en Engels. 2. Wat houden de vakken Latijn en Grieks in? De officiële namen zijn: Griekse Taal en Cultuur en Latijnse Taal en Cultuur. Dit houdt in: les in het vertalen van klassieke teksten, verdiepen in de cultuur van de Grieken en Romeinen, en in de nawerking daarvan in later eeuwen, bijvoorbeeld de Renaissance en de tijd van nu.

3. Waarom kiezen voor het gymnasium? * je maakt iets speciaals van je middelbare schoolopleiding * je leert te genieten van al het moois dat de klassieken hebben voortgebracht op het gebied van literatuur, filosofie, beeldhouwkunst en architectuur en van wat daar in later eeuwen op geïnspireerd is * je leert de wereld van nu beter te begrijpen * je vergroot je algemene ontwikkeling/je intellectuele bagage * je leert plezier te beleven aan het volbrengen van iets moeilijks (van het correct vertalen van een tekstregel tot het behalen van het diploma) * je traint jezelf in precisie, discipline, doorzettingsvermogen en creativiteit * je maakt samen met de andere gymnasiumleerlingen allerlei bijzondere dingen mee, zoals excursies, gymnasiumdagen, toneelvoorstellingen en de Romereis * een gymnasiumdiploma is iets om trots op te zijn, waarmee je laat zien wat je waard bent * een gymnasiumopleiding is een bezit voor het leven

4. Voor wie is het gymnasium? * hoogbegaafd of buitensporig intelligent is niet nodig, al vinden deze leerlingen op het gymnasium wel alle uitdaging die ze zoeken * aanleg: - een goed verstand hebben (bv in onderbouw minder uren bij andere vakken) - nauwgezet en gedisciplineerd zijn - doorzettingsvermogen hebben * affiniteit: - interesse hebben voor klassieke geschiedenis, taal en cultuur - interesse hebben voor taal in het algemeen - open staan voor nieuwe kennis; nieuwsgierig zijn * ambitie: - bereid zijn wat extra’s te doen, een uitdaging aan te gaan, ergens voor te knokken - niet tevreden zijn met een zesje; ergens écht goed in willen zijn - per se het gymnasiumdiploma willen halen