Bouwstenen voor een geïntegreerd stedelijk jeugdbeleid Gent 2009
De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 2 Brussel Antwerpen Gent Mannen – vrouwen Mannen – vrouwen Mannen – vrouwen
De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 3 Brussel
De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo Antwerpen
De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 5 Gent
De stad groeit – verkleurt - vergroent JES stadslabo - 6 % niet-Belgen in de bevolking
JES stadslabo - 7 Brussel Antwerpen NationaliteitAantal% NationaliteitAantal% Belgi ë ,9%21 676Belgi ë ,4%1 935 Frankrijk ,4%7 830Marokko ,5%-134 Marokko ,7%-4 158Nederland ,4%4 612 Itali ë ,5%-1 602Turkije4 3240,9%108 Spanje ,8%-1 462Polen3 7910,8%2 524 Portugal ,5%440Portugal2 2900,5%457 Polen ,5%11 124Frankrijk2 1430,5%50 Turkije ,0%-1 610Spanje2 0950,4%200 Duitsland8 8860,8%1 381Ver.Koninkrijk1 8990,4%-146 Roemeni ë ,8% Duitsland1 3770,3%181 Ver. Koninkrijk8 6070,8%-585Itali ë ,3%-43 Totaal ,0%56 450Totaal ,0% Niet-Belgen ,1%34 774Niet-Belgen ,6% De stad groeit – verkleurt - vergroent
JES stadslabo - 8 De stad groeit – verkleurt - vergroent Antwerpen Gent NationaliteitAantal% NationaliteitAantal% Belgi ë ,4%1 935Belgi ë ,9%2 701 Marokko ,5%-134Turkije4 8922,1%76 Nederland ,4%4 612Nederland1 9520,8%591 Turkije4 3240,9%108Bulgarije1 8200,8% Polen3 7910,8%2 524Slowakije1 1290,5% Portugal2 2900,5%457Marokko9580,4%-90 Frankrijk2 1430,5%50Frankrijk8130,3%-17 Spanje2 0950,4%200Polen6390,3%414 Ver.Koninkrijk1 8990,4%-146Spanje4370,2%-40 Duitsland1 3770,3%181Itali ë 4130,2%-21 Itali ë ,3%-43Duitsland3790,2%86 Totaal ,0%19 597Totaal ,6%9 234 Niet-Belgen ,6%17 662Niet-Belgen ,1%6 533
In de buik van de stad Ons centrum is slechts één van de vindplaatsen. -De straat op: van pleintje tot thai-box club -Herovering van de stad: tussen T&T en een kraakactie -Reëel en virtueel JES stadslabo - 9
SBHT: de Stad Behoort Hen Toe DE STAD IS OOK VAN HEN -Participatief »Deelnemen »Deelhebben -MEDE-EIGENAARSSCHAP ›“ Participatie van jonge mensen, in wederkerigheid met hun omgeving, moet leiden tot mede- eigenaarschap en betekenisgeving.” JES stadslabo - 10
De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? JES stadslabo - 11 Vroegtijdige schoolverlaters jaar, niet meer op school, geen hoger secundair
De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? JES stadslabo - 12 Leerlingen met minstens één jaar schoolse vertraging in het 1ste jaar secundair onderwijs, naar woonplaats
De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? Socio-economische situatie Onderwijs(achterstand) Arbeidsmarkt JES stadslabo - 13 Werkloosheidsgraad in de Belgische grote steden, jaargemiddelde 2008
De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? JES stadslabo - 14 Jongerenwerkloosheidsgraad in de grote steden, jaargemiddelde 2008
De jeugd – de toekomst. Met welk perspectief? % kinderen en jongeren (0-17) in een huishouden zonder inkomen uit arbeid JES stadslabo - 15 Bron: KBSZ, 2005
Jeugdwerk voorbij de grenzen van het jeugdwerk Van competentie-ontwikkeling tot empowerment. -“Talent als uitgangspunt en daarop aansluitend competentie-ontwikkeling, moet jongeren hun positie versterken, of het nu in de vrije tijd is, in het onderwijs, op de arbeidsmarkt of elders.” JES stadslabo - 16
Geïntegreerd Jeugdwerk ontmoet Brede School PASSIE, TALENT, COMPETENTIE -Uitval, niet-kwalificatie of handel/verkoop: de stedelijke uitdaging »Zoeken naar de passie en amibitie »Blootleggen van het talent »Ontwikkelen van competenties JES stadslabo - 17
Communicatie en samenwerking met onderwijs -Screening en oriëntering ism onderwijs »Aantrekkelijk en zinvol -Relaties en communicatie Jongere (ouders) Jeugdwerker School Geïntegreerd Jeugdwerk ontmoet Brede School JES stadslabo - 18
Geïntegreerd Jeugdwerk ontmoet Brede School -Link vrije tijd (jeugdwerk) – onderwijs »Onderdeel van vrijetijdsbeleving »Transitie -Missing link »Daar is ie weer: de stedelijke paradox ›Opleiding stedelijke (jeugd)werker als antwoord? ›Wat met EVC-procedures? JES stadslabo - 19
Jeugdwerk-loosheid De stedelijke paradox: déja-vu Onze mogelijke antwoorden: Vindplaats, Leefwereld, Innovatie en Transitie: -Organisatie van vrije tijd mét jongeren: opstap naar… -Nieuwe vormen van trajectbegeleiding: van straat tot loket. Vanuit de vrijetijd naar werk. Het JCC-concept. -Nieuwe opleidingen voor nieuwe stedelijke beroepen: van eventmedewerker tot stadswacht JES stadslabo - 20
Jeugdwerk-loosheid -Gemeenschappelijke competentietaal zorgt voor transitie met nieuw instrumentarium: van spel tot C-Stick. -Werk maken van een personeelsbeleid met passie, talent en competentie als dragende kenmerken. -Expertisedeling via vorming en training JES stadslabo - 21
PB07-09-C9/11-BP Congres: inspirerend en beïnvloedend Congres als springplank: -Plan naar en verder JES stadslabo - 22
Beleidsplan Genetisch materiaal -Stedelijk -Geïntegreerd -Innovatief Waarden -Participatief -Empowerment -Authentiek JES stadslabo - 23
Beleidsplan Doelstellingenkader 3 x JES stadslabo - 24 Inhoud Participatie, vertrekkend vanuit leefwereld, aan stedelijk leven Competentie-aanpak voor persoonontwikkeling in verschillende domeinen Interne en externe expertisedeling over participatie en competentie Management Financieel beleidPersoneelsbeleidCommunicatiebeleid Omgeving In de steden en stedelijk InternationaalNetwerking