Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Wat is een correlatie? Samenhang tussen twee reeksen metingen
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
WOT statistiek Correlaties CLIN Centre for Linguistics.
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Introductie tot de lineaire regressie
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
variabelen vaststellen
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Beschrijvende statistiek
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
N = geschatte aantal M = eerste gemerkte vangst C = totaal tweede vangst R = aantal gemerkte exemplaren in tweede vangst.
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Introductie Tim Vanhoomissen
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Werkcollege differentiële psychologie
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Meervoudige lineaire regressie
Twee-factor Variantie-analyse
Meten van onderzoeksvariabelen
Inferentie voor regressie
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
variabelen vaststellen
Statistiek voor Historici
Statistiek voor Historici
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Variabele begrippen en analyse-eenheden
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Hoofdstuk 5 – Verzameling en functie
WOT statistiek Inleiding
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Inleiding in de statistiek. met ondersteuning van SPSS
Hoorcollege 3 Samenhang tussen variabelen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Grafiek van lineaire formule
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
variabelen vaststellen
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Transcript van de presentatie:

Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS

Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing

Doelstellingen De studenten kunnen voor een eenvoudige set van gegevens de samenhang tussen twee intervalvariabelen bepalen; De studenten kunnen op grond van eenvoudige set van data de samenhang tussen ordinale variabelen bestuderen; De studenten kunnen deze berekeningen via SPSS doen. De studenten kunnen de output van SPSS lezen en interpreteren.

Analyse van de samenhang Herhaling Analyse van de samenhang Vereiste: twee uitslagen per persoon Twee nominale variabelen stellen we voor in een kruistabel. Analyse met de chikwadraattoets voor kruistabellen en de associatiematen. Twee interval variabelen: gebruik de Pearson correlatiecoëfficiënt en de regressietechniek. Bv. samenhang tussen IQ en schooluitslag Twee ordinale variabelen: gebruik de correlatiecoëfficiënt van Spearman.

Samenhang tussen twee interval variabelen Bestaat er een (lineair) verband? Gebruik de Pearson correlatiecoëfficiënt Hoe kunnen we de Y variabele voorspellen op grond van de X variabele? Gebruik de regressielijn van Y op X.

De correlatiecoëfficiënt

Spreidingsdiagram (scatterplot)

Voorbeeld van een zeer hoge positieve correlatie

Voorbeeld van een hoge positieve correlatie

Voorbeeld van een geringe positieve correlatie

Voorbeeld van geen correlatie

Voorbeeld van een negatieve matige correlatie

Voorbeeld van hoge negatieve correlatie

Voorbeeld van zeer hoge negatieve correlatie

Correlatie Is het verband negatief? Of positief? Hoe sterk is het verband? -1 ≤ r ≤1 Enkele concrete voorbeelden

Correlatiecoëfficiënt Bv. aantal juiste oplossingen en punt voor examen

Correlatiecoëfficiënt Bv. intelligentie en schooluitslag

Correlatiecoëfficiënt Bv. lichaamslengte en schooluitslag

Correlatie Bv. faalangst en schooluitslag

Correlatie? Is de mate waarin elk individu eenzelfde relatieve positie inneemt op de twee variabelen. Is positief als hoge score voor een variabele samengaat met hoge score voor tweede variabele. Is negatief als hoge score voor een variabele samengaat met lage score voor tweede variabele.

Correlatie Y-as ZX>0 en Zy>0 Zx<0 en Zy>0 X-as

Pearson correlatie Is het gemiddelde product van de bij X en Y horende z-scores. (productmomentcorrelatie van Karl Pearson) RXY = ∑ ZX*ZY/n RYX = ∑ ZX*ZY/n D.w.z. de correlatie is symmetrisch

Covariantie = niet gestandaardiseerde maat van samenhang tussen twee interval variabelen. Gemiddelde product van de afwijking t.o.v. het rekenkundig gemiddelde

Pearson correlatie = een gestandaardiseerde maat van samenhang, varieert van – 1 tot + 1 Correlatie kan gedefinieerd worden als de covariantie van de twee variabelen gedeeld door het product van de bijbehorende standaarddeviaties.

Pearson correlatie Blijft constant als de X en/of de Y waarden vermenigvuldigd, gedeeld worden door een bepaald getal. Let wel op het teken van de correlatie. Blijft constant als de X en/of de Y waarden opgeteld of verminderd worden met een bepaald getal. Dus r is invariant onder lineaire transformaties (afgezien van het teken).

Invariant van de correlatie X Y (X+3)/4 (Y+2)/6 1 5 1,00 1,17 2 2 1,25 0,67 3 3 1,50 0,83 4 4 1,75 1,00 5 1 2,00 0,50 r = - .60 r = - .60

Invariant van de correlatie ? X Y (X+3)/4 -(Y+2)/6 1 5 1,00 - 1,17 2 2 1,25 - 0,67 3 3 1,50 - 0,83 4 4 1,75 - 1,00 5 1 2,00 - 0,50 r = .60 r = -.60

Correlatie bij lineaire transformatie en dan is

Pearson correlatie Is niet invariant voor niet-lineaire transformaties, zoals bv. omzetting in percentielscores, of bv. worteltrekking of kwadratering. Niet lineaire transformaties wijzigen de vorm van de verdeling en tevens de correlatie met andere variabelen.

Lage correlaties? De variabelen hangen niet met elkaar samen (bv. lichaamslengte en schooluitslag) Het verband tussen de beide variabelen is niet lineair (bv. relatie tussen angst en prestaties) Er is sprake van ‘restriction of range’. Eén van de variabelen heeft onvoldoende bereik, waardoor de correlatie gedrukt wordt.

Lage correlatie 1. Geen verband

Lage correlatie 2. niet-lineair verband

Lage correlatie 3. Restriction of range

Lage correlatie 3. Restriction of range

Lage correlatie? Let op bij gering aantal metingen

Correlatie en causaliteit Als er een samenhang bestaat tussen twee variabelen, betekent dit een causaal verband? Misschien - X veroorzaakt Y - Y veroorzaakt X - Z veroorzaakt X, maar ook Y - andere… bv. medewerkerstevredenheid en productiviteit bv. ooievaarsnesten en aantal geboorten

Correlatie en causaliteit Het onderzoeksbureau ‘Reason Foundation’ publiceerde een opmerkelijke studie. Drinkers verdienen ruim 10% meer dan geheelonthouders. Iemand die buitenshuis zijn pintje drinkt, verdient op zijn beurt meer dan een thuisdrinker. De reden lijkt logisch: mensen die drinken, onderhouden meestal meer contacten. Contacten – en dus netwerking – kunnen zorgen voor een nieuwe of betere baan en snellere loonsverhogingen. Vrouwelijke drinkers verdienen gemiddeld 14% meer dan vrouwelijke niet drinkers. Het verschil bij de mannen bedraagt maar 10%, maar bij hen kan een regelmatig toogbezoek daar nog 7% aan toevoegen. Vanzelfsprekend geldt voor dit onderzoek ook de bekende slogan: overdaad schaadt. (www.reason.org)

Verband tussen IQ en schooluitslag IQ Schooluitslag 100 70 120 80 130 85 140 85 112 82 90 60 97 65 111 70

SPSS input

SPSS opvragen scatterplot

SPSS scatterplot Kies voor ‘simple scatter’

SPSS scatterplot Afhankelijke variabele op de Y-as Onafhankelijke variabele op de X-as

Het spreidingsdiagram

SPSS Opvragen van correlatie

SPSS analyse

SPSS output Let wel:

Correlatie tussen meer dan twee interval geschaalde variabelen Samenhang is in de werkelijkheid vaak complex. Bijvoorbeeld. Er is een samenhang tussen het schoolresultaat en de intelligentie, maar ook tussen het schoolresultaat en de studietijd.

Correlatie tussen meer dan twee interval geschaalde variabelen Multiple correlatie: samenhang tussen één afhankelijke variabele en meerdere onafhankelijke variabelen Partiële correlatie: samenhang tussen één afhankelijke variabele en één onafhankelijke variabele onder constant houding van derde variabele.

De rangcorrelatiecoëfficiënt

Rangcorrelatiecoëfficiënt Het betreft het verband tussen twee ordinale variabelen. Correlatiecoëfficiënt van Spearman Formule: Deze correlatie varieert van -1 tot + 1

Een voorbeeld Welk is het verband tussen intelligentie en leiderschap bij kinderen? Geef voor elke ppn. een rangorde voor beide variabelen Dit geeft volgende beeld

Een voorbeeld Leerling Leiderschap Intelligentie D D2 A 1 4 3 9 F 7 5 2 4 G 6 8 2 4 H 9 7 2 4 I 10 6 4 16 J 8 10 2 4 totaal 63

Een voorbeeld rs= 1-6*63/10(99)= 0,618 Besluit?

SPSS output

Opgaven Zie handboek

Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS