Muzisch-creatief Wat ons bindt
Onze vakken Vaak alleen op school; toch nood aan feedback Gemeenschappelijke kenmerken; samen opkomen belangrijk Daarom deze vakoverstijgende vergadering Muzisch-Creatief op het niveau van de SG: opstart; 2-jaarlijks 7 SG per schooljaar
Open leerplannen Open of halfopen leerplannen vormen geen keurslijf en nodigen uit tot keuze en creativiteit Deze mogelijkheden positief benutten Belang van gezamenlijke reflectie
Algemene ontwikkeling Onze vakken spreken de hele mens aan; geen cognitief geweld ‘Creatieve intelligentie’ niet alleen aangeboren; kan ook aangeleerd worden Vaak verpozing voor de leerlingen tussen de andere vakken in Heel wat mogelijkheden tot anders evalueren
Ander zicht op leerlingen Leerlingen zijn anders bezig en boren andere vaardigheden aan Hier krijgt leraar vaak een ander beeld van een leerling Problemen of conflicten worden hier soms vroeger gedetecteerd Heel belangrijk voor het totaalbeeld van de leerling: cf. deliberaties
Opvoeding Werken aan waarden-en normenbesef Fijngevoeligheid in een harde wereld Vaak enige plaatsen waar aan sport gedaan wordt, waar met creatief omgegaan wordt met beeld en muziek Tijd nemen om iets waar te nemen, om stil te staan bij schoonheid: haaks op de clip-mentaliteit Antidotum tegen geestelijke en sportieve verpaupering