Muzisch-creatief Wat ons bindt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Sociale media als taalvaardigheidstool
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
…een winnende combinatie…
Geestelijk genieten van schoonheid en cultuur Preek over Genesis 4:16-22.
START DIA.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Even verpozen en genieten... met muziek.
Leerkansen voor alle leerlingen
StatIG in de Vrolijke School
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Welkom in….
Voorlichtingsavond groep 3
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
WELKOM.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Ik doe mijn spreekbeurt over…
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Geïntegreerde schoolverbetering
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ZORG & WELZIJN. Wat betekent zorg en welzijn? Bij zorg staat zorgen voor iemand centraal. Je zorgt voor je opa of oma of je kleine broertje etc. Welzijn.
W ELKOM ! Informatieavond groep Arissa Dingen.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
23 maart 2017 profilering.
H1 Hoe word je wie je bent?.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Naar een typologie van scholen
Antibioticaresistentie en teamleren
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
JUIST GYM.
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Profiel van een plusleerling
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Muzisch-creatief Wat ons bindt

Onze vakken Vaak alleen op school; toch nood aan feedback Gemeenschappelijke kenmerken; samen opkomen belangrijk Daarom deze vakoverstijgende vergadering Muzisch-Creatief op het niveau van de SG: opstart; 2-jaarlijks 7 SG per schooljaar

Open leerplannen Open of halfopen leerplannen vormen geen keurslijf en nodigen uit tot keuze en creativiteit Deze mogelijkheden positief benutten Belang van gezamenlijke reflectie

Algemene ontwikkeling Onze vakken spreken de hele mens aan; geen cognitief geweld ‘Creatieve intelligentie’ niet alleen aangeboren; kan ook aangeleerd worden Vaak verpozing voor de leerlingen tussen de andere vakken in Heel wat mogelijkheden tot anders evalueren

Ander zicht op leerlingen Leerlingen zijn anders bezig en boren andere vaardigheden aan Hier krijgt leraar vaak een ander beeld van een leerling Problemen of conflicten worden hier soms vroeger gedetecteerd Heel belangrijk voor het totaalbeeld van de leerling: cf. deliberaties

Opvoeding Werken aan waarden-en normenbesef Fijngevoeligheid in een harde wereld Vaak enige plaatsen waar aan sport gedaan wordt, waar met creatief omgegaan wordt met beeld en muziek Tijd nemen om iets waar te nemen, om stil te staan bij schoonheid: haaks op de clip-mentaliteit Antidotum tegen geestelijke en sportieve verpaupering