Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Professioneel sturen.
Wij stellen ons graag aan u voor!
Realisatie kindcentrum
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten In de praktijk
Een startersgids voor innovatie
Prefab Modulaire Badkamer Werkplaats IDF Berri de Jonge
Klantgerichte ICT organisatie
Jan Willem Boissevain Directeur S&BD Logica 29 januari 2010.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Medmec04 – Engagement Les 5
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Investeerders in duurzame energiesystemen
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Congres Appreciative Inquiry
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Yacht & P4C.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Project Proceshuis Road show
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;
dè Action Learning business school
1 Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg. 2 There will be no real fundamental change, without a change in perception (L. de Brabandere)
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Social work Week 2.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Antibioticaresistentie en teamleren
Dialoog.
Ga je mee met de versnellingsvertrager?
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg

Kader voor selectie van innovatie-projecten Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg

Inhoud Opdrachten als leidraad Conceptueel kader Elektronische leeromgeving Selectiecriteria project Beoordelingscriteria project

1. Opdrachten als leidraad Individuele leeropdrachten Teamopdracht

1.1 Individuele opdrachten Toepassing van kennis (a.h.v. 5 leeropdrachten) op het eigen innovatievraagstuk de eigen persoon (als initiator van innovatie) Vanuit meerdere perspectieven leren kijken naar het vraagstuk en naar jezelf Feedback op (en discussie over) input van collega teamleden (a.h.v. vragen per leeropdracht) Uitwisselen van ervaring en ‘best practices’ (onderlinge coaching) Resultaat: Opbouw van een persoonlijk dossier over een relevant vraagstuk Inzicht in de eigen persoon als initiator van innovatie Netwerk van teamleden

1.2 Teamopdracht Selectiecriteria: Een thema of vraagstuk dat: Relevant en herkenbaar is binnen de organisatie Speelt op meerdere plaatsen in de organisatie en/of bij klanten/concullega’s Teamleden aanspreekt, interesseert Een borging kent bij een opdrachtgever (en aanspreekpunt) hoger in de organisatie Voorbeelden van thema’s: Klantgericht organiseren Sourcing(in- en outsourcing) / netwerkorganisatie New business development procesinnovatie Kennisborging/kennisontwikkeling

1.3 Voorbeeldopdrachten Stel een woningbouw corporatie benadert Solland Solar of Scheuten Solar met een opdracht om zonnepanelen/zonnefolie te leveren voor een nieuwbouw of renovatieproject, waarbij naast de levering ook in het onderhoud en de exploitatie moet worden geparticipeerd voor een periode van 25 jaar. Ontwikkel nieuwe/alternatieve business concepten en breng de opbrengsten en risico’s in kaart voor de betrokken partijen. Een adviesbureau in de zorg merkt dat haar dienstverlening naar klanten erg individueel en versnipperd is (uurtje factuurtje, gescheiden expertises: financieel, technisch, ict, etc.). Hoe kunnen wij ons anders organiseren naar de klant, daarmee meerwaarde bieden, en ons onttrekken aan de bestaande prijsconcurrentie? Een chemiebedrijf wil de levenscyclus van een procesinstallatie verlengen. Welke factoren zijn bepalend voor de slijtage en de fase waarin de installatie zich nu bevindt. Welke procesinnovaties zouden de levensduur kunnen verlengen? Welke gedragcomponenten van medewerkers bij onderhoud en exploitatie zijn daarbij cruciaal?

2. Conceptueel kader Doel Innovatie/ Verander- aanpak Diagnose Kern Aanleiding ? Uitkomst

2.1 Eerst divergeren dan pas convergeren Diagnose Betekenisgeving Kern van het vraagstuk Veranderidee Meervoudig kijken Complexer maken ´whole elephant´ Op zoek en vinden Subjectief, intuïtief Kernoorzaak en symptoom, onderscheid

2.2 Conceptueel kader Doel Innovatie/ Verander- aanpak Diagnose Kern Aanleiding Betekenis- geving Uitkomst Interventie

3. Elektronische leeromgeving Black board Kennis delen in leergroepen Individuele leeropdrachten Eigen vraagstuk Persoonlijke leerdoelen Reflectie en vragen op input van elkaar Teamopdracht Relevant vraagstuk voor de opdrachtgever/ opdrachtgevende organisatie Team commitment, team spirit

4. Selectiecriteria project (Sociale Innovatie) Gedurende de Master Innovatie werken deelnemers in groepen aan het uitwerken van een vraagstuk. Dit vraagstuk speelt momenteel in de opdrachtgevende organisatie (of het heeft gespeeld in het (recente) verleden en heeft indertijd niet tot een bevredigende aanpak geleid). Kenmerken van het vraagstuk zijn: situatie die u ‘meer energie kost dan u lief is’ de situatie is zo belangrijk (voor uzelf, voor de organisatie) dat een forse inspanning om er wat aan te doen gerechtvaardigd is er zijn meerdere partijen bij betrokken en er bestaan duidelijke verschillen van inzicht tussen die partijen over wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren er zijn in het verleden al diverse pogingen ondernomen om ‘er wat aan te doen’. Maar kennelijk zijn die pogingen niet afdoende geweest. bepaalde voor-de-hand-liggende oplossingen zijn niet implementeerbaar, gegeven hun bijwerkingen en/of hun ‘politieke’ gevoeligheid.

5. Beoordelingscriteria Innovatieproject Algemene indruk van de uitwerking van het innovatie vraagstuk (relevantie, potentie en voortgang van het innovatie traject) Opbouw en onderbouwing van de procesgang om tot de innovatie te komen Draagvlak en commitment bij de stakeholders Gebruik van concepten, theorieën uit de literatuur en overige kennisbronnen Realisatie en impact (‘reality check’) in de praktijk Vormgeving (styling van de innovatie en vormgeving van de rapportage structuur, (correct taalgebruik, uiterlijke verzorging, omvang))