Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’ Merel Linthorst GGD Nederland 15 September.
Goed ontwerpen, installeren en beheren = Garantie voor een gezond en comfortabel binnenklimaat Aedes Themabijeenkomst Ventilatie 27 januari 2010.
Waarom ventileren (met een ventilatiesysteem) ?
Bijeenkomst HCI Hengelo Ronald Serné
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Energieprestatie-eisen voor bestaande en nieuwe gebouwen:
VentilatiePrestatieKeur
WTW met mechanische ventilatie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Henk Schellen Vertigo 06H17 Tel 2651
Ventilatie MnM Smart Energy Solutions bvba Meurs Maarten.
Welkom Binnenluchtkwaliteit Basisscholen Gelderland (BBG) kennisgroepbijeenkomst Techniek.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Energieke scholen in Delft Opzet als project Brede opzet projectgroep Gedrag, educatie en techniek Van pilot tot gemeente-breed Onderzoek, maatregelen,
Leefomgeving en gezondheid Tiny Habets
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Veehouderij en gezondheid
8 mei 2012 Contactdag contactpersonen preventie & bescherming GO
Jeroen Boon, projectleider duurzame krachtwijken Haags Milieucentrum/Kiemkracht advies Genoeg kansen voor klimaatbeleid in Haagse krachtwijken.
Een Frisse Duurzame school; een haalbare kaart?
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Henk Schellen Vertigo 06H29 Tel 2651
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Impact van milieucontouren op stedelijke ontwikkeling Piet Lagas (PBL) 3 november 2009.
Hinder en bezorgdheid:
Klimaat en energie milieu- en welzijnsorganisaties Voorbeelden uit Dordrecht.
Genomineerde school De Schakel (1992). De Schakel Vignet Gezonde School Thema-certificaten: (binnen) Milieu Voeding en Mondgezondheid Sociaal-emotionele.
Installaties.
Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager.
Gastcollege HAN Ronald Serné
Hoe (on)gezond is jouw woning ?
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
Waarom de Campagne Energieke Scholen?  Energiebesparing en verbetering binnenklimaat  Verbetering leerprestatie  Vermindering ziekteverzuim  Besparing.
Gezonde werknemers in Vervuilde grond Sectoraanpak Grond- Weg- en Waterbouw Leoniek van der Vliet, Programmaleider GWW.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005
Zorg voor een gezonde woning
Bernadette Vermeer, arts Medisch Milieukundige Monique Scholtes, adviseur Milieu& Gezondheid Toelichting risicobeoordeling bodemverontreiniging Gilze Rijen,
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
CB-NL Launch Event Omdat we informatie op orde willen krijgen!!
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Project. buitenklimaat omgevingsfactoren oriëntatie zon windroos neerslag geluid verkeer geluid industrie emissie cirkel.
Waar gaat mijn spreekbeurt over?
Voorstelling actieweek ‘Gezond Binnen’
Werken aan een gezond binnenmilieu
Installaties foto Bouwvraagstuk.
Energiesprongprojecten onder de loep Wat werkt en wat niet? Welke (prestatie) afspraken worden gemaakt? Wat vinden bewoners? Wouter Borsboom (TNO), Niels.
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Frisse lucht, gewoon doen! Binnenklimaat in de praktijk, Remco Verheij.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Francée Aarts Arts Medische Milieukunde GGD Rivierenland, Tiel.
Wat is fris? Hoe krijg ik het binnenmilieu in de hand op school? J.E.M.H. van Bronswijk.
Dia 1 Presentatie “Frisse Scholen” Voorbereidende Vergadering, 6 december 2011 Inhoud Presentatie Korte uitleg over diverse regelingen: Bouwbesluit Energielabel.
Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Presentatie Inloopavond Integraal Kindcentrum Zevenhoven Noordeinde 26 oktober 2016, Teylersplein Nieuwveen.
Korte agenda Presentatie gebiedsvisie Geffen – Oss
Francée Aarts Arts Medische Milieukunde GGD Rivierenland, Tiel
Francée Aarts Arts Medische Milieukunde GGD Rivierenland, Tiel
Ontwerpen van een woning
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
Containers en gezondheidsrisico’s Dr. Atie H
Ontwerpen van een woning
how to create an Optimal Classroom Experience
EIGENAREN DUURZAME MONUMENTEN
Fris en aardgasloos Innovatiepartnerschap Hof van Twente
Transcript van de presentatie:

Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken, arts medische milieukunde GGD Kennemerland

Wat is binnenmilieu?  De omgeving binnen in gebouwen: -Luchtkwaliteit -Thermisch comfort -Visueel comfort -Akoestisch comfort  Het binnenmilieu in scholen is vaak niet goed (genoeg) Gezondheid en leerprestaties miljoen kinderen onder druk

Bronnen van verontreiniging Aanwezigheid docenten en kinderen: CO2 en waterdamp bij ademhaling Zweet en geurstoffen Ziektekiemen, allergenen en fijn stof Klaslokaal zelf: Vluchtige stoffen uit vloerbedekking, beeldschermen Bouwmaterialen Lijm, verf Schimmelplekken door vocht Stof

Gezondheidseffecten Geurhinder Hoofdpijn Vermoeidheid Minder aandacht en concentratie Irritatie ogen, neus en keel Verkoudheid, griep e.a. infecties Verergering astmaklachten Allergieën Ziekteverzuim Ventilatie: is de sleutel tot een oplossing!

Zorg voor voldoende frisse lucht Ventileer continue Bovenraampjes bij voorkeur >1.80 m Bij voorkeur meerder ramen op kier Ramen in verschillende standen MV: ventilatie in hoogste stand, roosters altijd open, gebruik bypass in de zomer Spui als het kan Koeling in zomer Snelle afvoer van verontreinigde lucht Minimaal 4 te openen ramen nodig Gebruik CO 2 meter ter controle en verbetering Onderhoud en schoonmaak Van roosters en ventilatiesysteem Hardnekkig misverstand openen van ramen beïnvloedt balansventilatie negatief

Naar een gezond binnenmilieu In bestaande gebouwen: Quick wins: veel laaghangend fruit (goedkoop en effectief) Hulpmiddelen: – Frisse Scholen – Scholenbouwwaaier – de Frisse basisschool – digitale Toolkit Milieu GGD NL

Naar een gezond binnenmilieu Bewust gezond bouwen en vernieuwen: Professioneel opdrachtgeverschap: eenmalig, veel kennis beschikbaar Gebruik Programma van Eisen - Frisse scholen: – Met ambitie: bij voorkeur klasse A, anders B (rijksbouwmeester) – Bouwbesluit: minimale eisen – Integrale samenhang binnenklimaat, ruimte, energiebesparing Prestaties gebouw toetsen in praktijk (tijdens bouw en achteraf) Koppel ontwerp, bouw, onderhoud en exploitatie Aandachtsfunctionaris Binnenmilieu

Ook belangrijk voor gezondheid Asbest Buitenruimte Locatie Gezonde School

Contactgegevens: GGD Kennemerland Medische milieukunde