Jaap van Lakerveld Directeur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van Methode Naar Methodiek
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Slim kwalificeren Slim kwalificeren.
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Portfolio’s in het onderwijs
Key to Mobility DE/09/LLp-LdV/TOI/ This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only.
Legal disclaimer: The sole responsibility for the content of this presentation lies with the authors. It does not represent the opinion of the European.
Begeleiden van het B-leerproces
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Competentiegericht leren vmbo
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Training Rolmodellen.
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
Factor4, Charles-Henri Bourgois, Johan Coolen Brussel, 2 April 2015.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Module 2 Handreikingen voor trainers 1.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Jaap van Lakerveld Directeur
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Interactief oefenen, formatief toetsen
Microsoft SharePoint Server 2013
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Sieberdam/ROCS & KODOS
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Open Universiteit Nederland
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Jaap van Lakerveld Directeur PLATform Opleiding, Onderwijs en Organisatie BV (PLATO) Universiteit Leiden Wassenaarseweg 52 2333ak Leiden laker@plato.leidenuniv.nl http://www.fsw.leidenuniv.nl/plato/ Festival van het leren, september 2014

Wat is/doet PLATO?

Competenties in de praktijk Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self eValuatIoN of key competences in adulT AGE Reference: 527349-LLP-1-2012-1-IT-GRUNDTVIG-GMP - Grant Agreement n. n. 2012-4192/001-001

Competentie: twee driehoeken Kennis Context Potentiëel Vaardigheden Gedrag Performance Attitudes Kwaliteit

Competentiegericht leren is Actief leren Gepersonaliseerd leren In realistische settings Samen met anderen Met toenemende zelfstandigheid Gericht op handelen !! Inclusief leren leren

Competentie gericht onderwijs Gecontextualiseerd Open leeromgeving Uitdaging Zinvol Responsief Activerend Interactief Narratief Trainers als model lerende In relatie met de buitenwereld

Assessment van competenties Kwaliteit meting Van bepaald gedrag In een bepaalde context

Functies van (zelf)assessment Diagnostisch Orientatie Formatief, gericht op leren Collectief leren Summatief Selectief Predictief assessment

Wat kan zelf assessment betekenen voor de gebruiker? Verhelderen van leerbehoeften Validering van leerresultaten; Zelf evaluatie; Zelf vertrouwen; Erkenning van ervarings- en leerresultaten; Studieloopbaan planning Werk loopbaan planning Employability Profilering/zelf marketing

Meer informatie op http://vintage.euproject.org/ This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Other projects on key competences YEDAC: Ondernemerschap PROVIDE: Docent competenties INHERIT: Competentieontwikkeling in de erfgoed sector GINCO: Competentiegericht werken in internationale volwasseneneducatie

http://www.yedac.eu/

http://www.bupnet.eu/?page_id=947

http://www.interpret-europe.net/inherit.html

http://www.ginconet.eu/

VRAGEN?

Gesprekspunten: Voor wie vinden jullie een on line instrument om je eigen leercompetenties te bepalen zinvol en bruikbaar? Op welke manier zou het toegepast kunnen worden? Wie van jullie hebben er belangstelling voor een bijeenkomst gericht op het ontwikkelen van een internationaal volwassenen educatie aanbod (zoals in GINCO)?