©2013 Module 1: Het hoe en waarom van een administratie Door Ingrid van Houwelingen
©2013 Inhoud Module 1 Waarom heb ik een administratie nodig? Wat valt er allemaal onder? Uitleg begrippen + Minimaal nodig? 7 hoofdcriteria voor pakketkeuze –Let op verborgen kosten
©2013 Wat is een administratie Alles wat met het voeren van je bedrijf te maken heeft, op papier en elektronisch Kas administratie, inclusief het viltje met aantekeningen. In de horeca heel belangrijk, Inkoop- en verkoopboek, Controleberekeningen, ook tussentijds gemaakt Ontvangen facturen, verzonden facturen, Bonnetjes, kwitanties, bankafschriften Contracten, overeenkomsten, afspraken Urenadministratie, een agenda, Rittenadministratie of verklaring zakelijk gebruik Correspondentie bijv. per , fax, software en databestanden Gegevens over de verhouding privé en zakelijk. Bijv. bij auto gebruik, bedrijfsruimte aan huis, kladberekeningen Gegevensdragers (USB, computer, externe harde schijf etc.) met bedrijfsgegevens
©2013 TIPS Digitaliseer Maak een heldere structuur