Domeinen en stokpaardjes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Filosofie Op HAVO en VWO.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Op de vlucht voor de T-Rex
Eindwerk zesde jaar.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Taal en rekenen in het mbo
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Structuur secundair onderwijs
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Centrale voorlichtingsdag RuG,
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Het gymnasium op het Ouderavond 26 april 2011.
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Al doende leren training docenten
First ID project Waterlant-Ydoorn
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Nieuw Nederlands 4e editie
3 H/V, kiezen voor een profiel
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
De decaan als schoolleider?
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond 20 januari 2015 havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo Frank Engelen docent lo.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
PROFIELKEUZE KLAS 3 VWO 29 januari 2015.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
K&CV Hoe en wat in de vierde klas?. Klassieke EN Culturele vorming KCV = Klassieke Culturele Vorming CKV = Culturele en Kunstzinnige vorming doel: kennisnemen.
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 1.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Open lesmiddag Woensdag 1 februari
Programma van deze avond
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Domeinen en stokpaardjes De nieuwe vakken GTC en LTC Henri Stouthart Nazomerconferentie 2014

Verkenning Het geheim van de Blauwe Broer (VCKT, Kroon & Sluiter 2010) Nieuwe vakken GTC/LTC (2014) Handreiking schoolexamen Klassieke Talen VWO (SLO, Bekker 2012) DOMEINEN Beperken de domeinen onze creativiteit en/of keuzes ?

Opzet workshop Inventarisatie domeinen Alexander de Grote: een non-canon project LTC Welke domeinen zijn behandeld? Uw stokpaardje … Evaluatie Alexander de Grote lessenserie

Wat zijn de domeinen? Domein A Reflectie op 1 klassieke teksten Examen: CSE en SE Domein A Reflectie op 1 klassieke teksten 2 antieke cultuur cultuurdomeinen (dit zijn dus subdomeinen) - verhalengoed - drama - beeldende kunst - architectuur - filosofie

Wat zijn de domeinen? B Reflectie op relaties tussen antieke cultuur en latere Europese cultuur C Zelfstandige oordeelsvorming D Oriëntatie op studie en beroep E Informatievaardigheden Het CSE dekt de domeinen A, B en C Het SE dekt ALLE domeinen Cultuurdomeinen (A2): drie van de vijf onderwerpen

ALEXANDER DE GROTE Een voorbeeld van LTC Project van 11 weken Klas 4 Latijn Gevarieerd aanbod cultuur en taal Onbekende teksten Ik wil u graag een voorbeeld geven van hoe een non-canon onderwerp het merendeel van de domeinen dekt.

Handout 1 (gehele project) Drie boeken (15-20 pagina’s per boek) Drie klassen, jaarlaag 4 Latijn Nog nooit vertaald in het Nederlands Geen methode, geen hulpboek, “ruwe tekst” We vertalen samen het hele werk Culturele inbedding: Historische Alexander Mythologische Alexander Teksten: mythologisch

ORIËNTATIE OP HET ONDERWERP Wat is historie, wat is mythevorming? Alexander historisch Alexander mythologisch

STARTER !

HET TAALDEEL Teksten van Leo van Napels (10e eeuw) Historia de preliis (tekst: Latin Library) Apocriefe verhalen

HET TAALDEEL hulpmiddelen Woordenboek Taaleigen Leo van Napels Lexidium (Lewis & Short) Projectwebsite

HET TAALDEEL: de uitvoering Handout 2 Voorbeeld tekst, vertaling, aantekeningen

HET TAALDEEL: opzet vertaallessen Deel tekst vertalen in groepen Interne correctie (onderling in klas) Externe correctie (andere klas corrigeert) Groepscijfer (onderlinge afhankelijkheid) Historia de preliis Boek 1 Boek 2 Boek 3 b. c.

VERWERKING 1 Alle leerlingen lezen alle teksten in vertaling Twitter

VERWERKING 2 Creatief, hele werk! Rubric

VERWERKING 3 Film Alexander (Oliver Stone, 2004)

WELKE DOMEINEN ZIJN BIJ DIT PROJECT AAN DE ORDE GEWEEST? A1 Taalreflectie A2 Cultuurreflectie - verhalengoed - geschiedenis (geen apart domein) B Reflectie op relaties tussen antieke cultuur en latere Europese cultuur (receptie) C Zelfstandige oordeelsvorming D Informatievaardigheden

Villa Farnesina

Uw stokpaardje Handout 3 Bepaal met uw groep welk stokpaardje u wilt berijden Als het kan, liefst een non-canon onderwerp Welke culturele inbedding hoort daarbij? Welke teksten horen daarbij? Welke domeinen kunt u daarmee dekken? We bespreken enkele voorbeelden Uw mening over het Alexanderproject