Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
ArtEZ cultuurwerkplaats Zwolle 4 december 2012.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Pilotprogramma ‘Studiekeuzegesprekken: wat werkt?’ Janina van Hees, SURFfoundation.
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Leer- werkplaats MPG aanpak
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Europese Unie Europees Sociaal Fonds Kijk, zo kan het wel! Pilot “Beroepscompetenties en handicap” Workshop “Ik ben beter dan je denkt!” Workshopleiders:
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Inter-provinciale studie detailhandel
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Van wens naar window Een instellingsbreed model van mobility window aan de UGent.
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
AANBOD internationalisering AJ Erasmus studie (SMS): Semesteruitwisseling in Nijmegen 
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
International University Week (IUW)
informatie over het project
Integraal sociaal werk
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Opleiding, onderzoek en werkveld
International University Week (IUW)
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
Wij komen centraal te staan !
Transcript van de presentatie:

Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN IN HET CURRICULUM

Hoe het begon… Vanuit klein maar kwalitatief netwerk partners Ad hoc projecten binnen de opleiding Vanuit wens om laagdrempelig te werken Financiering vanuit departement Lage kostprijs/korte duur

Sterke punten Toegankelijk voor veel studenten (lage kost, korte duur, laagdrempelig programma) Intensievere samenwerking Informele karakter Werkveld contacten Studenten altijd enthousiast !

Moeilijkheden Financiering departement Studentenparticipatie daalde Geen erkenning door ECTS Onzichtbaarheid in de opleiding Organisatorisch moeilijk inpasbaar Nieuw curriculum

Huidige structurele inbedding Opleidingsvisie Duidelijke ambitie binnen team Curriculum:

Huidige structurele inbedding Keuzevakken 3 ECTS Over verschillende jaren Als opstap naar 10 ECTS (Vlaamse doelstelling BOM) Engels/Frans/Nederlands Open voor inkomende studenten Vensters in het rooster (semester 2) Structurele samenwerking partners Werkveldverkenning en/of thematische verdieping

Huidige structurele inbedding Keuzevakken 3 ECTS Over verschillende jaren Als opstap naar 10 ECTS (Vlaamse doelstelling BOM) Engels/Frans/Nederlands Open voor inkomende studenten

Aanbod SW International social work: leerweek Amsterdam International social work: leerweek Breda International social work: leerweek Den Haag International social work: leerweek Vlissingen 2SW International social work: kunst en kunsteducatie (ism met HVA) International social work: Youth & Diversity (ism FHH en DMU) (Namen en Rotterdam in de pijplijn)

Een getuigenis

Aanpak Uitwerken gezamenlijke studiefiches/studiewijzer Afstemmen periodes Blauwprint programma Taakverdeling partners (gedeelde verantwoordelijkheid) Meestal heen én terug-beweging

Studiefiche SOCIAAL AGOGISCHE EINDKWALIFICATIE Leerlijn: De student beheerst de basiskenmerken en het basisinstrumentarium van het sociaal-agogisch handelen. DOELEN: De student legt verbanden mbt tot een sociaal werk thema in een internationale context. De student geeft de verschillen en overeenkomsten aan tussen sociaal werk in België en Nederland. De student geeft de verschillen en overeenkomsten aan tussen de opleiding sociaal werk in België en Nederland. De student draagt bij tot het groepswerk in een internationaal samenwerkingsverband.

Studiefiche PROFESSIONALISERINGS EINDKWALIFICATIE Leerlijn: De student werkt kwaliteitsgericht en planmatig. DOEL: De student toont betrokkenheid en respect tav groepsleden en het werkveld. Leerlijn: De student beheert zijn eigen leerproces en bouwt professionele, evidence-georiënteerde expertise op, waarbij het internationale perspectief als verrijking wordt gehanteerd. DOEL: De student reflecteert over het beroep van de sociaal werker op basis van een internationale praktijkervaring.

Blauwdruk programma Inleidende werkcolleges Vergelijkend beeld onderwijscontext partners Werkveldoriëntatie /oriëntatie op thema (bezoeken, workshops, presentaties) Reflectieopdracht Portfolio opdracht

Sterke punten Laagdrempelig Uitbouw kwalitatieve samenwerking partners Duidelijke plaats in het curriculum Docentenbetrokkenheid (TSM) Dynamisch overleg Gezamenlijk kader ECTS waardering Opzet naar cumulatief 10 ECTS programma

Vragen nabespreking

Uitdagingen Betaalbaarheid studenten Afstemming leerweken en thematische weken Evaluatie-instrumenten Inbedden in BOM beleid (validatie?) Mogelijkheden inbouwen Blended Learning Verzamelen en delen van Good practices Betere inbedding TSM