Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN IN HET CURRICULUM
Hoe het begon… Vanuit klein maar kwalitatief netwerk partners Ad hoc projecten binnen de opleiding Vanuit wens om laagdrempelig te werken Financiering vanuit departement Lage kostprijs/korte duur
Sterke punten Toegankelijk voor veel studenten (lage kost, korte duur, laagdrempelig programma) Intensievere samenwerking Informele karakter Werkveld contacten Studenten altijd enthousiast !
Moeilijkheden Financiering departement Studentenparticipatie daalde Geen erkenning door ECTS Onzichtbaarheid in de opleiding Organisatorisch moeilijk inpasbaar Nieuw curriculum
Huidige structurele inbedding Opleidingsvisie Duidelijke ambitie binnen team Curriculum:
Huidige structurele inbedding Keuzevakken 3 ECTS Over verschillende jaren Als opstap naar 10 ECTS (Vlaamse doelstelling BOM) Engels/Frans/Nederlands Open voor inkomende studenten Vensters in het rooster (semester 2) Structurele samenwerking partners Werkveldverkenning en/of thematische verdieping
Huidige structurele inbedding Keuzevakken 3 ECTS Over verschillende jaren Als opstap naar 10 ECTS (Vlaamse doelstelling BOM) Engels/Frans/Nederlands Open voor inkomende studenten
Aanbod SW International social work: leerweek Amsterdam International social work: leerweek Breda International social work: leerweek Den Haag International social work: leerweek Vlissingen 2SW International social work: kunst en kunsteducatie (ism met HVA) International social work: Youth & Diversity (ism FHH en DMU) (Namen en Rotterdam in de pijplijn)
Een getuigenis
Aanpak Uitwerken gezamenlijke studiefiches/studiewijzer Afstemmen periodes Blauwprint programma Taakverdeling partners (gedeelde verantwoordelijkheid) Meestal heen én terug-beweging
Studiefiche SOCIAAL AGOGISCHE EINDKWALIFICATIE Leerlijn: De student beheerst de basiskenmerken en het basisinstrumentarium van het sociaal-agogisch handelen. DOELEN: De student legt verbanden mbt tot een sociaal werk thema in een internationale context. De student geeft de verschillen en overeenkomsten aan tussen sociaal werk in België en Nederland. De student geeft de verschillen en overeenkomsten aan tussen de opleiding sociaal werk in België en Nederland. De student draagt bij tot het groepswerk in een internationaal samenwerkingsverband.
Studiefiche PROFESSIONALISERINGS EINDKWALIFICATIE Leerlijn: De student werkt kwaliteitsgericht en planmatig. DOEL: De student toont betrokkenheid en respect tav groepsleden en het werkveld. Leerlijn: De student beheert zijn eigen leerproces en bouwt professionele, evidence-georiënteerde expertise op, waarbij het internationale perspectief als verrijking wordt gehanteerd. DOEL: De student reflecteert over het beroep van de sociaal werker op basis van een internationale praktijkervaring.
Blauwdruk programma Inleidende werkcolleges Vergelijkend beeld onderwijscontext partners Werkveldoriëntatie /oriëntatie op thema (bezoeken, workshops, presentaties) Reflectieopdracht Portfolio opdracht
Sterke punten Laagdrempelig Uitbouw kwalitatieve samenwerking partners Duidelijke plaats in het curriculum Docentenbetrokkenheid (TSM) Dynamisch overleg Gezamenlijk kader ECTS waardering Opzet naar cumulatief 10 ECTS programma
Vragen nabespreking
Uitdagingen Betaalbaarheid studenten Afstemming leerweken en thematische weken Evaluatie-instrumenten Inbedden in BOM beleid (validatie?) Mogelijkheden inbouwen Blended Learning Verzamelen en delen van Good practices Betere inbedding TSM