Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Kijk op praktijk zó moet het!.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Tablets, hoop of hype? Tablets in de school, in de klas en thuis. | Mei 2013 |
Tablets in de school, in de klas en thuis.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Workshop Informatievaardigheden
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
Alfons ten Brummelhuis
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011

Inhoud Deelname Competenties ict in het onderwijs Didactisch handelen Stimulerende maatregelen Ondersteuningsbehoeften

Deelname Aantal schoollocaties 25 Aantal leraren590 ▪praktijkonderwijs/lwoo 36 ▪vmbo 1 en 276 ▪vmbo 3 en ▪havo/vwo 1 en ▪havo/vwo 3, 4, 5 en ▪exact149 ▪talen178 ▪mens en maatschappij116 ▪kunst45 ▪beroepsgericht48 Aantal leidinggevenden69 ▪ict-coördinatoren 6 ▪leidinggevenden63

Competenties ict in het onderwijs Op de hoogte van ict-ontwikkelingen 3 procent van de leraren vindt zichzelf slecht op de hoogte van computertoepassingen die ze kunnen gebruiken bij het onderwijs. 5 procent van de leraren vindt zichzelf heel goed op de hoogte van deze computertoepassingen. Ict-vaardigheid 3 procent van de leraren vindt zichzelf helemaal niet vaardig in het gebruik van de computer als didactisch hulpmiddel. 7 procent van de leraren vindt zichzelf zeer gevorderd in dit gebruik van de computer.

Vormen van didactisch handelen Kennisoverdracht met ict Kennisconstructie met ict Kennisconstructie zonder ict Kennisoverdracht zonder ict

Didactisch handelen zonder ict nooit of nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel vaak * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen leraren nuleraren ambitieleiding nuleiding ambitie

Didactisch handelen nu en ambitie * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen nooit/ nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel vaak leraren nuleraren ambitieleiding nuleiding ambitie

* 1 = nooit of nauwelijks 2 = af en toe 3 = tamelijk vaak 4 = vaak 5 = heel vaak lerarenleidinggevenden nuambitienuambitie Kennisoverdracht zonder ict 3,83,93,72,5 Kennisoverdracht met ict2,53,32,33,4 Kennisconstructie zonder ict 2,53,22,43,2 Kennisconstructie met ict2,53,12,43,4 Didactisch handelen nu en ambitie

Stimulerende maatregelen leraren leidinggevenden De schoolleiding… nooit / soms tamelijk vaak vaak / zeer vaak nooit / soms tamelijk vaak vaak / zeer vaak biedt ruimte om met ict in het onderwijs te experimenteren 46%24%30% 26%43% stimuleert en enthousiasmeert teamleden om ict didactisch te gebruiken 49%28%24%35%29%36% stimuleert dat collega's ervaringen uitwisselen over inzet van ict in onderwijs 60%24%17%38%33%29% stimuleert teamprofessionalisering op gebied van onderwijskundig gebruik van ict 71%17%12%52%16%32% stimuleert dat in het team of bouw wordt afgestemd wat elke docent doet op gebied van ict en onderwijs 62%21%18%58%30%12%

Visie: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk De vertaling van onze kijk op onderwijs en leren in ict-toepassingen31% Een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie ontwikkelt voor het gebruik van ict op onze school Een door leraren en directie gezamenlijk ontwikkelde visie op ict in het onderwijs 30% 27% Visie op ict en onderwijs vastleggen in beleidsplan25%

Deskundigheid: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Goede voorbeelden van ict en didactiek Ondersteuning bij gebruik van een ELO voor het onderwijs 46% 41% Cursussen gericht op lesgeven met ict-toepassingen39% Handreikingen voor gebruik computerprogramma’s in de les36% Deskundige ondersteuning bij gebruik van ict in de lessen Ideeën en ervaringen uitwisselen met collega’s van eigen en andere scholen tijdens bijeenkomsten of in virtuele communities 36% 28%

Digitaal leermateriaal: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Een bibliotheek met digitaal leermateriaal waaruit ik zelf mijn lessen kan samenstellen Digitaal leermateriaal dat geleverd wordt bij de lesmethode Toetsen om voortgang van leerlingen met de computer te volgen 47% 44% 42% Computerprogramma’s waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken 42% Nieuwe ict-toepassingen voor onderwijs (games, digitale leerobjecten, webquest) 38%

Infrastructuur: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning landelijk Extra computervoorzieningen zoals snelle internetverbinding, digibord, extra computers, laptop, netbook, Ipad 60% Directe deskundige hulp als computers of netwerk haperen Computertoepassingen voor leraar en leerling zowel thuis als op school beschikbaar via internet (zogenoemd cloud computing) Grotere betrouwbaarheid van de aansluiting met internet 53% 45% 42% Afstemming tussen ict-voorzieningen voor schooladministratie en de programmatuur voor onderwijsdoeleinden waar leraren en leiding gebruik van maken 31%