Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
BattleBots The school battle.
Schoolpartnerschappen in Europa
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Bronnen Merle Wissink.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Al doende leren training docenten
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Convergeren en selecteren
Het maken van een spreekbeurt
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Werkstukken en rapporten
Deel 5 concept 100 minuten Vanuit gekregen visionboard een concept uitwerken. Conceptpresentatie maken = 3 x slides of op papier 50/65 Laat ze “respectvol”
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
 Aardrijkskunde  Geschiedenis  Biologie  Techniek.
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Keuzethema: differentiatie
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
Mediawijsheid competentie:
TopOndernemers op de Springplank
What is the meaning of? Student centered learning
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Mediawijsheid competentie:
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Digi(bord)boek project <titel project>
Naar een typologie van scholen
Mijn visie op onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Product van TU Delft, SEC
Samenlevingsschool / KC
Product van TU Delft, SEC
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

moet ‘t misschien anders..?

Wat vraagt deze tijd van een school?

Wat doen we nu?

When you always do what you always did, you will always get what you always got.

de leerling moet centraal staan…, ….en niet de leraar!

kinderen zijn verschillend….

kinderen zijn van nature nieuwsgierig…. ze willen dingen uitzoeken…, experimenteren…., ontdekken….

If we don’t get off the road, we’ll never find a new route. Joan Littlewood

leren met ICT kennisconstructie….

….het is hun wereld….

boeiend onderwijs….

boeiend leren….

Leerlingen moeten, door middel van interactief en coöperatief leren, de mogelijkheid krijgen om hun eigen leerstijl te ontwikkelen. Zij moeten strategieën en vaardigheden leren waardoor zij informatie kunnen verzamelen, deze gegevens kunnen ordenen, de gegevens in eigen bewoordingen kunnen verwerken/stellen en tenslotte kunnen presenteren aan anderen.

onderzoek, experiment, praktijk….

Ontwikkelschema De Schakel groep 5 Kennisoverdracht: Basiskennis en – vaardigheden aanleren (tijdsbesef, kaartbegrip enz) + elementen van kennisconstructie, met vaardigheden en strategieën. groep 6 groep 7 (starten met de onderzoeksvraag) groep 8 Kennisconstructie

introductie,oriëntatie gegevens verzamelen groep 7groep 8groep 7groep 8 groep 7groep 8groep 7 werkschema:

gegevens gegevens bepalen verzamelen selecteren presentatievorm ordenen ontwerpen concept presentatie werkstuk groep 7groep 8groep 7groep 8 groep 7groep 8groep 7

uitloop presentaties, presentaties, presentaties groep 7groep 8groep 7groep 8 groep 7groep 8groep 7

introductie thema….

Half geleid Brainstorm Selecteren Ordenen Werkvolgorde Gegevens verzamelen, selecteren, ordenen Werkstuk samenstellen Delen / presenteren

Stappenplan: Na het bepalen van het onderwerp kunnen de volgende fasen onderscheiden worden: 1. maken van een mindmap of woordschilderij 2. Selecteren van de relevante gegevens 3. Bepalen van de volgorde van de deelonderwerpen 4. Maken van de planopzet: het proces: wie gaat wat doen? - aanpak/strategie - taken verdelen - overleg en regels afspreken 5. Plan uitwerken: - gegevens verzamelen via internet, boeken, ….etc… - gegevens selecteren/waarderen/onderwerp afbakenen - gegevens verwerken/tekst samenstellen (in eigen woorden..!!) - samenhang in de tekst brengen/bewaken 6. Ideeën voor de presentatie verzamelen en selecteren: uitgangspunt moet zijn de kijker/luisteraar 7. Powerpoint of andere presentatievorm ontwerpen 8. Houden van de presentatie (ongeveer 10 minuten!)

Beoordeling en rapportage presentaties worden beoordeeld op 3 aspecten: de inhoud de layout de presentatie

de rol van de leerkracht…

als je er echt aan begint…., dan merk je, dat er zoveel ontstaat en dat er zoveel mogelijk is….