moet ‘t misschien anders..?
Wat vraagt deze tijd van een school?
Wat doen we nu?
When you always do what you always did, you will always get what you always got.
de leerling moet centraal staan…, ….en niet de leraar!
kinderen zijn verschillend….
kinderen zijn van nature nieuwsgierig…. ze willen dingen uitzoeken…, experimenteren…., ontdekken….
If we don’t get off the road, we’ll never find a new route. Joan Littlewood
leren met ICT kennisconstructie….
….het is hun wereld….
boeiend onderwijs….
boeiend leren….
Leerlingen moeten, door middel van interactief en coöperatief leren, de mogelijkheid krijgen om hun eigen leerstijl te ontwikkelen. Zij moeten strategieën en vaardigheden leren waardoor zij informatie kunnen verzamelen, deze gegevens kunnen ordenen, de gegevens in eigen bewoordingen kunnen verwerken/stellen en tenslotte kunnen presenteren aan anderen.
onderzoek, experiment, praktijk….
Ontwikkelschema De Schakel groep 5 Kennisoverdracht: Basiskennis en – vaardigheden aanleren (tijdsbesef, kaartbegrip enz) + elementen van kennisconstructie, met vaardigheden en strategieën. groep 6 groep 7 (starten met de onderzoeksvraag) groep 8 Kennisconstructie
introductie,oriëntatie gegevens verzamelen groep 7groep 8groep 7groep 8 groep 7groep 8groep 7 werkschema:
gegevens gegevens bepalen verzamelen selecteren presentatievorm ordenen ontwerpen concept presentatie werkstuk groep 7groep 8groep 7groep 8 groep 7groep 8groep 7
uitloop presentaties, presentaties, presentaties groep 7groep 8groep 7groep 8 groep 7groep 8groep 7
introductie thema….
Half geleid Brainstorm Selecteren Ordenen Werkvolgorde Gegevens verzamelen, selecteren, ordenen Werkstuk samenstellen Delen / presenteren
Stappenplan: Na het bepalen van het onderwerp kunnen de volgende fasen onderscheiden worden: 1. maken van een mindmap of woordschilderij 2. Selecteren van de relevante gegevens 3. Bepalen van de volgorde van de deelonderwerpen 4. Maken van de planopzet: het proces: wie gaat wat doen? - aanpak/strategie - taken verdelen - overleg en regels afspreken 5. Plan uitwerken: - gegevens verzamelen via internet, boeken, ….etc… - gegevens selecteren/waarderen/onderwerp afbakenen - gegevens verwerken/tekst samenstellen (in eigen woorden..!!) - samenhang in de tekst brengen/bewaken 6. Ideeën voor de presentatie verzamelen en selecteren: uitgangspunt moet zijn de kijker/luisteraar 7. Powerpoint of andere presentatievorm ontwerpen 8. Houden van de presentatie (ongeveer 10 minuten!)
Beoordeling en rapportage presentaties worden beoordeeld op 3 aspecten: de inhoud de layout de presentatie
de rol van de leerkracht…
als je er echt aan begint…., dan merk je, dat er zoveel ontstaat en dat er zoveel mogelijk is….