Convergeren en selecteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

Mind mapping en Concept mapping
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Workshop creatief brainstormen
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Mondeling presenteren
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Het bedenken van een onderwerp
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Welkom bij de workshop Mindmap.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Medmec 1 herfst Les 3.
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Een plant op de kaart zetten
Ho 7: Creatief denken.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
R E S E A R C H klas vragen, noteren op het bord, waarom doe je research?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Snel op gang met brainmapping
Een kleurrijk avontuur.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Opdracht 2 – Objecten in een ruimte.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Samen een echte carnavalswagen bouwen
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Creativiteits- sessie
kort presenteren - wat wordt de seriegrootte van de trainer
Creativiteits- sessie
© UNIEK IN DE KLAS.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Creativiteits- sessie
Product van TU Delft, SEC
Workshop creativiteit
Product van TU Delft, SEC
Mindmaps En conceptmaps, of kennisnetwerken…. Woensdag 3 oktober
Transcript van de presentatie:

Convergeren en selecteren © Piet van den Boom

Mindmapping Techniek om orde te brengen in complexe vraagstukken door het visueel groeperen van kernbegripen

Doel Doel: structureren van indrukken rond beginterm Woorden Beelden Kleuren etc Voordelen veel informatie hoofd- en bijzaken Vrije vorm Digitaal: www.mindjet.com

Informatieboom je vertrekt vanuit een centraal onderwerp je linkt daaraan bijzaken en verwante concepten daarbij kun je kleuren, woorden en lijnen gebruiken de verschillende elementen worden ingedeeld naar belangrijkheid en in groepen of gebieden voorgesteld.

Richtlijnen mindmap Begin in het midden met een tekening van het onderwerp, bestaande uit tenminste 3 kleuren. Duid sleutelwoorden aan en schrijf tekst gebruik makend van kleine letters en hoofdletters. Elk woord of elke tekening moet alleen staan Alle woorden en tekeningen worden met elkaar verbonden, waarbij je start in het middelpunt. Vandaaruit teken je dikke en vloeiende lijnen, die naar de rand van het blad steeds dunner worden. Gebruik kleuren, symbolen en codes in de volledige mind map. Benadruk belangrijke woorden. Gebruik een heldere structuur voor het ordenen van je gegevens

Webbing Vereenvoudiging van mindmap Methode om samenhang in complexe begrippen zichtbaar en overzichtelijk te maken oorzaak - effecten web hierarchisch web clusterweb

Brainstorm Brainstorm benoemen van zoveel mogelijk zaken rond een vraagstuk Brainwrite zelfde uitgangspunt als brainstorm, maar schriftelijk ipv mondeling

Brainstorm Methode uit reclamewereld (Alex Osborn) Doel: zo VEEL mogelijk informatie/ideeen verzamelen Groep (max 12 pp) Gevarieerde samenstelling Gespreksleider (geen voorzitter) Sessie van plm. 1,5 uur                

Brainstorm stappen Vraagstuk verkennen: probleem of kans? Schudden: zoveel mogelijk informatie uit de groep halen Sorteren: informatie en ideeën in categorieën ordenen Selecteren: ideeën kiezen waarover men verder wil denken Verdiepen: idee verder uitwerken

Verkenningsfase Maak een globale beschrijving van Inhoud: wat is het probleem Omvang: in welke mate komt het voor Eigenaren: voor wie is het een probleem Oorzaken: interne of externe oorzaken Gevolgen: korte en lange termijn Actoren/factoren: wie kan of wil er iets aan doen

Probleem of kans? probleem = situatie waarin een proces of product niet voldoet aan onze wensen of verwachtingen › reactief handelen kans = situatie waarbij we mogelijkheden zien om een proces of product te verbeteren › proactief handelen bedreiging = situatie waarin, door externe factoren, problemen (kunnen) ontstaan › preventief handelen

Brainstorm regels Uitstel van oordeel: geen kritiek en commentaar op ideeen Gelijkwaardigheid: geen verschillen op basis van deskundigheid of positie Ruimte: gekke, leuke, ondeugende ideeen mogen Delen: verdergaan op idee van ander wordt gestimuleerd

Brainstorm aanpak Sfeer: zorg voor ontspannen sfeer Rust: bijeenkomst niet onderbreken voor pauze Ruimte: bij voorkeur kring of vierkant Verslag: alle ideeën worden geregistreerd (flaps, post-its), geen notulen

Brainwriting 635-methode 6 deelnemers Iedereen schrijft 3 oplossingen op Beschikbare tijd: 5 minuten Lijstje doorgeven aan volgende deelnemer Geef weer 3 ideeën, waarbij je doorgaat op idee van voorganger Herhalen tot je rond bent: ruim 100 ideeën! Materiaal: flapovers, post-its Hulpmiddelen: muziek, voorwerpen, kleuren