De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mindmaps En conceptmaps, of kennisnetwerken…. Woensdag 3 oktober

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mindmaps En conceptmaps, of kennisnetwerken…. Woensdag 3 oktober"— Transcript van de presentatie:

1 Mindmaps En conceptmaps, of kennisnetwerken…. Woensdag 3 oktober
Mindmaps

2

3 Leerdoelen Kunnen verwoorden wat een Mindmap en een Conceptmap is,
Aan kunnen geven wat de verschillen zijn tussen een Mindmap en een Conceptmap; Kunnen beschrijven wanneer je het best een Mindmap en wanneer je het best een Conceptmap kan maken; Weten wat je moet doen als je niet meer weet wat je moet doen bij het maken van een concept/mindmap; Kunnen vertellen hoe je je zoon/dochter verder kan helpen bij het maken van Mindmaps/Conceptmaps. Leerdoelen

4 Wat is een Mindmap?

5 Wat is een Conceptmap?

6 Mindmap meer voor brainstorm, indelen en hiërarchie aanbrengen
Conceptmap meer voor oorzaak-gevolg-ketens. Waar zijn ze goed voor?

7 Hoe en waarom werkt het? Onthouden gaat beter als verbanden bekend zijn. Zoekpaden in je hersenen. Te leren feiten met elkaar in verband brengen. Kennis makkelijker beschikbaar, ook in nieuwe situaties: toepassen in ander context. Meer uitlopers en synapsen. Veel kleur v eel zintuigen inzetten.

8 Je kunt complexe zaken op een overzichtelijke manier weergeven
Je kunt hoofd- en bijzaken makkelijker onderscheiden. De onderlinge samenhang tussen nieuwe begrippen kan worden aangegeven en verduidelijkt. Doordat je nieuwe kennis kunt "verbinden" met in het geheugen bestaande informatie onthoud je de dingen beter en sneller. Voordelen:

9 Voor welke vakken en hoe te gebruiken?
Met name zaakvakken: Ak, Gs, Bi, Na, Sk, literatuur, etc. Aantekeningen Voorbereiden toets. Makkelijk te herhalen. Voor welke vakken en hoe te gebruiken?

10 Havo-vwo Weinig uit het hoofd leren. Nadruk op : tekst verklaren,
Theorie toepassen in nieuwe contexten Overzicht van de stof wordt steeds belangrijker. Mind- en concept-maps zijn daar erg geschikt voor. Havo-vwo

11 Techniek van de mindmap
Groot vel dwars op tafel Meerdere pogingen achter elkaar Hoofdthema in het midden (mindmap) Beginnen met spinnenweb Gebruik korte steekwoorden, beelden, symbolen Gebruik drukletters Techniek van de mindmap

12 Eerste opdracht: Mindmap: huis.
Welke zaken spelen een belangrijke rol bij jouw ideale huis? Eerste opdracht: Mindmap: huis.

13

14

15 Voordelen en toepassings-mogelijkheden Mindmap
Handig bij brainstorm, ook in groepen; Inventariseren wat er allemaal speelt rond een onderwerp; Ordenen in hiërarchische vertakkingen: hoofd-bijzaken. Handig bij het begin van projecten; Snel overzicht krijgen van de hele lesstof op 1 A3; Handig voor herhalingen bij het leren. Voordelen en toepassings-mogelijkheden Mindmap

16

17 Conceptmap

18 Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect
Conceptmap versterkt broeikasteffect Maak in tweetallen een conceptmap over het versterkte broeikaseffect met behulp van onderstaande begrippen. Zet tekst bij de pijlen! Zet op de achterkant 3 manieren waarop het versterkte broeikaseffect zichzelf versterkt. Je mag je boek, Binas en aantekening raadplegen. De conceptmap wordt beoordeeld met een cijfer voor in je practicummap Begrippen: Smelten van Noordpoolijs Stijgen van de temperatuur [CO2] Etc.. Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect

19 Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect
 Begrippen: Verlengen droogteperioden Smelten van Noordpoolijs Intensivering buien Stijgen van de temperatuur Ruimte maken voor rivieren [CO2] [CH4] Opname CO2 in water Verzuring oceaan Smelten zuidpoolijs Fotosynthese Waterdamp Dissimilatie Ontdooien permafrost Primaire productie Uitzetten zeewater Zeespiegelstijging Verbranden fossiele brandstoffen [CFK’s] Natte rijstteelt Weerkaatsen zonlicht Toename bosbranden Veranderde neerslagpatronen Voorbeeld van toepassing Biologie: versterkt broeikaseffect

20 Versterkt broeikas-effect

21 Beoordelen Conceptmap broeikaseffect 5 VWO
Voor alle foute relaties -0,5p Onderdeel Punten Waterdamp, CFK’s, CO2 én CH4 verbonden met stijging temperatuur 0,5 Stijging temperatuur verbonden met: smelten van zuidpoolijs/noordpoolijs/permafrost verandering neerslagpatronen Uitzetten zeewater (Meer) waterdamp 0,5 per bullet Verbranding fossiele brandstoffen  CO2 Natte rijstteelt  CH4 Smelten van permafrost  door rotting!  CH4 CO2  opname in water  verzuring oceaan afname fotosynthese Verlenging droogteperiode  bosbranden  meer CO2 of: Verlenging droogteperiode  bosbranden minder fotosynthese  meer CO2 verandering neerslagpatronen  intensivering buien  ruimte voor rivier

22 Tweede opdracht: Concept map
Begrip in aparte rechthoek. Logisch rangschikken begrippen Onderling verbinden door pijlen. Opdracht bouw een huis. De begrippen zijn: Muur, dak, huis, klei, baksteen, dakpan. Tips: Zet de lage en hoge organisatieniveaus uit elkaar Gebruik alle begrippen 1 keer. Tweede opdracht: Concept map

23 Fotosynthese: Planten kunnen met hun bladgroenkorrels en zonlicht Koolzuurgas en Water omzetten in Glucose en Zuurstof. Zij hebben daar licht voor nodig. Verbranding: Mensen eten de glucose uit de planten (brinta!) en verbranden die met behulp van zuurstof tot koolzuurgas en water. De energie die daarbij vrijkomt gebruiken we om warm te blijven, te bewegen en voor onze chemische processen. Tips: Zet de lage en hoge organisatieniveaus uit elkaar Gebruik alle begrippen 1 keer. Maak een conceptmap

24

25 Voordelen en toepassingen conceptmap
Je wordt gedwongen de begrippen in een oorzaak-gevolgketen te zetten; Je gaat je realiseren dat er nog allerlei andere verbanden zijn (verkennen leerstof); Overzicht van de leerstof op een A3; makkelijk voor leren toets. Voordelen en toepassingen conceptmap

26 Hoe kan ik mijn dochter/zoon helpen?
Door vragen te stellen: Waar gaat de concept map over? Wat zijn de dingen en wat zijn de processen? Wat is de invoer in het proces en wat zijn de uitkomsten? Wat is een lage organisatiegraad en wat een hoge? Wat was eerder, wat komt later? Steun: Brainfreeze duidt op leren nieuwe dingen: Geen conceptmap lukt in 1 keer: doe een poging, maak er een puinhoop van en orden hem in een betere versie; Hoe kan ik mijn dochter/zoon helpen?

27 Ook digitale hulpmiddelen beschikbaar.

28 Leerdoelen Kunnen verwoorden wat een Mindmap en een Conceptmap is,
Aan kunnen geven wat de verschillen zijn tussen een Mindmap en een Conceptmap; Kunnen beschrijven wanneer je het best een Mindmap en wanneer je het best een Conceptmap kan maken; Weten wat je moet doen als je niet meer weet wat je moet doen bij het maken van een concept/mindmap; Kunnen vertellen hoe je je zoon/dochter verder kan helpen bij jet maken van Mindmaps/Conceptmaps. Leerdoelen

29 Nuttig?

30

31

32 Bouw de mindmaps verbranding en Fotsynthese om in een conceptmap.
Begrip in aparte rechthoek. Logisch rangschikken begrippen Onderling verbinden door pijlen. Tips: Zet de lage en hoge organisatieniveaus uit elkaar Gebruik alle begrippen 1 keer.


Download ppt "Mindmaps En conceptmaps, of kennisnetwerken…. Woensdag 3 oktober"

Verwante presentaties


Ads door Google