Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education 18-06-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Tips en praktijk opstellen businesscase
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Hoe ontstond dit initiatief ?
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Het Nieuwe Werken De optimale werkplek Olivier van Noort Product Manager – Windows Microsoft B.V. Bastiaan de Wilde Solution.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Module: Delicious • Verzameling ‘favorieten of bookmarks’ • Eenvoudig om eigen bookmarks bij te houden • Je kan er overal aan (waar internet is) • Gebruikt.
Ict - beleidsplan
Welkom Katja Goertz, commercieel adviseur Ascom Nederland.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Kinderen online.
ASCC clubmiddag 20 december 2011 Ruud Vloeimans 2011 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Mailoplossingen voor het onderwijs
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Aan de slag met de Flipped Classroom. Werken in groepen Vorm Groepen van 5/6 personen 4 vragen 25 minuten Resultaat: Inzicht krijgen in wat jullie belangrijk.
Web Apps de online plek om samen te werken Gebruik Office overal Beste gebruikerservaring Werk beter samen Breng ideeën tot leven.
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
The secrets of an auditorium
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
U-Stream en Blackboard
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
De SURF familie De samenwerkingsorganisatie De intermediair tussen
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Starten met PHP Dynamischer bouwen. PHP is een een scripttaal waarmee de server pagina’s in elkaar kunt laten zetten. Het verschil met HTML: Een php pagina.
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Inrichten van een dienst Weblectures
TilburgUtube Video- en audio dienstverlening TiU
realtime & social: blogs & tweets
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Het community platform bestaat net als een winkelstraat of (vak)beurs uit belevingsvolle en inspirerende bedrijfspresentaties.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een Lync-vergadering plannen Als u Outlook gebruikt, kunt u een Lync-vergadering plannen met de.
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs met de computer Overzicht van databanken en tijdschriften.
Weblectures Inholland
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Eerste hulp voor de beginnende docent
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Media Players, muziek rippen, CD`s branden, en muziek downloaden woensdag 20 januari 2016.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Pag. 1 Opnemen van hoorcolleges en lezingen Afdeling Onderwijstechnologie Cel Multimedia DICT.
ICT op de campus Subfaculteit Handelswetenschappen Campus Antwerpen September 2015 Presentatie terug te vinden via link:
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Transcript van de presentatie:

Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education

Videolab: een korte geschiedenis

Huidige situatie Videolab Eigen ontwikkeling 1 programmeur (+ soms stagiaires) 2 onderwijstechnologen 1 hardwarespecialist voor de auditoria Steeds meer onderhoud, weinig tijd voor ontwikkeling Lastig om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen of bepaalde wensen van gebruikers

Waarom opschaling? Gemiddeld bekeken video’s per jaar sinds 2011 > uploads, waarvan weblectures o Het jaarlijks aantal weblectures stijgt 2012: : actieve gebruikers in (8700 totaal) 33 uitgeruste auditoria + 12 mobiele opnamesets Videolab wordt gebruikt tijdens examens Toenemende vraag ivm blended learning en multicampusonderwijs ….. en dat allemaal zonder toegekende VTEs!

Beleidskeuze nodig… Eigen ontwikkeling o Serieuze investering in een team voor onderhoud en ontwikkeling o Kost X aantal VTEs Servers Integratie auditoria Outsourcing van (een deel van) het platform o Commercieel product of open source o Hoe ver ga je hierin? Ook hardware in auditoria? o Kost Grote eenmalige kost Licentiekost Integratie auditoria

Draagvlak creëren Statistieken van gebruik Aantonen toenemende vraag binnen Associatie KU Leuven Requirements/wensen gebruikers in kaart brengen o Survey (340 deelnemers) o Interviews met ervaren gebruikers (15)

Opnemen Uploaden via browser Status van upload Makkelijk lessen opnemen in auditoria Makkelijk lessen opnemen via computer software Live streaming Maar niet: scheduled recording

Bewerken Knippen Hoofdstukken toevoegen Ondertiteling toevoegen Metadata toevoegen aan video (Titel, spreker, plaats, …)

Verspreiden Verregaande integratie met Toledo (Blackboard) Makkelijk openbaar zetten via link Makkelijk delen met mensen binnen de Associatie KU Leuven (is eigenaar, mag bewerken, mag weergeven, mag reageren) Overzicht krijgen met wie je de video deelt

Beheren Video downloaden (als eigenaar) Makkelijk zoeken en ordenen (titel, metadata, hoofdstukken) Basisstatistieken bekijken

Bekijken Afspelen op alle devices Navigeren van video via de slides Ondertiteling Video’s offline te bekijken in beschermde omgeving Annotaties nemen (publiek of privé)

To do Koppelen belangrijkste requirements aan mogelijkheden eigen ontwikkeling en outsourcing Kostenplaatje Uitdenken professionaliseringstraject

Besluitvorming LIMEL stuurgroep  GeBu (NL = CvB) Wat gaan we doen? o Eigen ontwikkeling? o Outsourcing? Wie gaat het doen? o ICTS? o LIMEL? o Technische Diensten?

Doorberekening aan faculteiten? Deze vraag speelt hier minder Geen evenredig gebruik Videolab over alle faculteiten, maar iedereen maakt er wel gebruik van Centrale dienstverlening als deze wordt in principe niet doorberekend aan faculteiten o Sommige diensten worden wel binnen de Associatie KU Leuven doorberekend aan de hogescholen

VOORBEELD

Introductie door steekkaarten Doelgroepspecifiek aanbod Handleiding op wiki

Vragen? Bas Bergervoet o LIMEL (Leuvens Instituut voor Media en Leren) o Stijn van Laer o Dienst Onderwijsprofessionalisering en –Ondersteuning o