Jij hebt ook wat te vertellen! Jonger dan 18 jaar? Jij hebt ook wat te vertellen!
Zing maar mee als je kunt!
Dit ben jij…
Alle kinderen hebben dezelfde rechten. IEDER KIND HEEFT GELIJKE RECHTEN
Ieder kind heeft recht op zorg en liefde.
Ieder kind heeft recht om te spelen.
Ieder kind heeft recht op school.
Ieder kind heeft recht op een eigen mening. RECHT OP EIGEN MENING
op zelf kiezen voor een vereniging. Ieder kind heeft recht op zelf kiezen voor een vereniging. RECHT OP HET KIEZEN VAN EEN EIGEN VERENIGING
Ieder kind heeft recht op gezondheidszorg.
Ieder kind heeft recht op genoeg en gezond eten.
Ieder kind heeft recht op bescherming tegen oorlog en geweld.
Ieder kind heeft recht op informatie.
Ieder kind heeft recht op een eigen geloof.
Extra aandacht voor vluchtelingen kinderen.
Extra aandacht voor kinderen zonder ouders.
Ieder kind heeft recht op bescherming tegen kinderarbeid.
Extra aandacht voor kinderen met een handicap.
Extra aandacht voor kinderen in de problemen met de politie. EXTRA AANDACHT VOOR KINDEREN IN AANRAKING MET DE POLITIE
Ieder kind heeft recht op bescherming tegen kindermishandeling. RECHT OP BESCHERMING TEGEN KINDERMISHANDELING
Ieder kind heeft recht op bescherming tegen seksueel misbruik. RECHT OP BESCHERMING TEGEN SEXUEEL MISBRUIK
Het volk regeert… Democratie ‘Demos’ = volk ‘Kratie’ = regering Rechten en plichten
En je plichten dan? Als je rechten hebt, heb je ook plichten… Burgerplicht = alle dingen die je gewoon moet doen om het voor elkaar leefbaar, veilig en aangenaam te houden Fatsoen
Wie bepaalt dat?! Goed & Slecht
Heb jij PLICHTEN waar een ander RECHT op heeft? Hersenkraker Heb jij PLICHTEN waar een ander RECHT op heeft?
Wat zou jij doen?
Wat zou jij doen?
Wat zou jij doen?
Wat zou jij doen?
Wat zou jij doen?
Rechten – Pictogrammen – Plichten Opdracht Rechten – Pictogrammen – Plichten WERKBLAD
Tolerantie = niet veranderen, maar accepteren
Jij + de wereld Jij + de ander Jij Kinderrechten Democratie Identiteit IEDER KIND HEEFT GELIJKE RECHTEN Identiteit Jij
Identiteit
Het Goede Leven OPDRACHT 1: Schrijf minimaal 15 dingen op die voor jou belangrijk zijn om een goed leven te kunnen hebben.
Wie ben jij? OPDRACHT 2: Maak een ‘identiteitscirkel’