VERKEERS- EN MOBILITEITS EDUCATIE GEDRAGSVERANDERING EN/OF SYSTEEMVERANDERING ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Fix je Risk.
EDO in de lerarenopleiding
START DIA.
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Time management in het onderwijs
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
De regionale overheid p
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Milieuproblemen in Nederland
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Pleegzorg.
Re-Vive From Brown to Bright
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
In het leven zijn er constant perioden met zon en wolken.
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Inspiratiemoment Paul VAN HEESVELDE – STORY TELLERS.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Workshop Lars Schotel Frederique Veldman.
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Ludo Daems.
Jullie hebben lef... . Welkom V4 Economie!  Les 1   introductie  lezen aantekeningen lezen wb 18 tm 20 maken wb 1.1 (1 tm 6)
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.

Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Ruimte voor de Rivier 3 Klimaatverandering.
Welkom op onze thema-avond
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
De gezonde school en genotmiddelen
Kaarsen maken Fossiele brandstoffen en alternatieven
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Hoe kunnen we onze kleine/ jonge artiesten vinden / bereiken.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Potverdorie, eet normaal!
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Learning by sleep.
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Gewoontes / verslaving
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Christiaan scheeringa, Laurens van Veen
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Superhelden, we kennen ze allemaal
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Groen, groen kleutertje…wat doet gij in mijn hof? Een groene, gevarieerde speelruimte bevordert het welbevinden van kleuters en de verbondenheid met hun.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Zero afval Donderdag 22 november 2018 Met de steun van.
Semantisatieverhaal: Weet je wat ik heel graag zou willen
Duurzaam denken is nog niet duurzaam doen
Transcript van de presentatie:

VERKEERS- EN MOBILITEITS EDUCATIE GEDRAGSVERANDERING EN/OF SYSTEEMVERANDERING ?

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven I.Inleiding II.Probleem? III.Rol van educatie I.GEDRAGSVERANDERING II.BURGERSCHAPSEDUCATIE III.SYSTEEMVERANDERING IV.Educatief materiaal STRUCTUUR

I. INLEIDING

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Waarom schreef je in voor deze nascholing ? Waarom wil je VME doen ? Wat wil je mee naar huis nemen ? WIE ZIJN JULLIE ?

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven GoodPlanet Belgium vzw (1997 – GREEN vzw) -Duurzame ontwikkeling -Klimaat -Leefmilieu -Energie -Water -Natuur -Mobiliteit -Duurzame consumptie WIE IS GOODPLANET ?

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Pedagoog – Leerkracht – Ontwikkelingssamenwerking 2 jaar actief bij GoodPlanet Belgium vzw - Schoolvervoerplannen - Procesbegeleiding - Mobiliteitstas - De nieuwe stad van sjeik Al Hastouni - Duurzame Ontwikkeling Op School > Mobiliteit en Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Jullie zijn de expert, profiteer van de uitwisseling! WIE IS ARNOUT RUELENS

II. PROBLEEM?

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven IPCC 2013 Mens 95% zeker verantwoordelijke voor broeikaseffect 400 deeltjes CO 2 per mio (2013), blijft globaal stijgen 4 toekomstscenarios Best-case scenario: 1,8°C (worst-case 4°C) Tip: in het verleden haalden we zelfs het worst case scenario niet Maar ook sociale problematiek – economische problematiek -> Zie voedselcrisis, economische crisis, klimaatvluchtelingen.,… PROBLEEM ?

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Jaarlijkse uitstoot België: 150 miljoen ton CO 2 1 hectare bos neemt jaarlijks 10 ton CO 2 op Er is dus 15 miljoen hectare nodig voor de jaarlijkse CO 2 België is 2,863,500 hectaren groot 5 ton CO 2 is één bol van het Atomium 30 miljoen bollen Atomium = volume van onze CO 2 ILLUSTRATIE

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven 18 % van de CO 2 uitstoot komt van het vervoer Bron: World Resources Institute ROL VAN MOBILITEIT ?

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Is de auto altijd nodig? ROL VAN MOBILITEIT ? Bron: Nieuwsblad 18/09/2013

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Prof. Prosper De Wilde (ULB, 1906): “Wanneer men ziet hoezeer de autoriteiten zich ingespannen hebben om de bevolking te beschermen tegen de oorzaken van wanhygiëne, ontberingenen gevaren van alle soorten, dan kan men enkel verbijsterd zijn over hun apathie en hun verzuim tegenover de wandaden van het automobilisme ”. Bron: www. argusactueel.be NIEUW PROBLEEM?

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Duurzame Ontwikkeling: Genoeg, voor altijd, voor iedereen! DUURZAME MOBILITEIT

III. ROL VAN EDUCATIE

ROL VAN EDUCATIE I. GEDRAGSVERANDERING

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven - Gedreven door een ‘sense of urgency’ - ‘Acquisition’ metafoor ~ focus op output GEDRAGSVERANDERING

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Het 4 E model Enable (maak het mogelijk) Engage (betrek de mensen) Encourage (moedig mensen aan) Exemplify (geef zelf het goede voorbeeld) Opdracht: Denk na in groep hoe je met dit model ervoor kan zorgen dat meer leerlingen (veilig) naar school fietsen. Enforce/enthuse/ enlighten/experience OEFENING

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Doe je dit al op school of in je lessen? Is dit bruikbaar op school ? Waarom wel ? Waarom niet ? Welke problemen voorzie je? Bij welke onderwerpen kan je dit toepassen in de lessen? OEFENING / REFLECTIE

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Focus op gedragsverandering niet nieuw: Afvalstoffen bewaren is grondstoffen sparen (‘44) Opm: model 1 van gedragsverandering via kennis GEDRAGSVERANDERING

ROL VAN EDUCATIE II.BURGERSCHAPSEDUCATIE

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -We maken ‘duurzame burgers’ -‘Participation’ metafoor ~ focus op proces -5 principes -NIEUWE KENNIS (tijd en ruimte) -SYSTEEMDENKEN -WAARDEONTWIKKELING -OMGAAN MET EMOTIES -ACTIEGERICHTHEID BURGERSCHAPSEDUCATIE

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Nieuwe kennis  Sorteeroefening Systeemdenken  Relatiecirkel Waardeontwikkeling  Zie debat Kris Peeters Omgaan met emoties  Emotiekaartjes Actievaardigheid  Actieroos OEFENING / ACTIE

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Doe je dit al op school of in je lessen? Is dit bruikbaar op school ? Waarom wel ? Waarom niet ? Welke problemen voorzie je? Bij welke onderwerpen kan je dit toepassen in de lessen? OEFENING / REFLECTIE

ROL VAN EDUCATIE III. SYSTEEMVERANDERING

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Systemen in vraag stellen ‘Response’ metafoor ~ focus op input Je wil niets veranderen, maar vertrekt van het individu in relatie tot duurzame ontwikkeling In onderzoek Methodieken EDO ? Kunst ? Verhalen ? Beeld ? SYSTEEMVERANDERING

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven Doe je dit al op school of in je lessen? Is dit bruikbaar op school ? Waarom wel ? Waarom niet ? Welke problemen voorzie je? Bij welke onderwerpen kan je dit toepassen in de lessen? OEFENING / REFLECTIE

IV. EDUCATIEF MATERIAAL

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven INHOUDELIJK -MOS map secundair - keer-mobiliteit/inhoud-themabundel -Map schoolvervoerplannen - -Educatief dossier ‘Mobiel met minder CO 2 ’ -SMS webshop - METHODOLOGISCH -De vlag en de lading -Over the top - MOBILITEIT ALGEMEEN

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Werken met een stappenteller GEZONDHEID

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Sla eender welke krant open (dominantie economisch denken) ECONOMIE

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Mobiel 21: kwartet, poolen, -Autoloze zondag -In vervoering CIS -Mobiliteit en verkiezingen - -Do the right mix - FOSSIELE MOBILITEIT - DAGELIJKS

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Afrikaanse luchtvaart boomt -Aflevering VOLT over impact vluchten - hou-jij-rekening-met-het-milieu-als-je-reisplannen-maakt -24 uur vliegtuigen - FOSSIELE MOBILITEIT – OCCASIONEEL

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Fietskoeriers: -Cartoons MOS -Worldmapper.org (vervormde wereldkaarten) Transport over de weg FOSSIELE MOBILITEIT - GOEDERENTRANSPORT

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -STOP -Voetgangersbeweging -Voetganersdossier COREN - bilite/outil_pieton/Voetgangersinstrument_V1.4.pdf -Loesje -PONG verkeerslicht - NIET FOSSIELE MOBILITEIT - STAPPEN

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Fietsersbond.be -Traphetaf.be -Velofixer.be -Villo!, vélo en Blue-bike -Fietsdieftest - -Frankdeboosere.be -Halven euro – pakt de velo - -Fietsvademecum (fietsherstel) - NIET FOSSIELE MOBILITEIT - TRAPPEN

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Sluwopweg.be -Cambio -Taxistop.be -Midttrafik commercial - NIET FOSSIELE MOBILITEIT – OPENBAAR VERVOER EN CARPOOLEN

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Uitstappen met het openbaar vervoer -Reiskriebels met grenzen (spel Kris kras) -Andersopschoolreis.be -Onderzoek HOWEST naar schoolreizen NIET FOSSIELE MOBILITEIT – OCCASIONEEL

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -edwardburtynsky.com -Evonik wind explorer -Campagne Greenpeace Noordpool - -Zonnevliegtuig -Hernieuwbare energie -Zonnewagen ENERGIE/GRONDSTOFFEN

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven -Ecoduct -civitasgent.be -Mobibus.be -Movingforward.be -Klimaatverandering - -Bivv.be -8 m² - -Amsterdam fiets spitsuur - -Japanse metro - OPENBARE RUIMTE – 2/2

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven VRAGEN

Apprendre à vivre durablement Leren duurzaam leven DANK VOOR DE AANDACHT & VEEL SUCCES! SLOT