Marketing Hoofdstuk 9 product.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
9.2 Productclassificatie
Optimaliseren van het assortiment
De marketing-instrumenten
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Een startersgids voor innovatie
Product, merk en assortiment
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Economie.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
MARKETINGMIX.
Productbeleid.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Assortiment dat wat er te koop is.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Nova College Haarlem - Ron Weijens - Sales 2 Promotie- en Plaats mix 1e jaars.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Hoofdstuk 6 Productie.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 7 Productbeleid
Marktanalyse.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Welkom havo/vwo 3..
Economie en ondernemen
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Customer service & Relatiemanagement
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Marketing Hoofdstuk 9 product

Ik wil een nieuwe mobiel…

HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN ASSORTIMENT; De 3 assortimentsniveaus kunnen benoemen Kunnen benoemen welke assortimentsdimensies er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden Kunnen benoemen welke assortimentsstrategieën er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden

Assortimentsniveaus Productniveau; afzonderlijke producten Productgroep; verzameling producten nauw aan elkaar verwant als het gaat om voorzien in dezelfde behoefte consument Assortiment; alle productgroepen samen

Assortimentniveaus Een voorbeeld Productniveau; iphone Productgroep; alle smartphones, alle andere mobiele telefoons Assortiment; alle mobiels, headsets, opladers

Assortimentdimensies Vier begrippen die dimensie van assortiment aangeven Breedte Diepte Lengte Consistentie

Assortimentdimensies BREEDTE Hoe meer productgroepen hoe breder het assortiment DIEPTE Hoe meer producten binnen een productgroep hoe dieper het assortiment

Assortimentdimensies LENGTE Het totaal aantal producten waaruit een assortiment is opgebouwd (voorraad) CONSISTENTIE De mate van samenhang tussen de in het assortiment gevoerde producten

Opdracht assortimentsdimensies Wat Geef voorbeeld van bedrijf met breed assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met diep assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met consistent assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met niet consistent assortiment Hoe Met je buurman/vrouw Tijd 3 minuten Resultaat Klassikaal besproken Hulp geen

Assortimentsbeslissingen Regelmatige analyse van assortiment Aan de hand van criteria Assortimentssanering; product wordt uit assortiment gehaald

Assortimentstrategieën Trading up Trading down Up-grading Downtrading

Assortimentstrategieën Trading up: een of meer hogergeprijsde producten aan assortiment toegevoegd met hogere kwaliteit Assortiment wordt dieper Image totale assortiment opvijzelen Trading down; een of meer lagergeprijsde producten van een mindere kwaliteit aan assortiment toegevoegd Goedkoper image Risico; kannibalisatie

Assortimentstrategieën Up-grading; EN meer producten aan assortiment toevoegen EN service- of kwaliteitsniveau van de totale winkel verhogen Downtrading Grondstoffen van mindere kwaliteit worden gebruikt

Opdracht assortimentsstrategieën Wat Geef voorbeeld van trading up Geef voorbeeld van trading down Geef voorbeeld van up-grading Geef voorbeeld van downgrading Hoe Met je buurman/vrouw Tijd 3 minuten Resultaat Klassikaal besproken Hulp geen

Trading up

Trading down

HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN MERK PRODUCTLEVENSCYCLUS De functies van het merk kunnen benoemen De verschillende soorten merken kunnen benoemen PRODUCTLEVENSCYCLUS De 4 fasen kunnen benoemen Per fase kunnen aangeven wat er gebeurt Per fase kunnen aangeven welke P’s van de marketingmix een rol spelen

MERK MERKNAAM & BEELDMERK

MERK Voordelen of functies van een merk Het geeft herkomst product aan Het onderscheid het product van concurrerende producten Het heeft een bepaald image Consumenten zijn erg merktrouw en hebben vaak bepaalde merkvoorkeur Het garandeert kwaliteit Het biedt wettelijke bescherming als het merk is geregistreerd

MERKKEUZE Familie- of paraplumerk (Philips) Individueel merk (Nestlé; Nesquick en Smarties) Detailhandelsmerk (AH) A-, B- en C-merk

Producten komen en gaan….

PRODUCTLEVENSCYCLUS INTRODUCTIEFASE Verkoop groeit langzaam Hoge introductiekosten Meestal verlies Product is weinig bekend Kinderziektes MARKETINGMIX Product promotie

PRODUCTLEVENSCYCLUS GROEIFASE Omzet groeit sterk Product is bekend Herhalingsaankopen Kinderziektes overwonnen Voor het eerst winst gemaakt Concurrenten treden toe MARKETING MIX Promotie distributie

PRODUCTLEVENSCYCLUS VOLWASSENHEIDSFASE Meer concurrenten (goedkope imitatie) Groei neemt af Maximale penetratiegraad is bereikt Winst op maximum MARKETINGMIX Distributie prijs

PRODUCTLEVENSCYCLUS EINDFASE Afzet gaat dalen Geen nieuwe kopers meer Komst nieuwe productgroepen door technische ontwikkelingen Wijzigingen in smaak of model Goedkopere producten uit buitenland Geen nieuwe kopers meer Minder herhalingsaankopen MARKETINGMIX Product prijs

PRODUCTLEVENSCYCLUS