Altijd prijs resultaten en conclusies uit het VOB-tarievenonderzoek Frank Huysmans Bibliotheekwetenschap, Mediastudies Universiteit van Amsterdam Sociaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
GfK Supermarktkengetallen
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Demografische veranderingen op het platteland
VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Stadserf over Erfpacht Eigen grond voor iedereen Thom van der Boon Schiedams ondernemer.
Hoofdstuk 3: Wat doe je met je geld?
Het kan met Zon op Castricum
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Kwaliteit van leven in Limburg
Mogelijke oplossingen vrijwilligersbeleid NSL
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Wie moeten we verzorgen?
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 16 Inzichtvraag & 77 t/m 80
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Zorgverzekering.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Extra Startersleningen 2012 Eindelijk weer doorstroming op de Veenendaalse woningmarkt.
Ik wil de laagste rente voor mijn hypotheken! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek rente site kunt u de maximale hypotheek berekenen en vindt.
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL Coen Teulings 16 februari 2012 Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL.
Wat betaalt de klant aan ons?
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad.
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Riooltaks in Gent Hoe zit dat nu?.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Welkom bij DUO Sonja van Amelsfort Servicekantoor Utrecht.
Budget Challenge Workshop 2015
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
De klant was koningin…?. Wat gaan we doen? Kort voorstelrondje De klant is / was koningin Stukje Utrechtse geschiedenis Plus Tarief Donateurs / vrienden.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Wijkscan Bevelanden, Schouwen- Duiveland, Walcheren
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Transcript van de presentatie:

Altijd prijs resultaten en conclusies uit het VOB-tarievenonderzoek Frank Huysmans Bibliotheekwetenschap, Mediastudies Universiteit van Amsterdam Sociaal en Cultureel Planbureau Den Haag

Tarieven gebruikersinkomsten (incl. te-laat- gelden) slechts 13% van totale baten groei van inkomsten sinds 1999 voornamelijk door gestegen gemeente- subsidies sinds eind jaren ‘80 wildgroei in tariefstructuren Gematigd profijtbeginsel €?

Sluipende collectivisering

Tarifering is cultuurpolitiek KermismodelPretparkmodel

Tarifering is cultuurpolitiek Kermismodel de gebruiker betaalt wie meer leent, betaalt ook meer relatief veel variabele kosten (leengeld) extreme variant: geen lidmaatschapsgelden, betalen per uitlening Pretparkmodel geen financiële drempels iedereen gelijk bedrag, ongeacht aantal leningen wel vaste, geen variabele kosten extreme variant: contributievrijdom

Reductie–standaard–top Standaardtarief iedereen in dezelfde leeftijdscategorie betaalt gelijk bedrag aparte categorieën 0-17, 18-64, 65+ soms ook opstaptarief 16-17, Reductie- en toptarief keuze voor verlaagd tarief met beperkende voorwaarden en vaak leengeld per item keuze voor verhoogd tarief: all-in, geen leengeld, meer items tegelijk thuis, langere uitleentermijn

Onderzoeksvragen 1.toegankelijkheid beperken contributies en leengelden toegang? 2.leenintensiteit hoe werken contributies en leengelden uit op aantal uitleningen? 3.inkomsten: welke consequenties hebben modellen uit 1 en 2 voor inkomsten van bibliotheken? Op basis van feitelijk gegroeide situatie

Gegevens uitleenregistraties 35 bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland en stad Utrecht (N= ≈ 20% leden in Nederland) AVO 2007 (SCP/CBS) voor dezelfde regio’s (N=2.595 leden en niet-leden) BIS 2007-gegevens over alle bibliotheek- organisaties (N=162 bibl.organisaties) deze gegevens aan elkaar gekoppeld Drie databronnen

1. Toegankelijkheid: hoogte tarief BIS 2007: hoe hoger het standaardtarief, hoe hoger het lidmaatschapspercentage van de bibliotheek (Locher 2005)

1. Toegankelijkheid: hoogte tarief Mogelijke verklaring: in de loop der jaren gegroeide overeenstemming prijs en kwaliteit ‘betere’ bibliotheken durven meer geld te vragen voor hun dienstverlening prijs reflecteert kwaliteitsniveau én niveau van toeloop

1. Toegankelijkheid: inkomen Gegevens AVO 2007 (leden en niet-leden)

1. Toegankelijkheid: inkomen Gegevens AVO 2007 (leden en niet-leden): geen effect van hoogte standaard-/reductietarief op lidmaatschap (Goudriaan et al. 2008) mensen uit huishoudens met laag inkomen (laagste 12%) minder vaak lid voor hen maakt hoogte tarief wel verschil dit oplossen met minimabeleid gemeente of reductie, niet met generiek lager tarief ouderen vaker in deze categorie, wat niet vanzelf pleit voor lager tarief 67+

1. Toegankelijkheid: jeugd Gegevens AVO 2007: opstaptarief jaar

1. Toegankelijkheid: jeugd Gegevens AVO 2007: opstaptarief jaar

2. Leenintensiteit Gegevens uitleenregistraties van leden hoeveel gewone boeken (excl. sprinters/toptitels) lenen leden per jaar? wat is invloed van hoogte tarief en uitleenvoorwaarden?

2. Leenintensiteit Gegevens van 37 bibliotheekorganisaties geanalyseerd (N= leden) Geen leengeld (pretpark) Wel leengeld (kermis) Geen keuze naast standaardtarief 13 bibliotheken 25,5% leden Wel keuze voor top en/of reductietarief 18 bibliotheken 46,2% leden 6 bibliotheken 28,3% leden

2. Leenintensiteit Bij aanbieden reductie en top kiest ca. 80% standaard, 10% reductie en 10% top

2. Leenintensiteit Lidmaatschapsgelden: hoe hoger, hoe meer boeken en andere materialen men leent standaardleden lenen evenveel boeken in beide typen (wel/geen keuze reductie/top) standaardleden lenen 2x zoveel boeken als reductieleden (28 om 13) topleden lenen 2x zoveel boeken als standaardleden (56 om 28) topleden lenen iets meer dan vergelijkbare leden in ‘standaardbibliotheken’

2. Leenintensiteit Heffen van leengeld per boek drukt het aantal uitleningen bij standaard- tarief, niet bij reductietarief (bij top komt dit weinig voor) (Locher 2005) is daarmee geschikt voor maken van verschil tussen reductie (wel leengeld) en standaard (geen leengeld)

2. Leenintensiteit Nulleners vooral in de ‘afhaakleeftijd’

3. Inkomsten Geen grote stijging/daling te verwachten van invoering reductie en top 80% van leden kiest voor standaard, reductie en top staan in verhouding (10%) bedrijfseconomisch is invoering toptarief slimme zet: meer vaste inkomsten NB: voor gebruiker is reductietarief in de praktijk vaak goedkoper bij lenen van boeken, ook bij grote aantallen

3. Inkomsten Invoering leengeld leidt tot aanzienlijk lagere aantallen uitleningen bij standaardleden is dus drempel in perceptie van gebruiker vraag is of het opweegt tegen kosten van extra handelingen en tegen daling van totaalaantal uitleningen (gemeentelijke subsidie!)

Conclusies geen invloed van hoogte lidmaatschaps- tarief op toegankelijkheid - m.u.v. minimuminkomens! samenhang tarief en leenintensiteit: hoe hoger tarief, hoe meer geleend (‘waar voor je geld’) heffen van leengeld per boek leidt tot minder uitleningen top- en reductielidmaatschap beantwoorden aan behoefte bij beperkt deel van leden (10% en 10%)

Aanbevelingen wees niet te bevreesd voor bescheiden verhoging (toegankelijkheid) (Meijjer et al. 2008) want keuze lid te worden niet afhankelijk van inkomen – binnen bandbreedte in dit onderzoek (12,50- 54,00 euro) denk wel aan laagste inkomensgroep d.m.v. minimabeleid/reductietarief; geldt ook voor ouderen Tariefsverhoging?

Aanbevelingen ongevoeligheid lidmaatschap en lenen van hoogte tarief maakt aanbeveling van hoogte lastig voordeel: hoogte van tarief kan uiteen blijven lopen, zeker als die hoogte samenhangt met kwaliteit (dus kosten) wel landelijk hetzelfde model? Landelijke uniformiteit?

Aanbevelingen dit onderzoek: model met reductie- standaard-top (RST-model) beveelt zich aan reductie komt tegemoet aan minima en ouderen; top aan bibliotheekliefhebbers verschil R en S: leengeld per item; S en T: comfort (meer items thuis & langer) Landelijke uniformiteit?

Aanbevelingen hoogte en soort tarief maar van zeer beperkte invloed op lidmaatschap en intensiteit gebruik (Van Buul & Leemans 2001; Van Houwelingen 2001) tarief/stelselwijziging: communicatie van groot belang perceptie van gebruiker: tarief is altijd te hoog als men niets of weinig leent – let daarom op nulleners (Stalpers 2004) Afterthoughts