7-4-2017 Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
3-jarigen in het basisonderwijs
woordenschat en taalstimulering
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
bij juf Ineke en juf Caroline
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Praten met kinderen Het mondelinge taalvaardigheidsniveau
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Beginnende geletterdheid
Inleiding taalwetenschap
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Godsdienst.
Workshop: Begrijpend lezen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Structureel Coöperatief Leren
“Wat staat in de dikke van Dalen”
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Gemaakt door: Linde en Tessel.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Op de informatieavond van groep 6
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
BACTERIËN.
Stappenplan Samenvatten
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Begrijpend lezen VS.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Een grote stap naar ‘gelovige’ volwassenheid
Financieringsplan II Openingsbalans.
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Het belang van voorlezen
Heel gewoon maar toch anders.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Inspiratiebijeenkomst
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
taal speelt een rol in alle vakken
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Het succes van de taalbewuste docent
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

7-4-2017 Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze voorbeelddia. Gerjanne Kalkdijk

Programma Voorstellen Woordenschat Samenwerken Stimuleren van taalontwikkeling HOE?? September 2014 woordenschat

7-4-2017 Woordenschat belangrijkste voorspeller voor schoolsucces belangrijkste voorwaarde voor Ga jullie niet alleen informatie geven, het is mijn intentie om het met elkaar te doen. Maar dit is wel een belangrijke boodschap waarover ik wat informatie geef. Hierna blijkt ook dat het fijn is dat voor de rest van je leven……….succesvol leven. September 2014 woordenschat Gerjanne Kalkdijk

Lezen en begrijpend luisteren (tom tom) woordenschat nodig 7-4-2017 Lezen en begrijpend luisteren (tom tom) woordenschat nodig September 2014 woordenschat Gerjanne Kalkdijk

7-4-2017 Lezen en vergelijken ben ik op de goede plek. Verwarring….. Namen van de scholen… gelukkig wegwijsbordjes… brede school wat is dat?? September 2014 woordenschat Gerjanne Kalkdijk

Restafval?? Wat is dat?? Heb je dan ook ander afval??? 7-4-2017 Restafval?? Wat is dat?? Heb je dan ook ander afval??? In welke gleuf moet de brief… wat is een postcode? Innerlijke taal… Vanavond naar huis….. Pff het zit erop. Ik verlaat Lexmond…. O ja wel erop letten dan niet harder dan 60 rijdt…. September 2014 woordenschat Gerjanne Kalkdijk

6 “Een balst gebruikt men om z’n kwug te florken. Tijdens het woezelen heb je daarom meestal een balst nodig. 0.25-0.40 Wat is een balst……….. Opdracht 2 aan 2 oplossen. Iemand de beurt geven. Gevolg: deze gaat raden of zegt “weet ik niet”….. Wat leer je hiervan ….. Niets. Dus zomaar aan een kind vragen wat het betekent heeft geen zin, tenzij je wil controleren of iemand het woord kent. Balst betekent zakdoek………… Als je dit woord kent, kun je hieruit andere woorden afleiden. Verklaar de onbekende woorden, wat is je strategie? Semantiseren: principes van woordenschatonderwijs uitleggen aan de hand van “balst”. Uitleggen: een doekje waarmee je je neus snuit. Uitbeelden: te laten zien. Woordcluster: verkouden / zakdoek / neusdruppels Driehoekje tekenen: om je neus in te snuiten / lekker zacht / doekje. Woord vaak noemen. Waar laat je dat doekje, vaak ik je zak….. Bespreken moeilijke woorden /onbekende woorden. Bespreken tekening: een woord kan verschillende betekenissen hebben afhankelijk van context. Hiervoor is diepere woordkennis nodig. September 2014 woordenschat

Als we de kwansels van de groepels willen zoffelen hebben we een kwanselzoffel of een blurk nodig. groepel = potlood kwansel = punt September 2014 woordenschat

Weetjes: Onderzoek laat zien, dat de grootte van de woordenschat op driejarige leeftijd sterk verbonden is met het latere begrijpend lezen Wanneer meer dan 5% van de woorden in een tekst niet gekend wordt, kost het veel moeite om de tekst te begrijpen/onmogelijk Een geringe woordenschat leidt tot vermijdingsgedrag bij lezen! Een beperkte woordenschat leidt bijna altijd tot slechte schoolresultaten Bron: Taalpilots September 2014 woordenschat

Er zijn diverse predicties af te leiden uit de deficiethypothese Er zijn diverse predicties af te leiden uit de deficiethypothese. Een daarvan is dat er vooral in het cognitief academisch domein linguïstische deficiënties optreden. De semantische ontwikkeling blijft achter en kinderen…………………….. September 2014 woordenschat

Plaats van deze dia in de presentatie evt. wijzigen. 0.50 Grijpt in op alle vakken. Bv rekenen: begrippen, vormen, maten, handelingen. Gym >motorisch aspect bv. Badminton: dropshot Plaats van deze dia in de presentatie evt. wijzigen. September 2014 woordenschat

September 2014 woordenschat

Taalontwikkeling September 2014 woordenschat

Het aantal woorden dat receptief beheerst wordt door eentalige Nederlandse kinderen, vervolgens het aantal Nederlandse woorden dat receptief beheerst wordt door meertalige kinderen. 4 jaar: 3000 en 1000 5 jaar: 3800 en 1800 6 jaar: 4500 en 2600 7 jaar: 5200 en 3400 8 jaar: 6000 en 4200 9 jaar: 8500 en 5000 10 jaar: 11000 en 6000 11 jaar: 14000 en 8000 12 jaar: 17000 en 10000 bron: Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs September 2014 woordenschat

Grote verschillen 1 staat tot 5? 615 of 2153 per uur? 10000 of 17000? 1 x of 6 – 10? Angelique Start: cursisten bedenken met elkaar waar deze getallen voor staan. Daarna bespreken: Kinderen verschillen in woordenschat! Grote verschillen: 1 staat tot 5? / 615 of 2153 per uur? / 10000 of 17000? 3 a 4 jarige leeftijd : taalrijk milieu 5x zoveel woorden als taalarme groep Aantal woorden per uur laagopgeleid- hoogopgeleid gezin op 12 jarige leeftijd anderstalig- Nederlandstalige leerling Vaak worden woorden 1x uitgelegd. Kind heeft 6 tot 10 x herhaling van dit woord en betekenis nodig Verschillen die alleen maar groter worden. In de midden- en bovenbouw krijgen taalarme kinderen in toenemende mate met problemen bij begrijpend lezen te maken. Duiden van verschil tussen ESM – taalachterstanden door onderstimulering – NT2…. = profiteren onvoldoende van onderwijsaanbod / incidenteel leren September 2014 woordenschat

Hoe leren kinderen woorden September 2014 woordenschat

Hoe worden woorden opgeslagen? September 2014 woordenschat

Een rijke leeromgeving Filmpje dvd September 2014 woordenschat

3 Gulden Regels 1. Herhaal een woord en betekenis 7 keer 2. Maak gebruik van zowel zien als horen 3. Maak ook gebruik van andere zintuigen bij de betekenisverlening Karijn 3 Gulden Regels – Bron: Op Woordenjacht: woorden en betekenissen 7 keer herhalen = hyperlink filmpje Met Woorden in de Weer Zien en horen = concrete materialen, filmpje, plaatjes, tekeningen, woordmuur, thematafel Andere zintuigen ook betrekken bij semantisering? = voelen, proeven, bewegen, muziek luisteren…. September 2014 woordenschat

September 2014 woordenschat

Interactief voorlezen 7-4-2017 Interactief voorlezen https://www.youtube.com/watch?v=ck5V7a4WKp4 Zelf ook voordoen, met verschillende boeken September 2014 woordenschat Gerjanne Kalkdijk

Belang van lezen voor de woordenschat 5 min. per week lezen - 21000 woorden per jaar 10 min. per dag lezen - 622000 woorden per jaar 15 min. per dag lezen - 1.146.000 woorden per jaar > 1 uur per dag lezen, - > 4.358.000 woorden per jaar Angelique Woordenschat leren : Incidenteel leren = gevat binnen lesaanbod, lezen, communicatie alledag, etc. Woordenschat leren : Intentioneel leren = gericht woordenschatonderwijs Volgens Aarnoutse en Verhoeven (2003) is de gemiddelde omvang van de leeswoordenschat 15000 woorden op het einde van de basisschool. September 2014 woordenschat

Schooltaal https://www.youtube.com/watch?v=X-PgamXIWRQ Het taalgebruik van de omgeving is het meest bepalend voor de taalontwikkeling van jonge kinderen https://www.youtube.com/watch?v=X-PgamXIWRQ September 2014 woordenschat

September 2014 woordenschat

Succes met taal Vragen September 2014 woordenschat