Elimineer ‘De Burger’!. (tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Zorg Beter mét Vrijwilligers
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Ouders en Kinderen Centraal
Marco Oving Projectleider
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Elimineer ‘De Burger’!.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
PKN in contact met Nederland: kijk op het leven en kijk op geloven
Maatschappelijk Aanbesteden
Cocreatie in de opsporing
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Utrecht, 11 juni
Landschap beschermen en ontwikkelen
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Herstructurering Sociaal Domein
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
Een manifest als start en overbrugging
Een gezonder Nederland VTV-2014
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
College 3 Consumentengedrag
Kennismanagement & Sociale media
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Visie op een nieuwe structuur
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
elimineer ‘De Burger’! (tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Elimineer ‘De Burger’!. elimineer ‘De Burger’!
Resultaatgericht Samenwerken
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
De omgeving verandert; de overheid verandert
A+O project Co-creatie in de praktijk
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
Omgevingswet en participatie
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

elimineer ‘De Burger’!

(tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)

“When the winds of change are blowing some people are building shelters, while others are building windmills” (Chinees gezegde)

Hoogleraar bestuurskunde Roel in ’t Veld: “We hebben behoefte aan een ‘participatieve democratie’. Een samenleving waarin burgers, naast politici en professionals, scheppers van instituties en voorzieningen zijn.” Dit leidt tot een compacte, slagvaardige en faciliterende overheid, een mondige, veerkrachtige samenleving, en zeggenschap van betrokkenen over de aard en inhoud van collectieve voorzieningen. ‘Compactere overheid, sterkere inwoner’

Participatie en dialoog uit: “De Kracht van Overijssel” “Burgerparticipatie, dichter bij de burger: inwoners van Overijssel nodigen we actief uit hun deskundigheid, ideeën en verwachtingen ten aanzien van opgaven die de leefomgeving van Overijsselaars direct raken en waarvoor de provincie aan de lat staat met ons te delen. Daarvoor zoeken we al dan niet samen met collega-overheden actief en eigentijds (inclusief social media) de dialoog met Overijsselaars. Deze burgerparticipatie moet met name aan de voorkant van activiteiten invulling krijgen; dat is het moment waarop de inbreng maximaal betekenis kan krijgen.”

Kortom, zowel bestuur als bevolking moeten…

Waarom? Beter beleid, meer draagvlak Sociale vitaliteit Kosten efficiency (‘het is niet mijn eigen geld…’) andere vormen van financieren (crowdfunding, coöperaties) Legitimiteit Democratie? 66% van de Nederlanders heeft genoeg van ‘democratisch geneuzel’ en wil een sterke man/vrouw (Volkskrant/VU – oktober 2013)

Participatieladder

Algemene uitgangspunten bepaal per project, per opgave, per onderwerp Doel en positie op de ‘Participatieladder/trap’ Het verwachtingsmanagement De doelgroep(en) (partners en/of inwoners) Methoden & middelen

Ook ‘professionals’ onderling Versta je hetzelfde onder ‘betrokkenheid/participatie’? Zijn je kaders/uitgangspunten gelijk? Ken je ook deze doelgroep(en) echt? Denk (ook) aan nieuwe methoden en media om te delen/inspireren/informeren (LinkedIn, ‘communities’ (Pleio), BaseCamp)

Vaak prima ‘traditionele’ participatie! Vooral bij infra-/ruimtelijke projecten: goed en zorgvuldig met veel kennis en ervaring (folders, websites, nieuwsbrieven, keukentafelgesprekken, info-avonden, inspraakrondes, focusgroepen, afstemming met belangengroepen en partners etc.) Burgerinitiatief Burgerpanel

Denken vanuit je eigen beleving

Wantrouwen en vooroordelen Top 3 van Nederland’s meest ‘onbetrouwbare’ beroepen/mensen: 1. Bankiers 2. Politici 3. Ambtenaren (bron: Motivaction, 2013)

Hoe wint ‘het establishement’ weer vertrouwen?

Doelgroepen: allemaal echte mensen… Motivaction: 8 ‘sociale milieus’ vaste normen en waarden: De traditionele burgerij De moderne burgerij Kosmopolieten Postmoderne hedonisten Nieuwe conservatieven Gemaksgeoriënteerden Opwaarts mobielen Postmaterialisten

traditionele burgerij

nieuwe conservatieven

x moderne burgerij

gemaksgeoriënteerden

opwaarts mobielen

kosmopolieten x

postmaterialisten

postmoderne hedonisten

Overijssel vs. Nederland kosmopolieten 8% NL 10% nieuwe conservatieven 6% NL 8% post- materialisten 7% NL 10% opwaarts mobielen 15% NL 13% post- moderne hedonisten 7% NL 11% gemaks- georiënteerden 12% NL 10% traditionele burgerij 18% NL 16% moderne burgerij 25% NL 22% Overijssel vs. Nederland kosmopolieten 8% NL 10% nieuwe conservatieven 6% NL 8% post- materialisten 7% NL 10% opwaarts mobielen 15% NL 13% post- moderne hedonisten 7% NL 11% gemaks- georiënteerden 12% NL 10% traditionele burgerij 18% NL 16% moderne burgerij 25% NL 22%

8 milieu’s: 4 burgerschapsstijlen

Generaties − Vooroorlogse generatie (geboren: ) − Stille generatie (geboren: ) − Protestgeneratie (geboren: ) − Verloren generatie (geboren: ) − Pragmatische generatie (geboren: ) − Grenzeloze generatie (geboren na 1980) - Generatie Z (geboren na 2000)…

Generaties

Burgerschapsstijlen tot 2030

“We hebben behoefte aan een ‘participatieve democratie’. Een samenleving waarin burgers, naast politici en professionals, scheppers van instituties en voorzieningen zijn.” Motivaction onderzoek: Over 6 jaar is 66% van burgerschapsstijlen ‘Buitenstaander’ en ‘Pragmatist’ Volkskrant/VU onderzoek oktober 2013: 66% Nederlanders heeft genoeg van ‘democratisch geneuzel’ en wil een sterke man/vrouw Dat vraagt voor ‘participatieve democratie’ een drastisch andere bestuursstijl/houding (even terug…)

‘Loslaten in vertrouwen’ (RoB, december 2012) “De ‘vitale samenleving’ bestaat al in Nederland!” “Ruimte geven aan de vitaliteit van de samenleving vraagt om een urgente en radicale paradigmashift in de functie, rol en werkwijze van de politiek, het bestuur en het ambtelijke apparaat.”

Overheidscommunicatie RoB: De klassieke leer: de overheid stuurt met geld, regels en communicatie. Vitale samenleving: Het eerste wordt schaarser Het tweede vraagt zelfbeperking Blijft over: Communicatie Dat stelt nieuwe, hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden, van bestuurders, politici,projectleiders en ambtenaren.

Bestuursstijlen Om de afstand kleiner te maken zullen politici,bestuurders en beleidsmakers meer dan nu, flexibel moeten zijn in hun rol en snel kunnen switchen van inhoud en (het controleren van het) bestuur, naar het leggen van contact met mensen. De communicatiefunctie van de politici/bestuurders wordt even belangrijk als hun controlerende/inhoudelijke functie. (Motivaction; bestuursstijlen notitie provincie Overijssel, februari 2013)

Differentiatie leiderschapsstijlen

Wat werkt wel? Actief, bescheiden en positief als gelijkwaardige meedoen in dialoog vragend luisteren vooroordelen bewust vermijden fysiek, in print en digitaal Sleutels: Innerlijke overtuiging/Passie Echtheid/Openheid Gezond verstand en vooral Samen

Social Media? Tuurlijk, maar… Onze ervaring van de afgelopen 5 jaar: Gebruik, per project/thema/kans, differentiatie in doelgroepen en een effectieve cross-mediale mix van communicatie OFFLINE (print; expliciete voorkeur: 70%) (bijv. H-A-H kranten, JIJ magazine, flyers, etc) FYSIEK (oog-in-oog, markten, bijeenkomsten) (bijv. ‘Democratie Spel’, ‘Eigen Kracht’) ONLINE (digitaal; expliciete voorkeur: 10%) (bijv. JIJ site, Social Media, BaseCamp, apps)

Resultaten JIJ & Overijssel magazine: huishoudens waardering ruim een 7, liefst als drukwerk meer en meer vàn de mensen, i.p.v. vóór de mensen JIJ & Overijssel platform:  ruim unieke bezoekers in 2014  meer dan een bezoekers sinds opening (2010) JIJ & Overijssel bijeenkomsten:  ‘JIJ Inspireert!’: meer dan ‘live’ bezoekers  10 bijeenkomsten per jaar  meer dan online kijkers (alleen de video van Rotmans al meer dan 8000!)

Resultaten (Jong) Overijssel doet mee!: jongeren per jaar steeds meer volwassenen ‘Eigen Kracht’:  25 scholen  meer dan 2000 jongeren  gemiddeld 400 bezoekers per voorstelling/exhibitie  bekendheid in 2 jaar 400 % gestegen ‘JIJ & Fotografie natuurlijk!’:  25 scholen  meer dan 1000 jongeren  gemiddeld 500 bezoekers per voorstelling/exhibitie

biedt ondersteuning in: Coaching bij strategisch ‘omdenken’ Doelgroep analyse Participatie strategie Cocreatie - en projectmanagement Cross-mediale communicatie JIJ & Overijssel platform (gratis!) Coproductie/cocreatie Pilots in de praktijk provincie Overijssel

is een bewuste houding, mentaliteit, state-of-mind, intern en extern is dynamisch, open tweerichtingsverkeer tussen de doelgroep(en) en leiding/bestuur/instituut/overheid is gebaseerd op wederzijds vertrouwen, echtheid en openheid Succesvolle participatie

“The secret of change is to focus all of your energy, not on fighting The Old, but on building The New” (Socrates)

Aanbevolen literatuur Loslaten in vertrouwen In het oog van de orkaan Society 3.0 Trendrede 2014 Easycratie Improviserende gemeenten