Hoogbegaafdheid en dyslexie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Kan de pc het remediëren overnemen?
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Hulpmiddelen.
DYSLEXIE VOORLICHTING
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Welkom.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Welkom op de informatieavond
Ouderavond 10 september 2013.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Oog voor slimme kinderen?!
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Welkom op onze open schoolavond
Op naar het VO BOVO Haaglanden Tijdpad VO op de Beets
Informatieavond groep 8
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Kwaliteitsbeleid.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Meer voorlezen, beter in taal
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Geheugen en HB Margit Horsthuis. Voorstellen  Margit Horsthuis Psycholoog, Kinder- en Jeugdpsycholoog i.o. Remedial Teacher Moeder van …..  Wie zijn.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Jitte voor de klas.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Hilde voor de klas.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Dyslexiebeleid Open Huis.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Informatieavond groep 5
Circuit en hoeken.
taal speelt een rol in alle vakken
Voorlichtingsavond Dyslexie
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Ouderinformatieavond
Profiel van een plusleerling
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

Hoogbegaafdheid en dyslexie Margit Horsthuis, Irma Tharner

Inhoud Ervaringen Irma Tharner Dyslexie en onderpresteren Herkennen: Mogelijke oorzaken late herkenning Gevolgen late herkenning Herkennen Begeleiding Overgang VO Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Dyslexie en onderpresteren Spectrum: latent – zeer ernstig Vaststellen dyslexie Cognitief profiel hb afwijkend, onderzoek Univ. Utrecht Hb: geen E of D-scores voor lezen en spelling!  ‘onderpresteren’ i.p.v. leerprobleem volgens SDN (lezen en/of spelling, ‘symptoomniveau’) volgens protocol Blomert (lezen en spelling, cognitief profiel, dubbel deficiet, E-scores Cito, hardnekkigheid) Onderzoek Utrecht: wel fonologische probl en problemen benoemsnelheid, maar sterke werkgeheugenfuncties en taalvaardigheid (o.a. woordenschat, grammatica)  compensatiemogelijkheden. Klepel onderscheidt niet zo Univ. Utrecht dysl-hb: wel zwakke fonologie, compensatie door sterke werkgeheugen, grammatica en woordenschat. Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Mogelijke oorzaken late herkenning Kindfactoren: Terugtrekken ‘boos’/clownesk gedrag Omgevingsfactoren: Protocollen dyslexie Kennis school, logopedisten Protocollen dyslexie gebaseerd op kids gemiddeld IQ Kennis school, logopedisten gebaseerd op kinderen gemiddeld IQ Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Gevolgen late herkenning Cognitief (kennishiaten, achterstanden) Sociaal emotioneel Faalangst/zelfbeeld (perfectionisme) Motivatie/werkhouding Clownesk gedrag Boze buien Reacties groepsgenoten (hogere groepen) Faalangst/zelfbeeld (perfectionisme) Motivatie/werkhouding (kan als oorzaak gezien worden!) Clownesk gedrag (compensatie, gevaar: alle aandacht naar de gedragsproblemen) Reacties groepsgenoten (hogere groepen) Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Herkennen …… Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Herkennen: kleuters Gem. presteren taalvaardigheden, overige aandachtsgebieden zeer goed: Herhalen zinnen Navertellen verhaal Snel benoemen van plaatjes Onthouden dagen van de week Analyseren en synthetiseren klanken woord en aangeven plaats klank in woord Vaak wel aantal letters kennen! Vaak wel aantal letters kennen (als ‘plaatje’, vanuit visueel geheugen) Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Herkennen groep 3 Hoge verwachting bij kleuter en omgeving leren lezen en spellen - teleurstelling Rekenen vaak wel goed Klank-tekenkoppeling wat vertraagd Moeite horen verschil u, eu, ui en woorden fopletters Werktempo gemiddeld Geen ‘andere’ fouten, maar meer en hardnekkiger fouten Geen ‘andere’ fouten, maar meer en hardnekkiger fouten (spiegelen, letter-klankrelaties) Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 23-02-2012

Herkennen na groep 3 Zwak werkgeheugen talige taken Tempo niet bij kunnen houden (teksten langer!) Slordig gaan werken Verschil schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid Spelling (methodetoetsen voldoende, Cito-toetsen zakken af) Goede rekenprestaties en vaak ook begrijpend lezen, gem./zwakke lees/spellingprestaties Moeite met leren tijdsbegrippen Vervoeging sterke werkwoorden vaak later goed leren Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Herkennen vo ‘woordjes leren’ stil lezen spelling leenwoorden en vreemde talen ‘stampen’ rijtjes/lesstof vs. schema/begrip Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Begeleiding: remedial teaching Zo snel mogelijk door lagere AVI-niveaus Spelling: regelbenadering Ondersteuning computer/spelletjes Woordidentificatiestrategieën (lettergroepen) Mindmappen/visuele uittreksels Begrijpend lezen-coaching Blind typen Lijstje spellingvalkuilen Begrijpend lezen-coaching (eigen kennis, te ‘moeilijk’ denken, vragen niet eenduidig) Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Begeleiding: compensatie Langere werktijd Groter lettertype Samen laten werken Ingesproken boeken Spelfouten negeren als spelling niet hoofddoel Spellen op de computer Geven kopie dictaat (ipv. zelf overschrijven) Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Begeleiding: compensatie Nakijken huiswerk door volwassene Steunkaarten spelling en tafels Kladpapier ivm zwakker werkgeheugen Mondeling overhoren Vo: toetsen in aparte ruimte Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Pedagogische begeleiding Uitleg over oorzaak lees- en spellingproblemen, erkennen probleem Aandacht voor faalangst (perfectionisme!) Ouders: kind accepteren zoals het is Aandacht voor sterke kanten Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Pedagogische begeleiding Didactische ontwikkeling: Alternatief lezen Letterspelletjes Aansluiten bij belangstelling kind Wisselende oefenvormen (Ralfi…) Hulp bij het leren Beperk samengestelde opdrachten Gulden middenweg oefenen-overig Handig oefenen Oefenen: prettige sfeer, duidelijke structuur, belonen inspanning, keuzeruimte Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Overgang VO Niveau aansluiten bij schooltype! (VWO, gymnasium), risico bij lager niveau schooltype Kindfactoren: motivatie, werkhouding, capaciteiten Dyslexiebeleid Studietechnieken voor automatiseren en schema’s/uittreksels Leesstrategieën Oefensoftware vreemde talen Klankspellingschrift Geheugenkaarten spellingregels vreemde talen Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014

Materialenlijst: zie site Helios Literatuur: Uitgaven vo Masterplan dyslexie Nederland Handboek hoogbegaafdheid Eleonoor van Gerven (hoofdstuk Alja de Bruin) Dyslexie en moderne vreemde talen Conferenties: SDN Lexima Balans Materialenlijst: zie site Helios Workshop hoogbegaafdheid-dyslexie 21-10-2014