Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Meten met Maten.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
H1 Basis Rekenvaardigheden
Rekenen Cito M5 oefenen.
Omzet.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
3 mavo Betekenis van dit percentage bespreken..
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
REKENEN.
Rekenen en ICT.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
2.1 Procenten en promillages
Vraag 28 Verzamel eerst de gegevens: P = 80 W t = 8,5 minuut = 8,5 x 60 = 470 seconden m = 200 gram water c = 4,2 J/g.°C ∆T = 37 – 7 = 30 °C Maak eventueel.
De schaal Hoe bereken je die?.
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Goedemorgen.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Rekenen 10 januari.
De bordjes methode 8 x a Het bordje
Berekening middel en water
Meten is weten ( in rekenonderwijs ) Etalageconferentie “Over rekenen gesproken”
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Een serious game voor rekenen op het MBO
1.2 Binnenkomst Nakijken herhaling 1.1 Uitleg 1.2 Lezen 1.2
Rekenen 17 januari.
§1.1 Wat voor een inkomen heb je?
NU ENGELS.
Hoofdstuk 5.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Mijn opleidingsbeeld.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Vraag 1: Het aantal inwoners van Obelin is in zes jaar van naar een kwart miljoen gestegen. Hoeveel inwoners zijn er in die zes jaar bijgekomen?
Presentatie titel Kennisbasis Rekenen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Kennisbasis Rekenen Domein 2: Verhoudingen, Procenten, Breuken en Kommagetallen Workshop 1 Rotterdam, september.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Welkom bij Veehouderij melkvee pluimvee varkens
Bijeenkomst September 2015
Aanleggen bestrating Niveau 1 en 2 Wedeo.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Toepassingen 5L week 28: ‘Reizen in de ruimte’
2.4 Breuken vermenigvuldigen en delen Delen door een breuk
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Rekenen met verhoudingen
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Breuken optellen en aftrekken
Rekenen met verhoudingen
Transcript van de presentatie:

Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst

Bernard van der Lugt Docent Groenhorst Arnhem o.a. rekenen Lid projectgroep taal en rekenen

Wat doen we vandaag? Iets over Groenhorst en rekenen en taal Wat is de MBOX? Wat doen we er mee? Wat vind je er in?

Groenhorst 7 MBO locatie Almere, (Maartensdijk), Dronten, Emmeloord, Nijkerk, Barneveld, Ede, en Velp

Implementatie T&R projectgroep werkgroepen (keuze methode, differentiatie, RT,) taal en rekenregisseurs

Rekenregisseurs op locatie verantwoordelijk voor rekenen implementatie op de locatie, methode uitleggen, voorlichting, hulp bij lessen, helpdesk voor collega’s en daarnaast…….

Bijeenkomsten in Ede met de 7 andere rekenregisseurs : - workshops,(Deviant, integratie, differentiatie, dyscalculie etc) -uitwisseling van ervaringen en ……………….

hier is het idee van de MBOX ontstaan: een digitale doos met praktijkvoorbeelden

Wat doen we er mee? Uitwisselen van voorbeelden rekenen geïntergreerd via intranet

Wat vind je hier in? Enkele voorbeelden: Rekenopgaven niveau 2 dier - breuken en procenten Rekenopgaven kruisingsschema’s in de biologie procenten Opgave verharding in een tuin Rekenen plantenteelt maten en procenten

DIER NIVEAU 2 Rekenopgaven Dier Het begrip verhoudingen met de breuken en procenten is lastig voor de niveau 2 deelnemers dier. Wanneer leerlingen hier in de praktijk mee aan de slag moeten en daadwerkelijk moeten toepassen heeft het een groter effect dan met het rekenboek in het klaslokaal. Bij de opgeven dienen de verschillende attributen aanwezig te zijn. Dat kost wat voorbereiding.

Opdracht 6 Je moet een emmer vullen met 9 liter water. Je hebt een maat beker waar een halve liter in kan. Hoeveel keer moet je de maatbeker vullen om de emmer met 9 liter water gevuld te krijgen? De volgende dag vind je een grotere maatbeker. Hierin gaat ¾ liter water. Hoeveel keer moet je de maatbeker vullen om 9 liter in de emmer te krijgen?

Kruisingsschema’s in de biologie Doel: uitleg voor de docent en de student over het omrekenen van de uitkomst van een kruisingschema naar procenten/ verhoudingen. Te gebruiken als extra informatie cq. naslagwerk met tips, voorbeelden. Voor zowel docent als student. Geschreven voor 1 ste jaars niveau 4 leerlingen

Dus totaal 4 combinaties,dit is 100% Dan is 1 combinatie  100% ÷ 4 = 25% Dan is AA dat maar 1 keer van de 4 combinaties voorkomt. Dat is ¼ of 25% Hetzelfde geldt voor de combinatie aa die ook 1 keer voorkomt. Dat is ook ¼ of 25% De combinatie Aa komt 2 keer van de 4 combinaties voor. Dat is dan 2 keer 25% = 50%

Opdracht verharding aanbrengen in een tuin BOL/BBL, leerjaar 2, opleiding: groenvoorziening niveau 2 Gegevens Een hovenier moet voor een opdrachtgever een terras aanleggen van 14 m² Volgens het bestek wordt er gestraat op een zandbed van 20 cm De klinker die wordt gebruikt heeft een maat van 0,20x 0,10 Het zand kost € 30,- per m³. De stenen kosten € 0,30 per stuk. Bereken het volgende: -Hoeveel zand heeft de hovenier nodig? Neem 10% meer voor uitlevering -Hoeveel stenen heeft de hovenier nodig? Neem 5% meer voor breukverlies.

Vragen -Hoeveel kost het zand? -Hoeveel kosten de stenen ? -Hoeveel arbeid is er per onderdeel nodig? Tel alles bij elkaar op -Wat kost de totale arbeid? -Bereken nu het totaal bedrag. -Bereken vervolgens de BTW 19% over dit bedrag? -Hoeveel is de klant uiteindelijk kwijt voor zijn terras?

Opdracht: 1 Je moet op 6 ha 80 kg/ha fosfaat strooien. Je moet gebruik maken van de meststof tripelsuperfosfaat. Deze bevat 45% fosfaat. Hoeveel moet je strooien? Tip: ga er van uit, dat de meststof 50% fosfaat bevat, dat is precies de helft. Als je dan 100 kg meststof strooit, dan strooi je 50% x100 = 50 kg fosfaat. Stel je moet 100 kg fosfaat strooien, dan moet je 100 : 50 x 100 kg = 2 x 100 kg = 200 kg meststof strooien. Hoeveel kg meststof moet je dan strooien, als er a200 kg fosfaat gestrooid moet worden? b500 kg fosfaat gestrooid moet worden? cJe moest op 6 ha 80 kg/ha fosfaat strooien. Dat is in totaal ____kg Hoeveel kg meststof (zie vraag A en B) moet je dan strooien? dje ziet, dat je bovenstaande getallen steeds met 2 moet vermenigvuldigen, omdat 100 : 50 = 2

Vragen, opmerkingen