Van wens naar window Een instellingsbreed model van mobility window aan de UGent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
KHLeuven TOEWIJZINGSPROCEDURE Erasmusbeurzen Een “good practice” ? Erasmusdag, 23 mei 2013.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Welkom.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
Ontwikkeling en evaluatie van vaste pakketten van OPO’s voor uitgaande Erasmus+ studenten ter kwaliteitsbewaking van het gevolgde onderwijs Structurele.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Internationalisation – Quality Assurance Ghent University Directie onderwijsaangelegenheden Afdeling onderwijskwaliteitszorg UGent 28 november 2012.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
“If less is more, how you’re keeping score?”* *Eddie Vedder - Society.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Leraar, school en opleiding
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
LEO – Local exchange officer
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Where innovation starts Exchange in de bachelor invulling keuzeruimte, generatie 2013 Tanja Krijgh, studieadviseur Suzanne Jacobs, onderwijscoördinator.
Van actie naar interactie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
INTERNATIONALE MOBILITEIT: OOK VOOR STUDENTEN MET EEN BEPERKING 1 innovatiefcreatiefondernemend ROL HOWEST INTERNATIONAL OFFICE INZAKE INTERNATIONALE MOBILITEIT.
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
11 oktober 2016 Studeren in het buitenland Erasmus+ programma Mogelijkheden buiten Europa.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Dienst Onderwijsprocessen en -organisatie
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Jannes Huisman Senior coach
Radboud Beyond Borders 2018
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
KOM NAAR DE INFOSESSIE OVER INTERNATIONALE STUDENTENUITWISSELINGEN
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Van wens naar window Een instellingsbreed model van mobility window aan de UGent

Inleiding Voorgeschiedenis Ambitie Realiteit Een “UGent model” De randvoorwaarden…

Voorgeschiedenis UGent één van de koplopers inzake uitgaande studentenmobiliteit Sterk binnen Erasmusprogramma Momenteel ongeveer 20% uitgaande mobiliteit onder afgestudeerden

Ambitie 2020: 25% Uitgaande mobiliteit –Meer mobiliteit –Betere mobiliteit –Meer gevaloriseerde mobiliteit  Structureel verankeren van mobiliteit in het curriculum –Verlaagt drempels –Verhoogt kwaliteit

Ambitie Bron: analyse Epos-enquête UGent studenten Volgende elementen deden je twijfelen over je deelname aan het Erasmusprogramma:

Realiteit Veel initiatieven en gradaties van verankering Traditionele exchange mobiliteit (Erasmus bvb) Internationaal keuzevak Minor/Major Buitenland Buitenlandse stage Buitenland semester Double degreeJoint degree Streven: 1 UGent model voor nieuwe initiatieven

Een UGent model Waarom een model? –Dienstverlening naar opleidingen –Verlagen drempel tot invoeren –Transparantie naar student –Kwaliteitsgarantie Model = geen keurslijf –Nood aan flexibiliteit –Aard en vorm van opleiding cruciaal  Taylor made approach

Een UGent model Van wens naar model? Afdeling Internationale Betrekkingen Afdeling Onderwijskwaliteitszorg Afdeling Studentenadministratie en Studieprogramma’s

Een UGent model Afdeling Studentenadministratie en Studieprogramma’s Bezorgdheid om praktische implementatie –Bij inbouw in curriculum –Bij ingeven vakken Nood aan standaardisering (bvb. terminologie) Ondersteuning bij curriculumwijziging –Proactief: in Vademecum –Gradueel: op vraag van opleiding Aanleveren model en studiefiche

Een UGent model Afdeling Onderwijskwaliteitszorg Bezorgdheid om kwaliteit –Compentiematrix? –Coherentie in programma? –Mobiele - niet-mobiele studenten? Nood aan onderbouwde keuzes Verwijzing naar interculturele competenties Passen in visie van opleiding Aandacht voor thuisblijvers

Een UGent model Afdeling Internationale Betrekkingen Nood aan duidelijke communicatie naar studenten Gemakkelijk implementeerbaar Structurele inbedding in werking afdelingen Duidelijk zichtbaar in curriculum

Een UGent model Begeleiding inzake structuur: Afd. Studentenadministratie en studieprogramma's Begeleiding inzake kwaliteitszorg: Afd. Onderwijskwaliteitszorg Begeleiding inzake internationale aspecten: Afd. Internationale Betrekkingen

Een UGent model MAAR een model en begeleiding bij implementatie is slechtst 1 e stap…

De randvoorwaarden voor succes… Wederkerigheid Leave no student behind… Partnermanagement Financiële ondersteuning Sensibilisering betrokken medewerkers

De randvoorwaarden voor succes… Wederkerigheid  Zelf doen wat we van partner vragen (cf. principe van de uitwisseling)  Engelstalig aanbod (‘exchange programmes’)  structureel en voldoende groot  organisatorisch geclusterd (in eenzelfde semester)  inhoudelijk geclusterd  Uitbreiding Engelstalig aanbod ~ decretale ruimte

De randvoorwaarden voor succes… Leave no student behind!  Geen restjes voor de restjes…  Een inhoudelijk sterk aanbod voor thuisblijvers  Met focus op interculturele/internationale competenties  Linken Mobility Windows & Exchange Programmes  Engelstalige vakken voor inkomende studenten en thuisblijvers  Opzetten van echte international classroom  nood aan structuur- en mentaliteitsverandering

De randvoorwaarden voor succes… Partnermanagement  Duurzame communicatie met partners  Keuzes inhoudelijk motiveren  Tijdige communicatie over wijzigingen in aanbod  Goede afspraken i.v.m. administratie  Afstemmen aanbod (complementariteit)  ‘Partner pooling’ => gezamenlijk programma

De randvoorwaarden voor succes… Financiële ondersteuning voor studenten  Toename aantal uitgaande studenten  Volgen financiële middelen?  Binnen Europa/buiten Europa? voor betrokken opleiding  Op zoek gaan naar meer structurele middelen  Studenten informeren over alle beursmogelijkheden (NIMBUS)

De randvoorwaarden voor succes… Financiële ondersteuning Bron: analyse Epos-enquête UGent studenten Zou je ook zonder Erasmustoelage vertrokken zijn?

De randvoorwaarden voor succes… Sensibiliseren betrokken medewerkers Uitwisselingscoördinatoren  Van zeer flexibel naar meer gestructureerd  Inhoudelijke screening aanbod partner Niet-internationaliseringsmedewerkers  Kwaliteitcel onderwijs  Facultaire studentenadministratie  Informeren, begeleiden en vormen!

Tot slot “ Internationalization is not a goal in itself: it’s a means to an end. It’s an instrument to achieve something. It’s not good just because it is international. Instead of looking at internationalization as its own end, universities should focus on the way they contribute to improving teaching, learning, research, innovation and civic engagement” Uwe Brandenburg

Tot slot “ A mobility window is not a goal in itself: it’s a means to an end. It’s an instrument to achieve something. It’s not good just because it is a window. Instead of looking at mobility windows as its own end, universities should focus on the way they contribute to improving teaching, learning, research, innovation and civic engagement” Vrij naar Uwe Brandenburg

Contact Joke Claeys Gijs Coucke Nele Goethals Paul Leys Thijs Verbeurgt Marleen Vereecken Directie Onderwijsaangelegheden Universiteit Gent Sint-Pietersnieuwstraat Ghent