Vak: Marketing Docent: Anja Lorié
KENNISMAKEN
KENISMAKEN Iedereen stelt zich kort voor: Naam Talenten Met wie zou je 1uur in een lift opgesloten willen worden en waarom?
REGELS Je bent op tijd; de deur gaat 5 minuten na aanvang van de les dicht. (Bij een blokuur ben je het 2e uur welkom.) Je hebt je boek/schrift/pen bij je; zonder deze spullen ben je niet welkom Als je elke les je spullen op orde hebt, krijg je bij je toets 0,5 punt cadeau Geen eten in de klas Geen drinken in de klas; flesje water mag Telefoon is opgeborgen We hebben respect voor elkaar!
MARKETING WAT IS MARKETING?
MARKETING
MARKETING AGENDA 2014 – 2015 PERIODE A PERIODE B PERIODE C Periode D Introductie Marketing Hoofdstuk 1 & 2 Marketingoriëntatie PERIODE B Hoofdstuk 9 & 10 & 11Marketingoriëntatie PERIODE C Kerntaak 1 & Hoofdstuk 12 Marketingoriëntatie Periode D
HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied
HOOFDSTUK 1; MARKETING Marketing bestudeert het gedrag van afnemers en stelt daarbij hun behoeften centraal. De functie van Marketing is om op winstgevende wijze de wensen en behoeften van de afnemers te bevredigen.
HOOFDSTUK 1; MARKETING COCA-COLA CASE
HOOFDSTUK 1; MARKETING Op welke manier(en) past Coca Cola het Marketingprincipe toe? Denken; alleen, 5 minuten Delen; met je buurman/vrouw, 5 minuten Uitwisselen in de klas; 15 minuten
COCA-COLA CASE Op welke behoefte(n) speelt Coca-Cola in? Delen is het nieuwe nemen Het delen van leuke/mooie momenten samen We leven in een wereld waar we bijzondere, gekke, gewone momenten/belevenissen willen delen met elkaar
COCA-COLA CASE Share a coke! Deel een selfie van jou en je flesje Coke Deel virtuele Coca-cola Je kunt een gepersonaliseerd glazen flesje bestellen en, indien gewenst, rechtstreeks naar een vriend of familie laten sturen om zo een Coca-Cola te delen.
COCA-COLA CASE
COCA-COLA CASE Waar zie je nog meer dat we deze behoefte van delen hebben? Facebook Instagram Twitter Snapchat
HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied
WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A
HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen
HOOFDSTUK 1; MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie
HOOFDSTUK 1; MARKETING Productieoriëntatie Zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kosten Intern gericht Efficient productieproces Verkopersmarkt
HOOFDSTUK 1 MARKETING Productoriëntatie Consument koopt alleen die producten die het meeste waar voor hun geld bieden Meer concurrentie Kwaliteit belangrijker Intern gericht
HOOFDSTUK 1 MARKETING Verkooporiëntatie Overvloed aan producten Onderneming moet meer moeite doen om zijn producten te verkopen Kopersmarkt Aandacht op verhogen en de effectiviteit van de verkoop Reclame en omvangrijk verkoopapparaat werd belangrijker
HOOFDSTUK 1 MARKETING Marketingoriëntatie De onderneming richt zich meer op de markt. Wensen en verlangens van afnemers staan centraal Extern gericht Marktonderzoek
HOOFDSTUK 1 MARKETING Maatschappelijke oriëntatie Onderneming houdt zich ook bezig met de belangen van de maatschappij Maatschappelijk verantwoord ondernemen Bescherming van het milieu
HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT BEDENK VAN ELKE MARKTBENADERINGSMETHODE EEN VOORBEELD HOE ALLEEN TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT BESPREEK DE VOORBEELDEN VAN DE MARKTBENADERINGSMETHODE EN KIES ER EEN UIT HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
HOOFDSTUK 1 MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie
HOOFDSTUK 1 MARKETING MARKETINGMIX
HOOFDSTUK 1 MARKETING PRODUCT: Productmix Fysieke tastbare product Verpakking Garantie Service Merk Assortiment kwaliteit
HOOFDSTUK 1 MARKETING PRIJS Waarin verschilt de prijs ten opzichte van de andere marketingmixinstrumenten? “De Prijs is het enige Marketingmixinstrument dat geen geld kost maar juist geld oplevert.”
HOOFDSTUK 1 MARKETING Prijs vaststellen Kostengeoriënteerde prijsstelling Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling Vraaggeoriënteerde prijstelling
distributiebeleid HOOFDSTUK 1 MARKETING PLAATS De plaats heeft betrekking op de wijze waarop de ondernemer de producten in de richting van de consument wil distribueren. distributiebeleid
HOOFDSTUK 1 MARKETING DISTRIBUTIEBELEID
HOOFDSTUK 1 MARKETING PROMOTIE; Promotiemix Reclame Sales promotion Public relations Persoonlijke verkoop Sponsoring
HOOFDSTUK 1 MARKETING De drie R’s Reputatie Relatie Ruil Eerst een Reputatie opbouwen, die leidt tot opbouwen van Relaties en uiteindelijk Ruil.
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT STARBUCKS De marketingstrategie van Starbucks bestaat uit het positioneren van de Starbucks winkels als een derde vaste plaats waar mensen vertoeven naast thuis en werk.
HOOFDSTUK MARKETING OPDRACHT STARBUCKS WAT VERNIEUW DE MARKETINGMIX VOOR STARBUCKS HOE MET ZIJN VIEREN HULP BOEK EN AANTEKENINGEN TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WIJ KLASSIKAAL
HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen
WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A
HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN: Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn
HOOFDSTUK 1 MARKETING OMGEVINGSFACTOREN Interne omgevingsfactoren Externe omgevingsfactoren
HOOFDSTUK 1 MARKETING Interne omgevingsfactoren: Binnen het bedrijf; micro-omgeving Het zijn beheersbare factoren; dat wil zeggen dat we daar zelf invloed op kunnen uitoefenen
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT INTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN HET BEDRIJF EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
HOOFDSTUK 1 MARKETING INTERNE OMGEVINGSFACTOREN Productiecapaciteit Financiering Marketingmix Personeel
HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Buiten het bedrijf NIET beheersbare omgevingsfactoren Meso-omgeving; vanuit de markt of branche (bedrijfstak) Macro-omgeving; vanuit de maatschappij
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT EXTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MARKT (MESO-OMGEVING) EEN ROL? WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MAATSCHAPPIJ (MACRO-OMGEVING) EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 10 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Meso-omgeving: Toeleveranciers Concurrentie De tussenhandel De consument De media Brancheorganisaties De Kamer van Koophandel De overheid Actiegroepen Belangenorganisaties Publieke opinie
HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Macro-omgeving: Economische omgevingsfactoren Demografische omgevingsfactoren Politiek-juridische omgevingsfactoren Sociaal-culturele omgevingsfactoren Technologische omgevingsfactoren Maatschappelijke omgevingsfactoren
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT OMGEVINGSFACTOREN WAT ONTWIKKEL EEN MOODBOARD MET FOTO’S DIE DE MESO- EN MACRO-OMGEVING IN KAART BRENGEN HOE IN GROEPJES VAN VIER TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN: Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn
HOOFDSTUK 1 MARKETING
HOOFDSTUK 1 MARKETING SPELREGELS INDIVIUDEEL SPEL GEEN HULPMIDDELEN GEEN OVERLEG SPELBEDERF IS DISKWALIFICATIE
Vraag 1………..1 punt Wat staat er in het marketingconcept centraal? A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen
Vraag 2……..2 punten Klopt de volgende stelling? De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee
Vraag 3……………2 punten Bedrijf X wil 50.000 euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen,dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie
Vraag 4……………2 punten Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix? A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert.
Vraag 5……….2 punten Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie
Vraag 6………….2 punten Zet het 3R model in de juiste volgorde. A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie
Vraag 7…………2 punten Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie
Vraag 8………….1 PUNT Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen
Vraag 9………….3 punten Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd? A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving
Vraag 10…………..3 punten Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring
Vraag 1………..1 punt ANTWOORD: C Wat staat er in het marketingconcept centraal? A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen ANTWOORD: C
Vraag 2……..2 punten ANTWOORD: A Klopt de volgende stelling? De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee ANTWOORD: A
Vraag 3……………2 punten ANTWOORD: C Bedrijf X wil 50.000 euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen en deze doelgroep te laten weten dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie ANTWOORD: C
Vraag 4……………2 punten ANTWOORD: D Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix? A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert. ANTWOORD: D
Vraag 5……….2 punten ANTWOORD: A Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: A
Vraag 6………….2 punten ANWTOORD: B Zet het 3R model in de juiste volgorde. A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie ANWTOORD: B
Vraag 7…………2 punten ANTWOORD: B Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: B
Vraag 8………….1 PUNT ANTWOORD: C Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen ANTWOORD: C
Vraag 9………….3 punten ANTWOORD: A Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd? omgeving? A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving ANTWOORD: A
Vraag 10…………..3 punten ANTWOORD: D Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring ANTWOORD: D