Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Inleiding in de Marketing
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Ondernemen(d) in het onderwijs
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Fase 1 Ken de (detail)handel
International Business Adviser
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Midden in de wereld:.
Visie & Strategie.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Marketing 5 havo.
Iedereen gebruikt social media.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Verschillende rollen en stijlen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Dienstenmarketing Week 4.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Midden in de wereld:.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Welkom Havo 5..
Indeling van hoofdstuk 2
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Verkoopt en handelt verkoop af
Internationale handel
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Ontwikkelingen in de recreatie
International Business Practice
Transcript van de presentatie:

Vak: Marketing Docent: Anja Lorié

KENNISMAKEN

KENISMAKEN Iedereen stelt zich kort voor: Naam Talenten Met wie zou je 1uur in een lift opgesloten willen worden en waarom?

REGELS Je bent op tijd; de deur gaat 5 minuten na aanvang van de les dicht. (Bij een blokuur ben je het 2e uur welkom.) Je hebt je boek/schrift/pen bij je; zonder deze spullen ben je niet welkom Als je elke les je spullen op orde hebt, krijg je bij je toets 0,5 punt cadeau Geen eten in de klas Geen drinken in de klas; flesje water mag Telefoon is opgeborgen We hebben respect voor elkaar!

MARKETING WAT IS MARKETING?

MARKETING

MARKETING AGENDA 2014 – 2015 PERIODE A PERIODE B PERIODE C Periode D Introductie Marketing Hoofdstuk 1 & 2 Marketingoriëntatie PERIODE B Hoofdstuk 9 & 10 & 11Marketingoriëntatie PERIODE C Kerntaak 1 & Hoofdstuk 12 Marketingoriëntatie Periode D

HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied

HOOFDSTUK 1; MARKETING Marketing bestudeert het gedrag van afnemers en stelt daarbij hun behoeften centraal. De functie van Marketing is om op winstgevende wijze de wensen en behoeften van de afnemers te bevredigen.

HOOFDSTUK 1; MARKETING COCA-COLA CASE

HOOFDSTUK 1; MARKETING Op welke manier(en) past Coca Cola het Marketingprincipe toe? Denken; alleen, 5 minuten Delen; met je buurman/vrouw, 5 minuten Uitwisselen in de klas; 15 minuten

COCA-COLA CASE Op welke behoefte(n) speelt Coca-Cola in? Delen is het nieuwe nemen Het delen van leuke/mooie momenten samen We leven in een wereld waar we bijzondere, gekke, gewone momenten/belevenissen willen delen met elkaar

COCA-COLA CASE Share a coke! Deel een selfie van jou en je flesje Coke Deel virtuele Coca-cola Je kunt een gepersonaliseerd glazen flesje bestellen en, indien gewenst, rechtstreeks naar een vriend of familie laten sturen om zo een Coca-Cola te delen.

COCA-COLA CASE

COCA-COLA CASE Waar zie je nog meer dat we deze behoefte van delen hebben? Facebook Instagram Twitter Snapchat

HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied

WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A

HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen

HOOFDSTUK 1; MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie

HOOFDSTUK 1; MARKETING Productieoriëntatie Zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kosten Intern gericht Efficient productieproces Verkopersmarkt

HOOFDSTUK 1 MARKETING Productoriëntatie Consument koopt alleen die producten die het meeste waar voor hun geld bieden Meer concurrentie Kwaliteit belangrijker Intern gericht

HOOFDSTUK 1 MARKETING Verkooporiëntatie Overvloed aan producten Onderneming moet meer moeite doen om zijn producten te verkopen Kopersmarkt Aandacht op verhogen en de effectiviteit van de verkoop Reclame en omvangrijk verkoopapparaat werd belangrijker

HOOFDSTUK 1 MARKETING Marketingoriëntatie De onderneming richt zich meer op de markt. Wensen en verlangens van afnemers staan centraal Extern gericht Marktonderzoek

HOOFDSTUK 1 MARKETING Maatschappelijke oriëntatie Onderneming houdt zich ook bezig met de belangen van de maatschappij Maatschappelijk verantwoord ondernemen Bescherming van het milieu

HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT BEDENK VAN ELKE MARKTBENADERINGSMETHODE EEN VOORBEELD HOE ALLEEN TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT BESPREEK DE VOORBEELDEN VAN DE MARKTBENADERINGSMETHODE EN KIES ER EEN UIT HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

HOOFDSTUK 1 MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie

HOOFDSTUK 1 MARKETING MARKETINGMIX

HOOFDSTUK 1 MARKETING PRODUCT: Productmix Fysieke tastbare product Verpakking Garantie Service Merk Assortiment kwaliteit

HOOFDSTUK 1 MARKETING PRIJS Waarin verschilt de prijs ten opzichte van de andere marketingmixinstrumenten? “De Prijs is het enige Marketingmixinstrument dat geen geld kost maar juist geld oplevert.”

HOOFDSTUK 1 MARKETING Prijs vaststellen Kostengeoriënteerde prijsstelling Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling Vraaggeoriënteerde prijstelling

distributiebeleid HOOFDSTUK 1 MARKETING PLAATS De plaats heeft betrekking op de wijze waarop de ondernemer de producten in de richting van de consument wil distribueren. distributiebeleid

HOOFDSTUK 1 MARKETING DISTRIBUTIEBELEID

HOOFDSTUK 1 MARKETING PROMOTIE; Promotiemix Reclame Sales promotion Public relations Persoonlijke verkoop Sponsoring

HOOFDSTUK 1 MARKETING De drie R’s Reputatie Relatie Ruil Eerst een Reputatie opbouwen, die leidt tot opbouwen van Relaties en uiteindelijk Ruil.

HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT STARBUCKS De marketingstrategie van Starbucks bestaat uit het positioneren van de Starbucks winkels als een derde vaste plaats waar mensen vertoeven naast thuis en werk.

HOOFDSTUK MARKETING OPDRACHT STARBUCKS WAT VERNIEUW DE MARKETINGMIX VOOR STARBUCKS HOE MET ZIJN VIEREN HULP BOEK EN AANTEKENINGEN TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WIJ KLASSIKAAL

HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen

WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A

HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN: Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn

HOOFDSTUK 1 MARKETING OMGEVINGSFACTOREN Interne omgevingsfactoren Externe omgevingsfactoren

HOOFDSTUK 1 MARKETING Interne omgevingsfactoren: Binnen het bedrijf; micro-omgeving Het zijn beheersbare factoren; dat wil zeggen dat we daar zelf invloed op kunnen uitoefenen

HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT INTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN HET BEDRIJF EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

HOOFDSTUK 1 MARKETING INTERNE OMGEVINGSFACTOREN Productiecapaciteit Financiering Marketingmix Personeel

HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Buiten het bedrijf NIET beheersbare omgevingsfactoren Meso-omgeving; vanuit de markt of branche (bedrijfstak) Macro-omgeving; vanuit de maatschappij

HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT EXTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MARKT (MESO-OMGEVING) EEN ROL? WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MAATSCHAPPIJ (MACRO-OMGEVING) EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 10 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Meso-omgeving: Toeleveranciers Concurrentie De tussenhandel De consument De media Brancheorganisaties De Kamer van Koophandel De overheid Actiegroepen Belangenorganisaties Publieke opinie

HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Macro-omgeving: Economische omgevingsfactoren Demografische omgevingsfactoren Politiek-juridische omgevingsfactoren Sociaal-culturele omgevingsfactoren Technologische omgevingsfactoren Maatschappelijke omgevingsfactoren

HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT OMGEVINGSFACTOREN WAT ONTWIKKEL EEN MOODBOARD MET FOTO’S DIE DE MESO- EN MACRO-OMGEVING IN KAART BRENGEN HOE IN GROEPJES VAN VIER TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN: Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn

HOOFDSTUK 1 MARKETING

HOOFDSTUK 1 MARKETING SPELREGELS INDIVIUDEEL SPEL GEEN HULPMIDDELEN GEEN OVERLEG SPELBEDERF IS DISKWALIFICATIE

Vraag 1………..1 punt Wat staat er in het marketingconcept centraal? A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen

Vraag 2……..2 punten Klopt de volgende stelling? De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee

Vraag 3……………2 punten Bedrijf X wil 50.000 euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen,dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie

Vraag 4……………2 punten Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix? A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert.

Vraag 5……….2 punten Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie

Vraag 6………….2 punten Zet het 3R model in de juiste volgorde. A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie

Vraag 7…………2 punten Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie

Vraag 8………….1 PUNT Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen

Vraag 9………….3 punten Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd? A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving

Vraag 10…………..3 punten Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring

Vraag 1………..1 punt ANTWOORD: C Wat staat er in het marketingconcept centraal? A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen ANTWOORD: C

Vraag 2……..2 punten ANTWOORD: A Klopt de volgende stelling? De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee ANTWOORD: A

Vraag 3……………2 punten ANTWOORD: C Bedrijf X wil 50.000 euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen en deze doelgroep te laten weten dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie ANTWOORD: C

Vraag 4……………2 punten ANTWOORD: D Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix? A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert. ANTWOORD: D

Vraag 5……….2 punten ANTWOORD: A Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: A

Vraag 6………….2 punten ANWTOORD: B Zet het 3R model in de juiste volgorde. A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie ANWTOORD: B

Vraag 7…………2 punten ANTWOORD: B Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: B

Vraag 8………….1 PUNT ANTWOORD: C Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen ANTWOORD: C

Vraag 9………….3 punten ANTWOORD: A Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd? omgeving? A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving ANTWOORD: A

Vraag 10…………..3 punten ANTWOORD: D Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring ANTWOORD: D