Vrijwilligers aantrekken Bouwstenen voor vrijwilligerswerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Welkom in de samenkomst
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Uitvoeringsplan november 2012.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Naar het Jaareinde toe
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Onderwijsconferentie
1.Rom.3:22vanin 2.Rom.3:26vanin 3.Gal.2:16 (2x)vanin 4.Gal.2:20vanin 5.Gal.3:22vanin 6.Ef.3:12 aanin 7.Filp.3:9vanin St.Vert.NBG “geloof VAN” Christus.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Missie, visie, strategie & jaarplan
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Aantrekken en behouden van vrijwilligers

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
aangename ont - moeting
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Inbound Marketing Plan
Sketchup 2014 Les 9.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
ZijActief Koningslust
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
#EBJ16.
Mensen verzetten bergen Over goesting in Vrijwilligerswerk
Transcript van de presentatie:

Vrijwilligers aantrekken Bouwstenen voor vrijwilligerswerk Provincie West-Vlaanderen Steunpunt vrijwilligerswerk 13 oktober 2014 Brugge

De hogere wiskunde Vlaamse V.W. X uur/week ________ = uur/week binnen Vl. 6.251.983 inwoners Vl. Gewest = 1u. per week/inwoner www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Anderzijds 70.000 www.vrijwilligerswerkwerkt.be

De markt www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Aantrekkingskracht voor vrijwilligers Marktwaarde verkoper etalage product www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Werken met vrijwilligers anno 2014 Een optimale ondersteuning van de vrijwilliger; een vrijwilligersbeleid. Werken aan de permanente motivatie van de vrijwilliger anno 2014. Vrijwilligers situationeel (durven) leiden. www.vrijwilligerswerkwerkt.be

De vrijwilliger anno 2014 ? www.vrijwilligerswerkwerkt.be

kritisch het koud buffet engagement Versplinterd kortdurend bewuste keuze win-win niet zuilgebonden afgebakend eerder vrijwilliger dan bestuurder niet meer rond de kerktoren Individualistisch kritisch het koud buffet engagement www.vrijwilligerswerkwerkt.be

De hedendaagse vrijwilliger Vrijwillige inzet is een biografisch project timmeren aan eigen weg vs. het “nest” als bepalende factor Specifiek engagement langdurig en integraal vs. beperkt en duidelijke afgebakend Combinatie inzet met persoonlijke return solidariteit vs solidair individualisme Nomadisch engagement meegaand vs kritisch en kieskeurig Pragmatische ingesteldheid idealisme vs tastbare/haalbare doeleinden www.vrijwilligerswerkwerkt.be

De trends Op Maat www.vrijwilligerswerkwerkt.be Flexibiliteit Motivatie www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Monolitische vw Plurale vw www.vrijwilligerswerkwerkt.be

50 70 30 www.vrijwilligerswerkwerkt.be

www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Beschrijf de ideale vrijwilliger. rekruteren Beschrijf de ideale vrijwilliger. Hoe trek je die ideale vrijwilliger aan? www.vrijwilligerswerkwerkt.be

rekruteren Welke taken kunnen vrijwilligers opnemen om de kwaliteit van onze dienstverlening te verhogen? Welke taken mogen vrijwilligers zeker (of voorlopig) niet opnemen? Welke competenties moeten vrijwilligers hebben? www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Functieprofielen / competentieprofielen www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Voor welke taken zoeken we iemand? Wie zoeken we? rekruteren Voor welke taken zoeken we iemand? Wie zoeken we? Wordt er geselecteerd? - vaardigheden - attitude - kennis Waar vinden we de mensen die we zoeken? Op welke manier springen wij eruit? vorm & inhoud www.vrijwilligerswerkwerkt.be

www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Jef Staes https://www.youtube.com/watch?v=ts7v7fYUNDM www.vrijwilligerswerkwerkt.be

De types vrijwilliger De evenement vrijwilliger: deze kan je aanspreken voor een specifiek initiatief De taak vrijwilliger: deze kan op jaarbasis af en toe aangesproken worden om specifieke taken op te nemen De multi vrijwilliger: deze wordt geregeld aangesproken om diverse taken binnen de vereniging op te nemen De trekker: deze denkt mee na over de uitvoering en de invulling van de taken binnen de vereniging De bestuurder: voelt zich mee verantwoordelijk voor de vereniging www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Evenement Taak Multi Trekker Bestuur www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Taakloyaliteit Organisatie loyaliteit www.vrijwilligerswerkwerkt.be

De regel van 3 Mensen komen graag terug wanneer ze: zelf hun engagement mogen bepalen zich kunnen engageren in een aangename en positieve context persoonlijk gewaardeerd worden voor hun engagement www.vrijwilligerswerkwerkt.be

De bril van de gerekruteerde rekruteren De bril van de gerekruteerde Een vrijwilliger voelt zich aangesproken wanneer: De vw weet wat je vraagt De vw weet wat je biedt De vw weet waar hij terecht kan De vw weet dat je appel op hem doet De vw het taalgebruik begrijpt De vw voldoende zinvolle info ontvangt Hij zich niet meteen gebonden voelt www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Een Vlaming dient 3 x aangesproken te worden vooraleer hij “Ja” zegt. rekruteren Een Vlaming dient 3 x aangesproken te worden vooraleer hij “Ja” zegt. Vrijwilligers laten zich makkelijkst rekruteren: - door mensen die ze kennen - waardoor ze persoonlijk gevraagd worden Acties bepalen het merk van jouw vrijwilligerswerking. Je moet vrijwilligers rekruteren wanneer je er genoeg hebt. Rekruteren vraagt focus, maar is een permanent gegeven. Vraag mensen een taak uit te voeren, vraag hen niet vrijwilliger te worden. www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Het Fuikmodel rekruteren www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Flexivol: een aantrekkelijke werking Flexibility Legitimacy Ease of acces Xperiment Incentives Variation Organisation Laughs Flexibiliteit Legitimiteit, imago Eenvoudig toegankelijk Experiment Stimulansen, prikkels Variatie Organisatie is vlot Lachen, ontspanning www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Individuele motivatiefactoren Weten waar het over gaat Het zinvol vinden Uitgenodigd worden om mee te doen Hulp en steun krijgen Vooruitgang en resultaten zien Gewaardeerd worden om mee te doen www.vrijwilligerswerkwerkt.be

Workshopbegeleider: Koen Vermeulen www.vrijwilligerswerkwerkt.be Leef met een kritische geest, nooit in een geest van kritiek Dr. Lecompte Workshopbegeleider: Koen Vermeulen www.vrijwilligerswerkwerkt.be