Claresse Claresse® Belang marktontwikkeling voor een optimale produktie Caroline Vancoillie2014 juni 19.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
“Hoe kom ik aan klanten?”
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Jeroen Buysse Faculty of Bioscience engineering – Department of Agricultural Economics Analyse van de impact van regelgeving op marktwerking en bedrijfsrendabiliteit.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april.
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Florecom en Internet bestel systeem
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
HoekscheWaardDuurzaam
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Business Marketing Management
AQUA LION Finance & Business Control
Business Marketing Sabine Vermuyten
Volkoren Wat (w)eet de consument?
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Harmonisatieplannen kabinet
Goede tijden, slechte tijden
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Kwaliteit in productie
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
MARKT PROSPECTIE OMEGABAARS TM
FBA-mini-congres Amsterdam 9 juni 2009
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Groep Colruyt en ‘participatie’
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Visie op Duurzaamheid  .
DekaMarkt & DekaDuurzaam Aldo Breed Marleen van Os Donderdag 15 september 2011.
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Jaar 1 – Blok P3.
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Vlaamse Visveiling n.v..  Samenbrengen van vraag en aanbod  De aanvoerders (first point of sales) bieden vis aan op eenzelfde verkooppunt ( reëel of.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Transcript van de presentatie:

Claresse Claresse® Belang marktontwikkeling voor een optimale produktie Caroline Vancoillie2014 juni 19

Eigen expertise en ervaring Biologe Ruim 25 jaar viskweekervaring in RAS Soorten: paling, tilapia, Claresse (meervalhybride), garnalen, Reproduktie, fokprogramma tilapia Teeltbegeleiding kwekers: bestandsplanning, waterkwaliteitsbeheer, Gezondheidscontrole Opleiding

Claresse: hybride Gedomesticeerd, wordt meer dan 30 jaar gekweekt in gesloten systemen Van nature blanker vlees

Het Claresse project Een initiatief van een groep ondernemers, die vraaggestuurd een duurzame vis op de markt willen brengen. Vanaf de eerste pilot ook de markt bij betrokken Pilot: Naamserkenning: 2008 Opgezet vanuit een keten

Waarom Claresse? Geschikt voor grote groep consumenten Zachte smaak Witvis Veilig en traceerbaar Graatarm Rijk aan omega-3 Gemakkelijk te bereiden Betaalbaar Stevige structuur Onze visie bij start van het project

Claresse vraag gestuurde keten Claresse Breeding Claresse Kwekerij Claresse Visverwerking Claresse verkoopteam Fishion Anova consument

Claresse vraag gestuurde keten Volumeafspraken Dal en piekafnames doorheen het jaar Maatvoering afhankelijk van klant Eerste 2 jaar stijgend volume door nieuwe markten in andere regio’s Over heel Europa

Pootvis inzet in overleg met de markt om te verwachten fluctuaties op te vangen

Aflevergewicht loopt op als minder wordt afgenomen dan voorspeld Overleg met markt: -Acties om oplopend gewicht te vermijden -Overleg en sturing loopt in 2 richtingen

Aanloop tot project Fish on demand Stagnatie verkoop (2010-….) Op zoek naar redenen Vanuit kweek in gesprek met afnemers en tussenschakels van de keten Verpakkers voor supermarkten (mayonna) Inkopers supermarkten (jumbo, sligro) Filiaalinkopers visafdeling Consument Imago kweekvis / zoetwatervis???

Waarom Claresse? Zachte smaak Witvis Veilig en traceerbaar Graatarm Rijk aan omega-3 Gemakkelijk te bereiden Betaalbaar Stevige structuur Onbekend, geen kennis over bereidingswijze Geen uitgesproken smaak Te duur ten opzichte van alternatieven Kleur niet altijd stabiel, verpakking beïnvloedt het produkt

Fish on demand project Doel project: door inzicht in de consumentenbehoefte inzicht in de B to B behoefte de marktvraag voor Claresse in het bijzonder en kweekvis in het algemeen verhogen daardoor verlagen van de kostprijs Welke behoeften hebben verschillende afzetkanalen Hoe kunnen we de kwaliteit verbeteren

Fish on demand project Enkele marktsegmenten uitgelicht -Retail / supermarkten -Zelfbedieningsgroothandel (sligro) -Zorginstellingen in Nederland -Wat zijn de USP van ons produkt voor deze verschillende segmenten

Supermarkten Kansen Vis met een verhaal Constante aanvoer Duurzaam (2008 belangrijk) Risico’s Derving door – Onbekend – onherkenbaar Prijs / kwaliteit Marge voor klant verdringingsmarkt

-Zelfde verpakking -Prijzen tussen 14 en 20 € / kg -MSC of ASC -1-3 pakjes per soort -Geen ruimte voor een verhaal

-Derving -MSC of ASC -1-3 pakjes per soort -Toegevoegde waarde : marinade / BBQ

Supermarkten Assortiment kleiner geworden sinds crisis en prijzenoorlog supermarkten (verdringingsmarkt) Filiaalhouder wordt afgerekend op derving en niet op verkoop (klein/onbekend produkt wordt niet breed ingezet) Duurzaamheid ingevuld door goedkopere import MSC en ASC Claresse vooral nog in supermarkten in Nederland tijdens actieweken (verhaal in maandblad ).

Groothandel Sligro Winkels met versafdeling Verzorgd door visspecialst

Groothandel Sligro Speciale behandeling vergelijkbaar met tonijn en zalm in verband met kleur Kennis visspecialist wordt erg gewaardeerd door de horecaklanten / koks (hun adviseurs)

Groothandel Sligro Uitnodiging alle visafdelingspecialisten op de kwekerij Ruimte om ons verhaal te vertellen Ruimte om ervaring uit te wisselen Afspraken gemaakt voor proeverijen op locatie door ons verzorgd Zijn de verantwoordelijken voor de inkoop Hebben contact met horeca in de buurt en adviseren hen

Groothandel Sligro 49 proeverijen op 31 vestigingen Daarnaast ook invloed van kortingsacties op verkoop getest Contact met consument

Groothandel Sligro Effect kortingen: op alle locaties, maar je bereikt vooral prijspakkers Effect proeverijen erg lokaal maar gaat meer over de inhoud, je verhaal Proeverijen op locatie houden de visspecialisten betrokken Effect ebt weg Herhaling nodig

Groothandel sligro Onderzoek klantenbestand: LEI en INNL Analyse van klanten en aankopen van Claresse Zoeken naar verklaring schommelingen door het jaar heen – Geen effect zomertemperatuur – Geen effect kuitzieke periode – Geen effect afstand zee – Wel effect enthousiasme en betrokkenheid medewerkers visafdeling

Groothandel Sligro Kansen: – Visspecialisten zijn onze ambassadeurs – Springplank naar de Horeca Stijgend aantal restaurant met Claresse op de kaart – Ruimte om varianten te ontwikkelen Diepvries Vacuum of skinpak gemarineerd Risico: – Er is veel aanbod

Claresse in de zorg onderzoek verricht door studenten van de Hotelhogeschool Maastricht Wat is belangrijk? Graatloos Regenereerbaar Smaak Portioneerbaar Stevigheid Prijs (beperkt budget) Diepvries is ok minder belangrijk Duurzaam Lokaal gemaakt Vers

Claresse in de zorg Kansen vergroten door: – Smaak toevoegen door kruiden en marinades – Ontwikkelen diepvriesvariant – Ontwikkelen voorgegaard produkt – Constant produkt is erg belangrijk Maatvoering Garingstijd

USP’s Claresse?

Terug naar de planning Prijs en constante kwaliteit zijn de belangrijkste kenmerken Beide worden beïnvloed door een constante stabiele kweek Dit kan maar bij constante afname, dan heb je de maatvoering onder controle Maat beïnvloedt ook kleur en gaartijd

Bestandsplanning Ideale situatie

Bestandsplanning werkelijkheid

Bestandsplanning Diepvries als vangnet voor fluctuatie

Nog winst te behalen – Verwerkingsniveau: vierkantsverwaarding door portioneren, reststroomgebruik – Verpakken: ontwikkelen diepvries en nieuwe methodes als skinpak, gerookte variant – Distributie: voorraadbeheer, keten zo kort mogelijk houden,

Strategie? Neem een verkoper onder de arm die van alle markten thuis is en gelooft in je produkt Gezamelijke USP: Belgisch, Benelux moet staan voor duurzaam, zorg voor milieu, dier en personeel Besef dat je in een wereldmarkt verkoopt onderhevig aan onverwachte veranderingen : flexibiliteit en continue aandacht van je verkoopteam is noodzaak

Project Fish on Demand wordt volledig gepresenteerd op 9 juli te Helmond – Aankondiging op onze website en op facebook, Met dank aan EU – Het project Fish on Demand wordt medegefinancierd door de subsidieregeling “Collectieve acties in de visketen”. Het project is geselecteerd in het kader van het Nederlandse Operationeel Programma “Perspectief voor een duurzame visserij”, dat wordt medegefinancierd door het Europees Visserijfonds: investering in duurzame visserij. Facebook: Claresse