De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

VIOM Vrijwilligers Inzet Op Maat
Door goede gesprekken groeien
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De nieuwe werkelijkheid
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Maatschappelijke Stage
7/15/2014 Zorg voor elkaar en de rol van de overheid vanuit het perspectief van kwetsbare mensen.
Van visie naar actie.
Hogescholen in Dialoog
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Ingrid Doedens - Mensink
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Minisymposium “En, wat heb jij vandaag gedaan?”
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Voorlichting Kellebeek College
Autonomie in de derde graad
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
TRAJEKT Samen kunnen we alles
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Regie over eigen leven..
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Discussiegroepen - resultaten
Nationaal Eenzaamheid Congres 24 september 2015 Nico Ooms Samen onder één dak.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Titel van de presentatie Participatie = meedoen! Lieke van der Heijden, projectleider RIBW Actief.
Professionalisering Sociaal Werk
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Studieloopbaanbegeleiding
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Buurtcirkel; Op eigen benen.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Meervoudig verantwoorden: een proeftuin voor effectmeting en kostentoedeling Edwin van der Zalm 10 oktober 2017.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
De week van de vrijwilliger
Presentatie deelgebied 4
Presentatie Heerlen STAND-BY! voor …….. 14 maart 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
JEUGDzorg - voor wie?.
Wij komen centraal te staan !
Andries Reinhart 3 maart 2019
Eenzaamheid Truus de Witte 28 mei 2019, Heerenveen Welkom
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode

Welkom

PiëzoMethodiek Presentatie over bottom-up methodiek: via gefaseerde participatie en eigen oplossingen jezelf ontwikkelen om volwaardig deel te kunnen nemen aan de maatschappij

Fase 0 – ‘Ik wil’ Doel: Maatschappelijke activering. Subdoelstellingen: verhogen maatschappelijke zelfredzaamheid; vertrouwensband opbouwen; veilig voelen en gehoord worden; vergroten van het zelfvertrouwen.

Fase 1 – ‘Ik groei’ Doel: Verbinding en groei. Subdoelstellingen: welkom zijn, je veilig voelen en weten dat je erbij hoort; intake Sociaal Cultureel Werker; opbouwen sociaal netwerk en vangnet; positieve en zinvolle dagbesteding; mix van activiteiten op basisbehoeften.

Fase 2 – ‘Ik probeer’ Doel: Competentie ontwikkeling in een veilige omgeving. Subdoelstellingen: Vergroten van de zelfredzaamheid en werkzaamheid. Ontwikkelen van basis –werknemersvaardigheden. Ervaren wat je kan en mag: - ‘ik wil leren’ - ‘ik wil gaan proberen’ Meelopen met andere vrijwilligers.

Fase 3 – ‘Ik durf’ Doel: Zelfstandigheid en meer verantwoordelijkheid. Subdoelstellingen: opstarten ander leerervaringstraject; buiten Piëzo (met achtervang vanuit Piëzo); onderhouden van warm contact: - in de omgeving van Piëzo; - met andere vrijwilligers.

Fase 4 – ‘Ik ga’ Doel: Toepassen van aangeleerde competenties in een gewenste rol. Subdoelstellingen van deze fase zijn: Werk zoeken/vinden; het toepassen van geleerde vaardigheden in de werksituatie. Opleiding volgen; toepassen van geleerde vaardigheden in een opleiding als opstap naar verdere participatie. Loslaten met behoud warme relatie.

Verschillende doelgroepen

In gesprek met deelnemers PiëzoMethodiek Vragen die de deelnemers van de methodiek beantwoorden: Hoe ben je in contact gekomen met Piëzo? Zijn de activiteiten/cursussen waar je aan mee doet en/of werkzaamheden die je verricht in de lijn met je talent en dragen ze bij aan jouw ontwikkeling?