Gedrag Ethogrammen en protocollen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gesprekjes….
Advertisements

Klik op de oefening die je wil maken:
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
Gedrag van dieren Havo/vwo.
De kringloop van de kikker
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Leer de namen van de noten 1
foto's door Casper görannsson
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Van uitleggen leer je het meest
Thema 8 Gedrag.
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Stomme hond. Zelf Klikken Een slager is druk aan het werk in zijn winkel. Hij merkt dat er een hond in de winkel zit en jaagt die weg. Enkele minuten.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
De Paasquiz.
En onderzoek doen in de Artis
Presentatie over: Konijnen
Ik voel me zo alleen !.
Leer de namen van de noten 2
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Het Potlood.
Mario Kart Mario kart is een serie van race spellen met wapens.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Presentatie over : honden
Eenparige beweging opgave 1
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Spelregeltest Oliveo Handbal
Interpreteren van data
Rekenen groep 4.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Dictee 8.13 Klik op de pagina om te kijken of je het antwoord goed had.
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Dictee 6.13 Succes.
De appel valt niet ver van de boom.
Volksuniversiteit Zwolle
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Klik op de foto om te spelen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Gedrag • Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Thema 5 Diergedrag § 3 Studie van gedrag: ethologie.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Stomme hond. Zelf Klikken.
Ethologie = gedragsleer
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Thema Gedrag.
Het is winter. In het park bij het bos is het koud.
Thema Gedrag.
Gedrag.
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Gedrag Thema 4.
Verkleden De wortel Letters van chocola De maan.
Thema 8 Gedrag.
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Transcript van de presentatie:

Gedrag Ethogrammen en protocollen

• Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak doet een dier iets) • Gedrag moet objectief beschreven worden (zonder persoonlijk waardeoordeel) Dus niet zeggen: die hond is lief, maar……. die hond doet de oren iets naar achteren en kwispelt met zijn staart. In dat laatste geval moet je ook omschrijven wat staartkwispelen is: de staart heen en weer bewegen. Anders weet iemand niet wat je bedoelt. • Vermenselijking van gedrag (lief, dom, slim, schattig, lekker vinden etc.) noemen we antropomorfismen

input output Respons (gedrag) Prikkels Black box

We proberen alle waarneembare handelingen te omschrijven en geven voor het gedrag een afkorting. Voorbeelden: Krabben oor: hond krabt zich met een achterpoot aan/achter de oren: kr-o Krabben grond: hond krabt met voorpoten een gat in de grond: kr-gr Lopen, rennen, springen: hond loopt; rent, springt: resp. lp,re,spr. Een lijst met handelingen en beschrijvingen noemen we een ETHOGRAM. Zo’n ethogram kan tientallen verschillende handelingen omvatten. • Met een ethogram kwalificeer je gedrag •

Handeling: Afk. Beschrijving: Etc. Hier volgt een voorbeeld van zo’n ethogram: Handeling: Afk. Beschrijving: krabben oor Kr-o Krabt met poot achter oor kwispelen Kw Beweegt met staart heen en weer zitten Zt Hond zit op z’n achterwerk Etc.

Gedrag willen we ook kwantificeren: hoe vaak doet hij iets? We kunnen gedrag op twee manieren kwantificeren: In een bepaalde tijd alle soorten gedrag turven en bij elkaar optellen. Per tijdseenheid (bijv. 5 seconden) opschrijven wat een dier doet. voorbeeld van 1: lopen (lp) IIIII IIIII IIII 14x liggen (lg) IIII 4x spieden (sp) IIIII III 8x krabben (kr) IIIII IIII III 13x voedsel zoeken (vz) II 2x etc. voorbeeld van 2: seconde: handeling: • In beide gevallen hebben 0 spr we PROTOCOL gemaakt. 5 vz

Start hieronder de film jonge baviaan • We gaan nu oefenen in het maken van een ethogram. • We doen dit aan de hand van een video van een jonge baviaan. We gaan eerst de video gewoon bekijken Let goed op wat het aapje allemaal doet (het is een zeer beweeglijk dier) Start hieronder de film jonge baviaan • Kon je zeggen: “Ons aapje was veel aan het spelen? ……………… • We gaan nu de film nogmaals starten en nu maak je een ethogram

Voorbeeld van een ethogram bij deze film: Gedrag Afk. Omschrijving: Lopen Lo Aapje loopt Rennen Re Aapje loopt snel Zitten Zi Aapje zit op z’n achterwerk Tak pakken Pa Aapje pakt iets Onderzoeken Oz Aapje onderzoekt iets/voorwerp Voedsel zoeken Vz Aapje rommelt in de grond op zoek naar voedsel In de mond stoppen/ eten Et Aapje stopt iets (voedsel) in de mond Aanvallen Av Aapje valt andere aap aan Vluchten Vl Aapje rent snel bij andere aap vandaan Rondkijken Rk Aapje kijkt in het rond/houdt apen in de gaten Springen Sp Aapje springt omhoog (evt. In boom) Klimmen Kl Aapje klimt in boom/tak Hangen Ha Aapje hangt aan tak (of andere aap) Krijsen Kr Aapje krijst naar andere aap

Start hieronder de film jonge baviaan Maak nu een leeg protocolleerblad (zie volgende pagina) We werken in tweetallen We gaan nu voor de derde keer kijken naar de video en dan verdelen we de taken: - Docent zegt om de 5 sec. “JA” - Op dat moment zegt één van jullie tweeën wat het aapje doet, de ander noteert het in het juiste secondenhokje. Start hieronder de film jonge baviaan

Seconde 1ste minuut 2de minuut 3de minuut 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60

Als je het een beetje goed hebt gedaan, zou er het volgende protocol uit kunnen komen: Seconde 1ste minuut 2de minuut 3de minuut 5 Kl Oz Lo 10 Rk Et Av 15 Sp Zi 20 25 30 35 Ha 40 Vl 45 50 Re 55 - 60 Pa En …….lijkt het er een beetje op? Veel succes met het echte (live) werk!

Frequentieanalyse Aantal keren handeling Type handeling In een frequentieanalyse geef je vervolgens overzichtelijk weer hoe vaak welke handeling heeft plaats gevonden

Sequentieanalyse In een sequentieanalyse kun je weergeven hoe vaak een bepaalde handeling is opgevolgd door een andere handeling. Zo zie je in deze Analyse dat “handeling a” 12 keer werd opgevolgd door “handeling b”. Ideaal om een gedragsketen in kaart te krijgen.