Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Evaluatie van mentorprojecten
LOB-middag Haaglanden
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
<Naam spreker en school/ gemeente
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Van, voor én door het onderwijs.
Visie en beleid op LOB Competent City 3 oktober 2011 Marieke Baijens & Wil Bom.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
LOB De VO-school als regisseur
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Deel anders, mijn organisatie
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Klinisch redeneren en evidence based practice
De kubus van CSPE succesfactoren!
De decaan als schoolleider?
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Ouderavond Groepsorganisatie
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Vvsl congres 3 nov Claudia van de Kamp-Jacobs
Coaching in regioleren
Het loopbaangesprek.
Evaluatie 11 scholingsessies: 358 deelnemers (scholen, GGD’en, cateraar samen met school) Evaluatie Brigade: intervisiedag Evaluatie deelnemers: enquête.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Welkom instructeurs!.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Aan de slag met MIJN TALENT DOCUMENT.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Basiskennis LOB.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Transcript van de presentatie:

Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014

Schoolmodellen Gevolgen van eigen acties, maar ook waarom die eigen acties. Nadat ik met een groep van LPC collega’s in 2009 de LOB-scan samenstelde voor de VO-raad, kwam de vraag later naar ontwikkelingsmodellen. Modeldenkeen vanuit eigen ervaring. Ink- DENKEN in samenwerking met Wil Bom van CINOP. Niet persé als onwikkelingsmodel in de zin van 1,2, 3 en 3 is de winnaar. In onderzoekstermen: ordinale modellen: meer in termen van ‘van links naar rechts’ etc. Semi en semi- ieder en eigen semi professionals hebben ieder een eigen rol en taak, gerelateerd aan het concept over onderwijs en samenhangende organisatie in de school. Modellen zijn Afbeeldingen vande werkelijkheid zwart-wit gesteld, om onderscheid te kunnen maken In de praktijk nooit 100% een of ander: lopen door elkaar: onder- vs bovenbouw, onderwijsrichtingen Wat kunt u er mee? Interpreteren van de uitkomsten van de LOB-scan op alle pijlers en onderdelen Vaststellen van de huidige situatie plus de kracht, waarde en ontwikkelmogelijkheden Richting geven aan realistische LOB-verbetering/vernieuwing en het daarbij passend professionaliseringstraject In hoofdlijn te herkennen als: Instrumenten om gesprek aan te gaan over waar je nu staat met LOB en waar je heen wil met LOB. Zorg voor aansluiting met de rest van het onderwijs!

LOB & Schoolontwikkeling Model 1-vakkenschool het voorbereiden van de leerlingen op het maken van keuzes tijdens hun opleiding en voor daarna. op vastgestelde keuzemomenten: informatie over de mogelijkheden: geïnformeerd kiezen. curatief : als zich problemen voordoen. een zelfstandig en losstaand deskundigheidsgebied binnen de school. LOB is de decaan Taak decaan richting mentor: op de hoogte brengen, informeren Taken schoolleiding formeel eindverantwoordelijk  gedelegeerd naar decaan

LOB & Schoolontwikkeling Model 2-activerende school het voorbereiden van de leerlingen op het maken van keuzes tijdens hun opleiding en voor daarna. leren kiezen als vaardigheid; zelfconcept verheldering, horizonverruiming curatief én preventief mentoraat, vakoverstijgend, projecten, simulaties  decaan en mentor zijn uitvoerders Taak decaan richting mentoren: Enthousiasmeren, draagvlak Instrueren en ondersteunen, overleggen over wat en hoe gedaan moet worden, evalueren, monitoren Taken schoolleiding formeel eindverantwoordelijk maar heeft ook taken in coördineren, structureren en faciliteren.

LOB & Schoolontwikkeling Model 3 – flexibele school Kenmerken LOB: het ontwikkelen van loopbaancompetenties opdat jongeren verantwoordelijkheid kunnen nemen voor eigen leer- en loopbaanproces preventief én optimaliserend een proces van continue betekenisverlening; geïntegreerd in curriculum docenten en mentoren voeren LOB uit gefaciliteerd door de decaan Taak decaan richting mentoren: reflecteren, intervisie, training verzorgen Taken schoolleiding formeel eindverantwoordelijk maar neemt ook initiatief, stimuleert en inspireert.

In welk model zit jullie school nu…… Ga met je collega’s in gesprek om te bepalen volgens welk model jullie LOB nu uitvoeren. Waarin komt dat positief tot uiting richting leerling/student; bedenk één kort en krachtig voorbeeld om plenair te delen! Korte plenaire uitwisseling waarbij we stil staan bij de concretisering van de schoolmodellen in onze scholen.

Hoe willen jullie verder als school…. Ga met je collega’s in gesprek om te bepalen welk model/onderdelen binnen het huidige model jullie stip op de horizon vormt wat betreft LOB. Wat zou er dan anders uit gaan zien op het gebied van LOB in jullie school richting leerling/student? Wat heeft jullie school nog nodig om dat te realiseren? Korte plenaire uitwisseling waarbij we stil staan bij onze LOB-stippen op de horizon en benodigdheden om daar te komen!

Een fijne en zonnige zomer! Meer informatie is te vinden op www.lob-vo.nl Vragen mail: fhoek@cinop.nl