Informatieavond groep 1-2 2 september 2014
Agenda Informatie over het verloop van een schooldag Het huidige project Het volgen van de ontwikkeling Belangrijke data Gelegenheid om vragen te stellen
Activiteiten Kring Kiezen Buiten spelen Gymmen Werkjes op tafel Zelfstandig werken Eten en drinken Werkjes voor de stickerkaart Schooltelevisie
De bel
Dagritmekaarten
De kring Catechese Kanjertraining Projectactiviteiten Gesprekken Voorlezen Zingen Naspelen Taalactiviteiten Rekenactiviteiten Verjaardag
Catechese Hemel en aarde project: Woord
Kanjertraining Verhaal over Max en het dorpje waarin konijntjes, aapjes, pestvogels en kanjertijgers wonen. Oefeningen. Afspraken: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand lacht uit Niemand doet zielig
Projectactiviteiten in de kring Gesprekken Voorlezen, boekoriëntatie, verhaalbegrip Zingen Naspelen Taalactiviteiten zoals rijmen, woorden klappen, woordspin maken, kennismaken met letters. Rekenactiviteiten zoals tellen, meten, bouwen.
Kleine kring
Verjaardag Zingen en trakteren Ouders mogen er bij zijn Traktatie -geen cadeautje -1 ding -is het meer? dan gaat het mee naar huis De klassen rond
Schooltelevisie Koekeloere met Moffel en Piertje Sinterklaasjournaal
Kiezen Constructieve activiteiten Spelactiviteiten Fijne motoriek Puzzelen Computer
Constructieve activiteiten
Spelactiviteiten
Fijne motoriek
Puzzelen
Computer Ambrasoft woordenstart Schatkist taal Schatkist rekenen
Eten en drinken uit de rode bak Bij voorkeur in een trommel en beker Niet te veel Geen snoep Naam op de beker en trommel
Gym
Buiten spelen
Overblijven Placemat van stof Bij voorkeur in een trommel en een beker Geen snoep Onder begeleiding van de leerkracht Naar buiten om half één, ook bij regen
Werkjes op tafel Een verplicht werkje of een zelfgekozen werkje Zelfstandig of onder begeleiding van de leerkracht
Werkjes voor de stickerkaart 1 keer per week Verplichte werkjes Na drie werkjes mogen de kinderen een sticker op hun stickerkaart plakken Voor groep 2 en de oudste kinderen van groep 1
Zelfstandig werken Doel: Kinderen leren zelfstandig werken en zelfstandig een volgend werkje kiezen. Kinderen leren omgaan met uitgestelde aandacht. Kinderen leren zelf oplossingen vinden voor kleine probleempjes. De leerkracht krijgt gelegenheid om met een kind of een groepje kinderen te werken zonder gestoord te worden, bijvoorbeeld in de kleine kring.
Organisatie van het zelfstandig werken Instructie De leerkracht legt uit wat iedereen gaat doen en loopt een serviceronde door de klas om te kijken of iedereen aan het werken of spelen is. Stoplicht Het oranje licht betekent dat de leerkracht niet gestoord mag worden en dat de kinderen mogen fluisteren en elkaar om hulp mogen vragen. De leerkracht werkt met een kind of met een groepje kinderen. Tijdsduur: 10 tot 15 minuten.
Speelgoedmiddag
Naar huis
Het huidige project: dieren en dierentuin Kringactiviteiten: gesprekken, liedjes Liedje: Papegaaitje, leef je nog Versje: Onder een smal bruggetje Vleeseters/planteneters/gebit De ark van Noach Taalactiviteiten: woordspin, boekoriëntatie, verhaalbegrip, taalbewustzijn Prentenboeken Rijmboekjes Informatieboeken Woordspin dierentuin Lettergrepen: aap, kameel, krokodil Verhaalbegrip: wie, wat, waar Rekenactiviteiten: tellen, getalbegrip, meten, meetkunde Tralies meten: knippen/plakken Tangram kameel, kangoeroe, giraf Sorteren land-, lucht-, waterdieren Plattegrond van Artis Spelactiviteiten Vos, vos, vos, kom uit je hol Bewegen als een dier: sluipen, kruipen, stampen enz. Constructieve activiteiten: 2/3 dimensionaal Dieren knutselen Hokken met dieren en tralies Kralenplank met voorbeeld Hokken maken van lego, blokken enz. Echt, uitstapjes Naar Artis
De ontwikkeling volgen door observatie in de kring en bij het werken OJK en OOK registratielijst fijne en grove motoriek CITO taal voor kleuters E1, M2, E2: woordenschat, kritisch luisteren, klank en rijm, auditieve synthese, schriftoriëntatie, laatste en eerste woord screening door de logopediste CITO rekenen E1, M2, E2: tellen en getallen, meten, meetkunde oudergesprekken
Remedial teaching De ontwikkeling extra ondersteunen door extra aandacht In de klas of buiten de klas Door de eigen leerkracht of een andere leerkracht Handelingsplan: Wat weet het kind nu? Wat is het doel? Hoe gaan we het doen? Hoe gaan we evalueren? De ouders worden op de hoogte gebracht
Belangrijke data Schoolreisje: 5 september Knutselcircuits: 18 november (sint) en 9 december (kerst) Kerstdiner: 18 december Bezoek bibliotheek: januari Bijwonen kanjerlessen: januari en februari Palmpaasstokken maken: 26 maart Schoonmaakavond: 25 juni Op luizen controleren: ongeveer 10 keer per jaar op maandagochtend. Er zijn nog enkele ouders nodig die dit willen doen.
Zijn er nog vragen? ?