nieuwste tijd of tijd van volkeren (ca.1800 – 1945)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein West-Grijpen Tiense suiker
Advertisements

Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Shrila Sewnarain Sukul
Industriële revolutie
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Onderwijs en kinderarbeid
FABRIKATEN EN GRONDSTOFFEN IN ONZE LEEFWERELD
Arbeiders komen op voor hun rechten.
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Kapitalisme  Communisme
Leven in een industriestad
§ 2 CHINA DE FABRIEK VAN DE WERELD
4.2 de sociale kwestie..
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
Leuvenselaan Bosch-Site Soldatenplein Grijpen Tiense suiker
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
3 Industrialisatie en Ismen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2VMBO B/K Mens & maatschappij
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Politieke stromingen De liberalen
Leerlingen van het RvEC helpen Shoma middels Buddy project!!
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
Kan een werelddeel krimpen?
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
Energieopwekking Charley, Quinten, Thomas, Suzie
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Blok 2 Milieuvervuiling,
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Industrie en samenleving
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Herhalingspowerpoint bs 2-4
Lang leve de zelfhulpgroep!
Niet alleen op de wereld
SAMEN KINDERARBEID STOPPEN IN MALI
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Aantekening: hout Turf Steenkool
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

nieuwste tijd of tijd van volkeren (ca.1800 – 1945)

STEENKOOL Waarvoor? Wat? Oorsprong? Gevaren?

STEENKOOL Waarvoor? Energie Wat? Oorsprong? Gevaren?

STEENKOOL Waarvoor? Energie Wat? Grondstof Oorsprong? Gevaren?

STEENKOOL Waarvoor? Energie Wat? Grondstof Oorsprong? Steenkoolmijnen in West-Europa (Wallonië) Gevaren?

STEENKOOL Waarvoor? Energie Wat? Grondstof Oorsprong? Steenkoolmijnen in West-Europa (Wallonië) Gevaren? Instorting, water, mijngas, vuur, stoflongen

STOOMMACHINE Grondstof? Bestaat uit? Te vinden in? Voordelen?

STOOMMACHINE Grondstof? Steenkool of houtskool Bestaat uit? Te vinden in? Voordelen?

STOOMMACHINE Grondstof? Steenkool of houtskool Bestaat uit? Ijzer en staal Te vinden in? Voordelen?

STOOMMACHINE Grondstof? Steenkool of houtskool Bestaat uit? Ijzer en staal Te vinden in? Fabrieken Voordelen?

STOOMMACHINE Grondstof? Steenkool of houtskool Bestaat uit? Ijzer en staal Te vinden in? Fabrieken Voordelen? Sneller  meer produceren  minder werkkrachten  grote winst!

TRANSPORT Voorbeelden? Voordelen?

TRANSPORT Voorbeelden? - Stoomtrein - Stoomboot Voordelen?

TRANSPORT Voorbeelden? - Stoomtrein - Stoomboot Voordelen? - Sneller - Er kunnen meer goederen en mensen in 1x vervoerd worden.

HET LEVEN ZOALS HET WAS Armen? Rijken? In de fabrieken? Verbeteringen?

HET LEVEN ZOALS HET WAS Armen? - leefden in armoede  weinig geld, huizen met weinig of geen voorzieningen, weinig of geen vrije tijd, geen school Rijken? In de fabrieken? Verbeteringen?

HET LEVEN ZOALS HET WAS Armen? - leefden in armoede  weinig geld, huizen met weinig of geen voorzieningen, weinig of geen vrije tijd, geen school Rijken? - goed leven  veel geld, vrije tijd, onderwijs In de fabrieken? Verbeteringen?

HET LEVEN ZOALS HET WAS Armen? - leefden in armoede  weinig geld, huizen met weinig of geen voorzieningen, weinig of geen vrije tijd, geen school Rijken? - goed leven  veel geld, vrije tijd, onderwijs In de fabrieken? - Hard werken voor weinig geld - Vuil en gevaarlijk werk - Zowel ouders als kinderen Verbeteringen?

HET LEVEN ZOALS HET WAS Armen? - leefden in armoede  weinig geld, huizen met weinig of geen voorzieningen, weinig of geen vrije tijd, geen school Rijken? - goed leven  veel geld, vrije tijd, onderwijs In de fabrieken? - Hard werken voor weinig geld - Vuil en gevaarlijk werk - Zowel ouders als kinderen Verbeteringen? - Stakingen van arbeiders en vakbonden