Engineering Education in Sustainable Development.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Advertisements

A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
Money, pesa, argent, dinero, roepie, dinheiro Van geld krijgen naar ook zelf fondsen werven Heleen Reedijk en Peter Jansen 16 maart 2013 – Hilversum.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Moeten: must, have (got) to, should, should have
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Consciously, we teach what we know;
Kenmerken van een persoonlijke brief
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
FEDIPRO PowerEvent Brussel, 29 oktober 2015 #FEDIPRO #FEDIPRO.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs
Open Badges en microcredentialing
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Dictionary Skills!?.
TE CONNECTIVITY In a world where everything is connected
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Betrekkelijk voornaamwoorden
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Engineering Education in Sustainable Development

MEMO, Conferentie ‘Engineering in Sustainable Development’ in 2002 ? Voorstel voor het organiseren van een Congres aan de TU Delft ‘Engineering in Sustainable Development’ in 2002 Gelegenheid: De TUD bestaat in jaar. Het ODO project is in dat jaar afgerond. De TUD zou dus in haar 160e jaar kunnen laten zien hoe duurzaam ze is geworden. Inhoud: In TU’s van verschillende Europese landen ontluikt de belangstelling voor DO. Dat leidt vaak tot nogal uiteenlopende initiatieven. Oorzaak daarvan is dat we onder DO nogal verschillende zaken verstaan en dat er veel gediscussieerd wordt over de rol van de ingenieur daarin. Vaak leidt het oppakken van DO binnen TU’s tot gespecialiseerde opleidingen, zoals Milieutechnologie in Twente of afstudeerspecialisaties (mn op het gebied van end of pipe technologieën bijv.). Initiatieven die de hele ingenieursopleidingen pogen te beïnvloeden zijn vrij zeldzaam, en vaak nog in hun beginstadium. Voorzover er initiatieven zijn gaan die ook in verschillende richtingen: van zeer technisch (veel aandacht voor end of pipe, LCA, energie/exergie, etc) tot zeer ethisch-maatschappelijk cursussen en soms vooral de management problematiek. Belangrijke vragen zijn daarom: Wat is de rol van technologie bij het streven naar Duurzame Ontwikkeling.Wat is eigenlijk Duurzame Technologie en hoe geef je die vorm? Wat zijn succesvolle werkwijzes om tot DT te komen etc.? Welke eisen moeten we aan een ingenieur stellen mbt kennis van, en handelen gericht op, Duurzame Ontwikkeling? Hoe valt dat effectief vorm te geven binnen een ingenieursopleiding? Welke ervaringen zijn er, welke onderwijsvormen werken goed? Deze drie vragen zouden de hoofdvragen van een Internationaal congres kunnen vormen waarbij vooral wordt gemikt op deelname vanuit TU’s uit Europa. Instellingen waarvan we weten dat er iets aan DO gebeurt zijn en initiele contacten mee zijn : Eindhoven en Twente, Techn. Fac. Louvain la Neuve TU Trondheim TU Hamburg-Harburg TU Darmstadt ETH Zurich TU Graz TU Wien HUT Helsinki TU Troyes TU Catalonie, Barcelona Techn. Fac. University of Surrey RWTH, Aachen U/GH EssenETH Zurich TU Minsk TU Zagreb TU Lund TU Danmark, Lyngby Tampere polytechnic Linkoping University University of Technology, Sydney MIT University of Jelgava, Letland University of Mining & Metallurgy, Krakow Deelname: idealiter zouden hier zo’n 250 deelnemers op moeten afkomen. Programma grofweg Avond: welkom, sociaal event 1e dag morgen: key notes middag: Duurzame technologie: cases op gebied van: materialen, chemie, infrastructuur, bouwen, transport, energie 2e dag morgen: Duurzame Ingenieurs, plenair middag: Facultaire invulling Belangrijke organisaties: Environmental Engineering Network, SEFI, CRE- Copernicus FEANI, KivI Benodigd: Wetenschappelijk comité Comité van aanbeveling Geld, Sponsors voor key note speakers, subsidies voor deelnemers uit arme landen, en organisatiecomité, Menskracht, vanuit ODO zou inhoudelijk secretariaat kunnen worden verzorgd Stappen: Commissie peilen, werkgroepje maken, rector peilen, SEFI, Copernicus en FEANI benaderen, comité van aanbeveling/sponsors zoeken, begroting rond maken. Wetenschappelijk comité en voorzitters vragen, Call for papers de deur uit, zalen vastleggen, contact met hoteliers.

WHY a conference We discovered that there was strong interest in Engineering and SD, but nobody knew each other Little exchange of ideas Much to learn, as mistakes were often repeated Going beyond LCA and ‘end of pipe’

Key questions What is the role of technology in Sustainable Development? What competences and knowledge should an engineer possess in regard to Sustainable Development? How could we teach that effectively? What best practices are available?

What should happen? No rigid organisation No positions to conquer or defend Enthusiasm Exchange of ideas

We started very good

But made a terrible mistake!

192 external participants 25 countries

No Is engineering sustainable now?

Do we know how to make engineering sustainable? No

But we learned in various forms: -that you cannot enforce SD upon students -that you cannot enforce SD upon teachers

We learned That engineers cannot save the world all by themselves Active learning and dialogue are key elements for success That we were not the only ones struggling in our institutions to get SD accepted as part of engineering education