Taal en rekenen in de regio

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Keuzetraject in ons VMBO
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Werken naar onderwijsbehoeften
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Revitalisering Wiltsangh
Taal en rekenen in beweging!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Welkom op de 3 e Bijeenkomst VSV contactpersonen samenwerking: alle scholen alle gemeenten 10 november 2010regio 37.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Project Quickscan gezondheidsvaardighede n in het MCL Eindejaarsbijeenkomst Alliantie Gezondheidsvaardigheden 19 december 2013.
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Opleiden van rekendocenten
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
3 april 2014 Miniconferentie VO  MBO Regio Eemland Welkom.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Welkom op het Saenredam College
Transcript van de presentatie:

Taal en rekenen in de regio Etalageconferentie ‘Over rekenen gesproken’ 25 september 2014 Mariëlle Verhoef Senior-beleidsmedewerker Graafschap College, vhf@graafschapcollege.nl

Onderwerp van deze presentatie Het ontwikkelen van taal- en rekenbeleid in de regio Achterhoek: Taal- en rekenbeleid in de regio als onderdeel van taal- en rekenbeleid op het Graafschap College. Project binnen de bestaande samenwerkingsstructuur in de regio.

Regionale samenwerking Doelstellingen van Profijt Verbeteren doorlopende leerlijnen Verbeteren loopbaanoriëntatie en –begeleiding Bewaken doorlopende zorglijnen Versterken kennisinfrastructuur Verbetering samenwerking onderwijs - bedrijfsleven

2 MBO scholen 16 VMBO scholen 4 Praktijkscholen 1 HBO 2 VSO scholen Omvang Profijt 2 MBO scholen 16 VMBO scholen 4 Praktijkscholen 1 HBO 2 VSO scholen

Opzet taal- en rekenproject Start Mei 2010 Afronding Mei 2014 Doel Gezamenlijke afstemming taal- en rekenbeleid in de regio Proces Projectplan in 2010, jaarlijks activiteitenplan en evaluatie Organisatie Projectgroep bestaande uit projectleider (GC), coördinatoren Profijt en twee vertegenwoordigers scholen: aansturing en organisatie Terugkoppeling aan Directieberaad Profijt: besluitvorming Terugkoppeling aan docenten vo-scholen: klankbordfunctie en communicatie eigen school

Inbedding project in organisatiestructuur Profijt Directieberaad Voorzittersoverleg Coördinatoren Werkgroep projecten Onderwijssamenhang Klankbordgroep Zorgcoördinatoren Klankbordgroep decanen Docentengroepen: bouw metaal, elektro, installatie motorvoertuigen handel en administratie consumptief zorg en welzijn sport en bewegen landbouw Leerwerktrajecten Avo taal Regiegroep Taal en Rekenen 1.Projecten Convenant VSV 2.Projecten t.b.v. LOB 3. VMBO Stagecarroussels Z&W en Economie

Regiegroep taal en rekenen Klankbordgroep waarin elke school is vertegenwoordigd met degene die de regie heeft over de uitvoering van het taal- en rekenbeleid Afstemming beleid in eigen school Implementatie verbeterplannen Onderlinge informatie-uitwisseling en planvorming

Overdracht Professionalisering Schoolbeleid Drie projectdoelen Overdracht Professionalisering Schoolbeleid

Overdracht Digitaal doorstroomdossier vmbo-mbo aangevuld met invulformulier taal en rekenen. Doel: aanvullende info naast cijfer voor rekentoets/eindexamen. Blijkt in praktijk lastig: docent heeft informatie maar vult niet in, studentbegeleider vult in, maar heeft informatie niet. Docenten durven geen advies te geven, maar willen ‘harde’ cijfers. Deze ontbraken tot nu toe vaak nog.

Professionalisering Twee keer grote workshopmiddag, een keer met Meijerink zelf als spreker. Verschillende cursussen over onder meer rekendidactiek, leesdidactiek etc. Alle activiteiten druk bezocht en goed gewaardeerd.

Schoolbeleid Stappenplan voor beleid ontwikkeld, waarmee scholen zelf aan de slag konden. Uitvoering stappenplan gemonitord.

Stappenplan (deel A) – actiepunten management 1) Visie op taal en rekenen formuleren 2) Commitment uitdragen en bottom-up beleid stimuleren 3) Organisatie en communicatiestructuur ontwerpen 4) Prioriteiten stellen 5) Planning 6) Professionaliseringsbeleid 7) Taal- en rekenbeleid op papier zetten

Stappenplan (deel B) – beslispunten voor docenten Niveaubepaling van de leerling Bijhouden van de vorderingen van de leerlingen Keuze voor methode Onderhoud van niveau , verhogen van het niveau en omgaan met goede leerlingen Toewerken naar hoger niveau Ondersteuning van zwakke leerlingen Taal en rekenen op het rooster Taal en rekenen bij andere vakken Taal en rekenen tijdens stage

Conclusies ontwikkeling schoolbeleid De invoering van het stappenplan is twee keer geëvalueerd. Conclusies Het maken van beleidsplannen duurt lang, niet alle scholen hebben een plan en als het er wel is, staat niet alles er in. Soms alleen voor taal of rekenen en niet beide Ondanks ontbreken van formeel beleid in veel gevallen, gebeurt er wel veel. Zaken die opgepakt worden op de meeste scholen zijn: methodekeuze, ondersteuning zwakke leerlingen, niveaubepaling en meer tijd voor rekenen Management is betrokken op alle scholen en geeft prioriteit, maar niet altijd merkbaar op de werkvloer Werkgroepen en regisseurs op alle scholen Deelname aan professionalisering vooral via Profijt, niet zelf opgepakt Visie vooral bij deelgroepen, niet op schoolniveau

Einde project Behoefte nam af, daarom einde project. Contacten blijven wel. Eindconclusies Docenten VO geven aan nu goed geïnformeerd te zijn en zelf te weten waar nieuwe informatie gehaald moet worden Docenten VO geven aan zich door het project gesteund te hebben gevoeld om binnen de eigen school aandacht te vragen voor taal en rekenen en zaken te initiëren Alle scholen hebben maatregelen getroffen, aard en intensiteit hiervan verschilt Alle scholen hebben een regisseur en intern overleg is meer gestructureerd

Zelf doen? Aanbevelingen Zoek aansluiting bij bestaande samenwerkingspartners Maak een projectstructuur: projectleider en duidelijk plan Vraag commitment en onderhoud het commitment door te evalueren en monitoren, niet aandringen op dwingende afspraken Zorg voor fakkeldragers bij de deelnemende scholen Zorg dat het project niet alleen haalt, maar ook brengt