Het puberbrein – een handleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opbouw van de Hersenen.
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Gesprekjes….
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Mariëlle Beckers Buro Bloei
De beroemdste persoon die er is …
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Time management in het onderwijs
De jeugd van tegenwoordig
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

Academie voor Management
Teamleren, hoe werkt dat?
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Zonder werkelijk WELKOM geen rendement. Door welke kleur bril kijkt u naar pubers?
Levensecht leren is dialogisch leren
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
09 september 2013 Welkom Oudervoorlichting. “help, mijn kind moet kiezen” 1.Generaties 2.Puberbrein 3.Uw rol als ouder 4.Tips voor u 5.Uw vragen.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Presentatie – Sadan opdracht
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Het puberbrein – een handleiding
Alcohol, wat is het en wat doet het met je?
Brein & Cognitie Hoe onderzoek je het brein
2. Communiceren met pubers
Communicatie Silke en Mireille.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het peuterbrein – een handleiding
Een onverwacht feest Les 2
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Studiekeuze voor ouders
D1550 District werkdag Lucien Perlitius
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Het nieuwe solliciteren:
Het puberbrein – een handleiding
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Patiënten kunnen artsen beter
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Mijn kind gaat een studie kiezen
Ouderavond de Bolster..
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Opbouw van de Hersenen.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Omgaan met Dementie Post West 10 december 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
De jeugd van tegenwoordig De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, heeft geen respect en praat, als.
Zijn er wel pubers in het MBO Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Het puberbrein; werk in uitvoering
Welkom 9/19/2018.
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Doelgroepen Adolescentie
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Het puberbrein – een handleiding Warnsveld | Isendoorn College 4 november 2014| dr. Aletta Smits

Waar gaan we het over hebben? Wie zijn pubers? Wat gebeurt er met pubers? Hoe kunnen ‘wij’ er mee omgaan?

Wie zijn pubers? En wie zijn wij?

Twee dingen zijn belangrijk Een puber heeft biologisch gezien een ander tijdsbesef en Een puber wordt sociaal gemotiveerd

Wie zei dit? Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training – jonge mensen … spreken hun ouders tegen…en tiranniseren hun leraren. Socrates (ca. 470-399 BC) Wie heeft zijn puberdroom waargemaakt? Groots en meeslepend leven In mijn gedichten wil ik wonen Ik ben onsterfelijk Hans van Mierlo

Lesgeven aan pubers/ouder zijn van pubers Wat kom je tegen? / Wat is prachtig aan ze? / Wat is ongelooflijk irritant aan ze? Ze zitten zomaar iemand te prikken Ze komen niet uit bed / komen te laat Ze houden zich niet aan afspraken / zijn niet te motiveren Alles moet NU Ze zoeken grenzen op Ze zitten aan hun mobiel vastgeplakt Ze kleden zich niet altijd handig Waarom helpt ‘straffen’ niet zo goed? Waarom maken ze hun huiswerk niet? Waarom komen ze te laat op hun stage? Waarom besluiten ze al na drie weken om weer een andere studie te doen? Ze lijken niet vatbaar voor de meest logische argumenten, ze hebben zelf eindeloze reeksen argumenten om hun eigen beslissingen te onderbouwen, ze maken onnavolgbare keuzes en roepen – naast een beetje nostalgie – vaak wrevel en onbegrip op. De lezing 'Puberbrein' – over resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen bij pubers – geeft op humoristische wijze uitleg en stelt de vraag hoe opleiders, stagebegeleiders, roosteraars en docenten in kunnen spelen op die ontwikkeling: aansluiten bij hun ontwikkeling en ruimte geven? Of toch gewoon opvoeden en klaarstomen voor de volwassen maatschappij die geen boodschap heeft aan het bioritme van een puber?

Puber/Adolescent maakt vier dingen mee Lichamelijke en seksuele ontwikkeling - puber-ontwikkeling, slaap- en waakritme Doorontwikkeling van hersenschors/cortex - complexe vaardigheden; cognitieve ontwikkeling Doorontwikkeling van de eigen identiteit - ontwikkeling van de professionele identiteit Sociaal-emotionele ontwikkeling - inzicht in jezelf en anderen

1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling Vandaag Gisteren

2. Doorontwikkeling van cortex

2. Doorontwikkeling van cortex Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen

3. Drie identiteiten, hartstikke veel werk Hoe ik echt ben Hoe ik doe Hoe anderen mij zien

2x identiteit: professioneel en persoonlijk Professionele identiteit VMBO zit nog helemaal in de persoonlijke identiteitsontwikkelen MBO is al bezig aan professionele identeiteitsontwikkeling en scheiden van persoonlijke en professionele identiteit. (deze dia komt gedeeltelijk uit de klimboom presentatie) Beroep Context

4. Sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Met m’n vrienden chillen op een random plek’ ‘Dat kun je niet maken!’ ‘Wie zegt mij dat ik dat niet kan?’

Wat zie je? Wat ziet een puber?

Reflectievragen (Korthagen) Wat deed ik? Wat wilde ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? Wat deed de ander? Wat wilde de ander? Wat dacht de ander? Wat voelde de ander? Per vraag bekijken waarom dat nou juist voor een puber een goede vraag is. Hier eventueel attributiemodel bij behandelen als je zou willen (externe en interne attributie), maar alleen als daar ruimte voor is en behoefte aan. De vragen over de ander verschijnen pas na een klik. Eerst laten bedenken: welke vragen mis je nu. Dan met hun bespreken waaromd eze vragen nu juist van belang zijn voor pubers die even tijdelijk hun empatie kwijt zijn.

De mens is een chemisch proces

Opbouw van de hersen 1) We delen met amfibieen en reptielen: hersenstam en kleine hersenen 2) Ganglia en limbisch systeem: fundament van het gevoelsleven – amygdala, hypothalamus, insula 3) Cortex/Hersenschors

De cortex groeit als laatste… Achterhoofdskwab: visuele informatie en motoriek Parietele kwab: informatie via zintuigen Temporale kwab: gehoor, taalfuncties, verbaal geheugen Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door Frontaalkwab

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Door gebrek aan cortex en verbindingen: Last van hun limbisch systeem: gevoelsleven Hypothalamus: vechten, vluchten, paren, eten, slapen Amygdala: onbewuste emoties Hippocampus: helpt herinneringen opslaan, maar alleen als ze interessant zijn/context relevant is! Insula: kicks en spanning Hersens van kind van 6: 95% van volwassene Dus zeker van een puber mag je wat verwachten Want hoe lang kan een mens over 5% doen? Hersenen groeien van achteren naar voren: bewegen kan al vrij snel, motoriek ook – kleine turnertjes in peking; gezichtsvermogen Dan het middelste deel dat functies integreert: cerebellum Voorste hersendelen, waar het controlecentrum zetelt: dat duurt nog even. En dat heeft consequenties!! Achterhoofdskwab Occipitale kwab: visuele informatie Wandbeenkwab parietale kwab: tastzin slaabkwab temporale kwab: taalfuncties, auditief, verbaal geheugen Frontaalkwab: mentale functies, zoals impuls controle, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, sociaal gedrag, taal en geheugen Hypothalamus: slaap, seksueel gedrag, honger, dorst, afgifte van hormonen Amygdala: emoties Hippocampus: feiten en informatie Cerebellum: integreert info en coordineert beweging Thalamus filter informatie en geeft door

Onderwijs en begeleiding Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight

Onderwijs en begeleiding Neem het niet te persoonlijk Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk

U bent een prefrontale cortex! Maar laat ze dat niet merken….

Selectie uit referenties Crone, E. 2009. Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker. Nelis, H & Y. van Sark. 2009. Puberbrein binnenstebuiten: wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Utrecht: Kosmos Uitgevers Paap, M. 2004. Het kiezen van een MBO-opleiding. PvdA. 2008. Concept-voorstellen verbetering VMBO. Tbv. PvdA congres 24 november 2008. Smits, A. 2007. Checlist Studierendement. Leiden: Universiteit Leiden Traineepool 10. 2008. Weten wat je wilt. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Van der Boom, E., R. van der Aa & G. de Bruin. 2009. Goed voorbeeld doet goed volgen. Rotterdam: Ecorys. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ministerie van OC&W. Van Grinsven, V & E. Elphick. 2008. Aansluiting vmbo mbo: een gedeelde zorg. Utrecht: Adviesgroep MBO Van Reijendam, W. “Het studeert niet makkelijk met 30.000 euro schuld”. In: Mbo Magazine, december 2008. Elk, R. van, Steeg, M. van der & Webbink, D. (2009). The effect of early tracking on participation in higher education. Den Haag: Centraal Planbureau. Kemenade, J. van. (2008). Een voorwerp van aanhoudende zorglijkheid. Rede bij zijn afscheid als hoogleraar bij de Open Universiteit. Congresmap Lustrumcongres Ruud de Moor Centrum.

Aletta Smits Email: info@deloeftraining.nl Facebook: www.facebook.com/deloeftraining Twitter: @alettasmits Wilt u de presentatie? Mail even, en ik zend hem toe! Wilt u meer informatie? Bestel via www.1boek.nl: “Het puberbrein - de missende handleiding”

Aletta Smits - info@deloeftraining Aletta Smits - info@deloeftraining.nl De Loef Training en Advies: Lezingen & Presentatietrainingen & Gesprekstechnieken Workshops Activerende didactiek & E-learning Onderwijsontwikkeltrajecten Docentprofessionalisering en -coaching ] ]]]]]]]]]]]]]]]